هيچ كس پيگير ثبت جهاني گنبدهاي نمكي ايران نيست

يونسكو تصميم دارد پنج گنبد نمكي جهان را ثبت كند. اين در حالي است كه ما با وجود داشتن زيباترين و بهترين غار و گنبدهاي نمكي جهان، هيچ متولي يا نهادي را در كشور نداريم كه موضوع ثبت جهاني اين گنبدها و غار نمكي را پيگيري كند.

يونسكو تصميم دارد پنج گنبد نمكي جهان را ثبت كند. اين در حالي است كه ما با وجود داشتن زيباترين و بهترين غار و گنبدهاي نمكي جهان، هيچ متولي يا نهادي را در كشور نداريم كه موضوع ثبت جهاني اين گنبدها و غار نمكي را پيگيري كند.

رييس هيأت مديره‌ي انجمن غارنوردان و غارشناسان ايران پيش از اين در گفت‌وگو با ايسنا ضمن انتقاد از آنچه معرفي نشدن ظرفيت‌هاي طبيعي ايران در زمينه غارنوردي عنوان مي‌كرد، گفته بود: ايران با وجود داشتن طولاني‌ترين غار نمكي دنيا، هنوز هيچ جايگاهي در ميان پنج گنبد و غار نمكي نخست جهان ندارد و اقدامي براي ثبت طولاني‌ترين غار نمكي جهان كه در قشم قرار دارد، انجام نداده است. "جواد نظام‌دوست" يادآور شده بود: رژيم صهيونيستي طولاني‌ترين غار نمكي جهان با پنج‌هزار و 400 متر طول را ثبت جهاني كرده است؛ البته آن‌ها تا سال 2002 ميلادي چنين لقبي را يدك مي‌كشيدند، چون در همان سال، گروهي از محققان چك و ايراني روي غارهاي نمكي ايران بررسي‌هايي را آغاز كردند و تا سال 2008 ميلادي متوجه شدند غار نمكي قشم به طول شش‌هزار و 580 متر، طولاني‌ترين غار نمكي جهان به‌شمار مي‌آيد.

به گفته‌ي او، يك‌سوم جزيره‌ي قشم گنبد نمكي است؛ ولي ثبت جهاني نشده است. غار «نمكدان» هم در قالب ژئوپارك به ثبت يونسكو رسيده و تا كنون براي ثبت انحصاري آن در فهرست غارها و گنبدهاي نمكي جهان اقدامي نشده است.

اين غارشناس در ادامه گفته بود: نمايندگان اتحاديه‌ي جهاني غارنوردي كه در اين سفر حضور داشتند، معتقد بودند، وجود ژئوپارك‌ها به‌خاطر اين جاذبه‌هاي منحصربه‌فرد در دنيا اهميت دارد و اگر براي حفظ اين گنجينه‌ها همكاري نشود، وجود ژئوپارك‌ بدون استفاده مي‌ماند.

وي هم‌چنين اظهار كرد: يونسكو براي ثبت پنج گنبد نمكي جهان دنبال بهترين بهترين‌هاست. شايد ما بهترين‌ها را داشته باشيم، ولي نه از آن‌ها حفاظت مي‌كنيم و نه براي ثبت آن‌ها اقدام مي‌كنيم.

نظام‌دوست در پاسخ به اين پرسش كه آيا تا كنون حركتي براي ثبت گنبدهاي نمكي ايران انجام شده است؛ گفت: دانشگاه شيراز، ثبت يكي از گنبدهاي نمكي در فيروزآباد را پيشنهاد كرده و مقالات زيادي را نيز در نشريات جهاني منتشر كرده است؛ اما در ايران هيچ متولي رسمي‌اي را نداريم كه پيگير ثبت جهاني گنبدهاي نمكي باشد.

براساس گزارش ايسنا، نظام‌دوست اخيرا همراه هيأتي از غارنوردان ايراني و خارجي از غار نمكدان قشم به‌عنوان طولاني‌ترين غار جهان و هم‌چنين گنبدهاي نمكي اين جزيره و فيروزآباد فارس ديدن كرده است.

با توجه به وجود طولاني‌ترين غارهاي نمكي در ايران منجلمه شهرستان فيروزآباد در جنوب استان فارس،‌ يك تيم بين‌المللي غارنوردي با حضور در فيروزآباد از غارها و گنبدهای نمکی بازديد كردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه فارس، تیم بین‌المللی غارنوردي متشكل از غارنوردان بلژیک، دبیر اتحادیه جهانی غارنوردی، رئیس فدراسیون غارنوردی کشورهای آمریکای لاتین، رئیس دانشگاه غارنوردان لبنان و جمعی از اعضای انجمن غارنوردان ایران،‌ از غار نمكي و گنبدهاي نمكي فيروزآباد در استان فارس بازديد كردند.

هدف اين گروه از بازديد غار نمكي فيروزآباد آشنايي با اين غار زيبا و معرفی و شناساندن غارها و گنبدهای نمکی کنار سیاه شهرستان فیرزآباد، به غارنوردان جهاني عنوان شده است.

بنا بر اين گزارش، شهرستان فیروزآباد یکی از متنوع‌ترین شهرستان‌های فارس است که در کنار جاذبه‌های فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی فراوانی نيز دارد.

انتهاي پیام

  • چهارشنبه/ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 91022716217
  • خبرنگار :