/يكصدمين سفر استاني/

شيخان: جشنواره خدمت اقدامي براي فرهنگ سازي و نهادينه كردن سفرهاي استاني بود

سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور با اشاره به برگزاري جشنواره خدمت در مشهد مقدس همزمان با صدمين سفر استاني دولت، آن را اقدامي براي فرهنگ‌سازي مدل مديريتي سفرهاي استاني دانست و فعالان رسانه‌اي را به تلاش براي نهادينه شدن اين اقدام ارزشمند فراخواند.

سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور با اشاره به برگزاري جشنواره خدمت در مشهد مقدس همزمان با صدمين سفر استاني دولت، آن را اقدامي براي فرهنگ‌سازي مدل مديريتي سفرهاي استاني دانست و فعالان رسانه‌اي را به تلاش براي نهادينه شدن اين اقدام ارزشمند فراخواند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ محمد شيخان در آخرين روز از صدمين سفر استاني دولت به مقصد خراسان رضوي در نشستي با خبرنگاران گفت: يكصدمين سفر استاني دولت كه با چهارمين سفر استاني دولت به خراسان رضوي مقارن شد، بهانه‌اي بود تا در جوار بارگاه مطهر امام علي ابن موسي الرضا (ع) جرياني موثر براي فرهنگ سازي و نهادينه كردن اين حركت ارزشمند به اقدامي ماندگار در تمامي دولت‌ها، پايه‌گذاري شود.

سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع رساني دفتر رييس‌جمهور افزود: در سطح بندي و تقسيم نقش و سهم براي بخش‌هاي مختلف جامعه در راستاي نهادينه كردن سفرهاي استاني دولت، مهمترين سطح و نقش بر عهده رسانه‌ها و دستگاه‌هاي فعال در عرصه اطلاع‌رساني است.

شيخان با اشاره به اين‌كه «انقلاب اسلامي به عنوان پديده‌اي با گستره جهاني در معرض ديد و قضاوت جهانيان قرار دارد و تا امروز توانسته در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي الگوهاي موفقي را به ديگر كشورها معرفي كند» اظهار كرد: رسانه‌هاي بزرگ وابسته به جريان سلطه علاقه‌اي به انعكاس دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران ندارند و در اين بين نقش و اهميت رسانه‌ها و دستگاه‌هاي فعال در عرصه اطلاع‌رساني كشورمان مضاعف مي‌شود.

وي اولين وظيفه رسانه‌هاي كشور را تعريف گستره جهاني براي مخاطبان خود علاوه بر مخاطبين داخلي عنوان و تصريح كرد: متعهد بودن به انتشار و انعكاس حقيقت در عرصه اطلاع رساني مهمترين اصل است و نمي‌توان براي هميشه حقيقت را بايكوت و سانسور كرد؛ اگر امروز رسانه‌هاي بين‌المللي به واسطه تاثيرپذيري از قدرت‌هاي بزرگ و بينش‌هاي غلط حقايق درباره پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي ايران را سانسور مي‌كنند بايد مطمئن باشند كه اين كار در درازمدت عملي نبوده و نتيجه نخواهد داشت و عدم انعكاس حقيقت مرگ تدريجي رسانه‌ها را به دنبال دارد.

سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور با اشاره به صف‌آرايي و مخالفت تعدادي از کشورهاي زياده‌طلب در مقابل پيشرفت‌هاي علمي کشورمان از جمله در عرصه هسته‌يي، خاطرنشان کرد: امروز حرکت سريع و عميق کشورمان در مسير پيشرفت کانون توجه همه مردم دنيا قرار گرفته و کشورهاي داراي خوي استکباري نگران آن هستند که ايران فرهنگ و باورهاي خود را به پشتوانه اين پيشرفت‌ها در اختيار ديگر ملت‌ها قرار داده و به الگويي براي آن‌ها تبديل شود و اين به هيچ وجه خوشايند زياده‌طلبان و زورمداران بين‌المللي نيست.

شيخان گفت: دولت نهم با تکيه بر گفتمان انقلاب اسلامي و انديشه‌هاي امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري روي کار آمد و در مسير تلاش براي تحقق عدالت و خدمتگزاري به مردم اهدافي از جمله سفرهاي استاني را در دستور کار قرار داد که در دولت دهم نيز پيگيري آن‌ها ادامه يافت.

سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور سفرهاي استاني را جلوه بي‌بديلي از خدمت بي‌منت به مردم توصيف کرد و افزود: سفرهاي استاني بسيار دقيق و صحيح پايه‌گذاري شد و آنقدر نتايج مفيدي داشت که مورد توجه و عنايت مقام معظم رهبري نيز قرار گرفته و ايشان اين سفرها را تحقق آرزوي ديرينه خود خواندند.

