در بزرگداشت فردوسي عنوان شد:

فردوسی در «شاهنامه» دین را در کنار سیاست آورده است

مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد.

مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در چهارمحال و بختیاری، علی‌اصغر عنابستانی، استاندار چهارمحال و بختياري، امروز (سه‌شنبه، 26 ارديبهشت) در مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردسی با خواندان شعرهايی از شاهنامه فردوسی، فردوسي را از افتخارات ایران کهن دانست و افزود: فردوسی در زنده نگه داشتن فرهنگ، آداب، رسوم و زبان فارسی نقش بی‌بدیلی داشته است.

وی با بیان این‌که در جای جای شاهنامه فردوسی حکمت موج می‌زند، اظهار كرد: به‌کارگیری اسطوره‌هایی چون اسفندیار در شاهنامه نشان از اهمیتی است که فردوسی برای دین داشته است.

عنابستانی ادامه داد: فردوسی این قهرمان را با ویژگی‌هایی چون مبلغ دینی و متعصب دینی در شاهنامه توصیف کرده است.

او وطن‌دوستی و ترویج وطن‌دوستی فردوسی در شاهنامه را نشان از اهمیت دادن او به دین و فرهنگ دانست و عنوان کرد: وقتی می‌گوییم ایران با تمدن دوازده‌هزارساله، منظور، ایران اسلامی است؛ ایرانی که اسلام رکن جدایی‌ناپذیر آن است.

استاندار چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: هدف ما از گفتن تمدن ایران قبل از اسلام، نفی اسلام نیست؛ بلکه منظور تمدنی است که ایرانیان در آن زمان داشته‌اند.

علیرضا گلشنی نیز در این هماش به تبیین شاهنامه فردسی از بعد سیاسی پرداخت و تصریح کرد: ما باید اسطوره‌های مطرح‌شده در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را از بعد داستانی خارج كنيم و به پیوند اسطوره و سیاست بپردازیم تا متوجه شویم قهرمانانی که فردوسی در شاهنامه مطرح کرده است، چه کسانی بودند؟ برای چه می‌جنگیدند؟ و هدف‌شان چه بوده است؟

همچنين اصغر دادبه در این جلسه به تبیین شاهنامه از بعد سیاسی پرداخت و گفت: فردوسی در شاهنامه همواره دین را در کنار سیاست آورده و اگر چنین نبود، امروز ما دین را در کنار سیاست نداشتیم.

او افزود: تغییر زبان در یک کشور باعث تغییر فرهنگ و چه بسا تغییر ساختار در یک کشور می‌شود.

به گفته او، فردوسی حکیمی بود که سعی کرد هویت ایران اسلامی را نگه دارد و با به جای گذاشتن شاهنامه از خود این مهم را انجام داده است.

دادبه در تبیین اهمیت حکمت و خرد در شاهنامه، تصریح کرد: هفت بیت آغاز شاهنامه در باب ستایش خرد است و اهمیت خرد را که راهنمای بشر است، نشان می‌دهد.

این همایش توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان، با همکاری استانداری، شهرداری شهرکرد، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی استان برگزار شد.

انتهاي پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۶:۴۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91022616026
  • خبرنگار :