وي اظهار كرد: تلاش مسوولان و دولتمردان براي نزديک شدن به مردم و برقراري ارتباط مستقيم با اقشار مختلف مردم از توصيه‌هاي اکيد دين مقدس اسلام و مباني اعتقادي ماست که نامه حضرت علي(ع) به مالک اشتر نمونه‌اي عالي و روشن از اين تأکيدات است.

سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بيان اين‌که «مردم در جمهوري اسلامي ايران از جايگاه ممتاز و ويژه‌اي در عرصه حکومتداري و زمامداري برخوردارند» اين جمله معروف حضرت امام خميني(ره) را که مردم ولي‌نعمت انقلاب هستند، گواه اين ادعا برشمرد و تصريح کرد: اگر مردم دولت را در مسير تلاش براي رشد و تعالي کشور همراهي نکنند يقيناً هيچ توفيق و دستاوردي در اين عرصه حاصل نخواهد شد و ايستادگي و حضوري که از مردم در سفرهاي استاني به نمايش کشيده شد، دستاوردهاي ارزشمند و بزرگي را در عرصه منطقه‌اي و جهاني براي کشورمان به دنبال داشت که تثبيت حق برخورداري کشورمان در استفاده صلح‌آميز از فناوري‌هاي هسته‌اي يکي از نتايج آن است.

شيخان تصريح کرد: امروز ايده سفرهاي استاني دولت نهم و دهم مرزهاي جغرافيايي کشورمان را پشت سر نهاده و تبديل به يک الگوي جهاني در زمامداري و کشورداري شده است.

سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور با مهم و سازنده توصيف کردن نقش رسانه‌ها در تبيين نتايج و دستاوردهاي سفرهاي استاني گفت: به عنوان يکي از همکاران اهالي رسانه در امر اطلاع‌رساني از همه خبرنگاران و فعالان رسانه‌اي کشور درخواست دارم به نمايندگي از مردم و دولت نحوه اجراي مصوبات سفرهاي استاني را پيگيري کنند و لازم مي‌دانم پايگاه اطلاع‌رساني خدمت را که متولي پيگيري و تشريح نحوه اجراي مصوبات سفرهاي استاني است به شما معرفي کرده و اعلام نمايم که همکاران ما در اين پايگاه دست همکاري همه شما را به گرمي مي‌فشارند.

وي گفت: همچنين شايسته است خبرنگاران مدل مديريتي سفرهاي استاني را با گفت‌وگوها و مصاحبه‌هاي هدفمند با نخبگان، انديشمندان و دانشگاهيان نهادينه کنند و مشهد مقدس به اعتبار جايگاه معنوي و برخورداري از مراکز متعدد علمي، دانشگاهي و حوزوي پايگاه بسيار مناسبي براي پايه‌گذاري اين حرکت است تا با فرهنگ‌سازي مناسب مدل مديريتي سفرهاي استاني به الگويي پايدار در تمام دولت‌ها تبديل شود که مطالبه مردم و تأييدات رهبري نيز پشتوانه مناسبي براي پيگيري اين هدف هستند.

شيخان در ادامه سخنان خود با اشاره به در پيش بودن روز ملي ارتباطات و روابط عمومي‌ها كه مصادف با 27 ارديبهشت است، افزود: امروز روابط عمومي‌ها مأموريتي سنگين و نقشي خطير در برقراري ارتباط بين افکار عمومي و نهادهاي دولتي برعهده دارند و بايد به بهترين شکل آنچه را در افکار عمومي مي‌گذرد به مديران و مسوولان سازمان خود منتقل کرده و تصوير مناسبي از سازمان خود در افکار عمومي ترسيم کنند تا مسير خدمت‌رساني را هر چه بيشتر تسهيل نمايد و با توجه به اين‌که جامعه مخاطب ما ملتي است که نشان داده از بينش و درک بالايي برخوردار است، انجام اين مسووليت مهم بدون تلاش‌ها و اقدامات سامان‌يافته و مهندسي شده به بار نخواهد نشست و اگر از فرآيندهاي مناسب براي انتقال پيام استفاده نشود به اهداف سازماني روابط عمومي‌ها دست پيدا نخواهيم کرد.

سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که «در دولت‌هاي نهم و دهم تلاش‌هاي زيادي شد تا نهاد روابط عمومي جايگاه شايسته و تخصصي خود را به دست آورد و از جايگاه سازماني مناسب‌تري برخوردار شود» اظهار كرد: با مصوبه دولت جايگاه اداري روابط عمومي‌ها از اداره کل به مرکز ارتقاء يافت و اين به ارتقاء کيفي و کمي عملکرد روابط عمومي‌ها کمک خواهد کرد و لازم است دست‌اندرکاران روابط عمومي‌ها از اين ظرفيت و جايگاه قانوني جديد نهايت بهره و استفاده را ببرند.

وي در ادامه به ارائه آمارهايي در رابطه با 100 سفر استاني دولت پرداخت و تصريح کرد: در طول اين سفرها رييس‌جمهور محترم علاوه بر 100 بار حضور در مراکز استان‌ها در 374 شهرستان و تعداد قابل توجهي از روستاهاي کشور حضور يافته و صدمين جلسه استاني دولت را در مشهد مقدس اداره کرد.

شيخان خاطرنشان کرد: در طي 100 سفر استاني دولت 256 جلسه کارگروه‌هاي تخصصي در حوزه‌هاي مختلف و 2350 جلسه هماهنگي و تنظيم پيش‌نويس مصوبات سفرهاي استاني با حضور اعضاي هيأت دولت و مديران و مسوولان استاني و با ‌مشارکت نمايندگان مجلس برگزار شده که مجموع اين جلسات به 3006 مصوبه در 2483 بند و 73400 پروژه يا اقدام منتج شده است.

سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور با اشاره به اختصاص 200 هزار ميليارد تومان براي اجراي مصوبات استاني و تخصيص بيش از 100 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانکي در جريان سفرهاي استاني گفت: از مجموع مصوبات سفرهاي استاني 73 درصد از پروژه‌ها اجرا شده و يا در حال اجراست که 37 درصد آنها به صورت کامل اجرايي شده و 36 درصد پروژه‌ها نيز در حال اجرا يا اتمام است و 27 درصد از مصوبات نيز در حال پيگيري و تمهيد مقدمات آغاز عمليات اجرايي است.

وي افزود: در جريان 100 سفر استاني، رييس‌جمهور شخصاً با 40 هزار نفر ديدار داشته و 330 جلسه با منتخبين، مديران، علما و خانواده‌هاي ايثارگران استان‌ها برگزار كرده که بهره‌گيري از نظرات و زاويه نگاه آن‌ها در تصميم‌گيري‌ها و اقدامات رييس‌جمهور يکي از مهمترين و بزرگترين دستاوردهاي ديدارهاي عمومي رييس‌جمهور در سفرهاي استاني به حساب مي‌آيد.

شيخان همچنين با اشاره به راه‌اندازي سامانه الکترونيکي سامد براي رسيدگي و پيگيري در خواست‌هاي مردمي اظهار كرد: با توجه به گستردگي موضوعات و حجم نامه‌ها و درخواست‌هاي مردمي دوستان و همکاران ما در اين بخش به توفيقات بسيار خوبي دست يافتند.

وي استقبال گسترده مردم در جريان سفرهاي استاني از خادمان خود را پاسخ به رويکرد مردمي دولت نهم و دهم عنوان کرد و گفت: طرح اين درخواست كه خبرنگاران نحوه اجراي مصوبات دولت را به نمايندگي از مردم پيگيري کنند متاثر از همين روحيه مردمي دولت است و بار ديگر از خبرنگاران درخواست دارم تا با برقراري ارتباط گسترده‌تر با مردم مطالبات و خواسته‌هاي آنان را هر چه دقيق‌تر به دولت منعکس نمايند تا حرکت پيشرفت کشور سرعت بيش از پيش بيابد.

شيخان در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران درباره اين‌که آيا همه وعده‌ها و مصوبات دولت تا پايان دولت دهم عملياتي و اجرا خواهند شد، اظهار كرد: دور چهارم سفرهاي استاني با هدف پيگيري نحوه اجراي مصوبات سفرهاي استاني قبل آغاز شد تا هيچ يک از وعده‌ها و مصوبات دولت نهم و دهم بر زمين نماند و معتقدم با عزم راسخ و جدي که در مجموعه دولت براي تحقق اين هدف وجود دارد ان‌شاءالله تا پايان دولت دهم همه اين مصوبات اجرايي خواهند شد. همچنين دولت مجموعه‌اي از 800 پروژه بزرگ کشور را که برخي از آن‌ها مربوط به دولت‌هاي قبل است در قالب مهر ماندگار جمع‌بندي کرده تا اجراي اين پروژه‌ها نيز تا قبل از پايان دولت دهم به اتمام برسد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91022716360
  • خبرنگار : 71038