در گفت‌وگو با ايسنا،

يك كارشناس خاورميانه: عربستان به بهانه اتحاد با بحرين مي‌خواهد قدرت خود را تثبيت كند

يك كارشناس خاورميانه گفت: عربستان سعودي تلاش مي‌كند تا بحرين را به صورت قانوني اشغال كرده و به بهانه اتحاد با اين كشور، حضور خود را در بحرين تثبيت كند.

يك كارشناس خاورميانه گفت: عربستان سعودي تلاش مي‌كند تا بحرين را به صورت قانوني اشغال كرده و به بهانه اتحاد با اين كشور، حضور خود را در بحرين تثبيت كند.

حسن هاني‌زاده، كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با خبرنگار بيداري اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه جزيره بحرين بسيار كوچك بوده و و مساحتي حدود 700 متر مربع دارد، عنوان كرد: جمعيت اين جزيره چيزي بالغ بر 650 هزار نفر بوده و از سال 1971 كه بحرين از ايران جدا شد اقليتي 20 درصدي تحت عنوان حاكمان آل‌خليقه مقررات اين جزيره استراتژيكي را در دست گرفتند.

وي افزود: آل خليقه اجازه فعاليت و مشاركت را به 80 درصد جمعيت بحرين را نمي‌دادند و مردم بارها نسبت به حاكميت آل‌خليفه و انحصار قدرت به دست اين خانواده فاسد اعتراض كرده بودند.

هاني‌زاده با اشاره به اينكه خانواده آل خليفه سال‌ها پيش از نجد و حجاز به بحرين مهاجرت كردند، گفت: آنها به كمك انگليس بر بحرين مسلط شدند و ديگر اجازه فعاليت به اكثريت مردم اين جزيره را ندادند.

وي ادامه داد: از 18 وزارتخانه موجود در بحرين 15 وزارتخانه كليدي در دست خانواده آل‌خليقه بوده و شيعيان اين كشور را اجازه ورود به ارتش را ندارند و نمي‌توانند وارد دستگاه‌هاي دولتي شده يا به آنها فرصت نمي‌دهند پست‌هاي كليدي دريافت كنند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه وجود تبعيض ميان مردم بحرين را باعث ايجاد شكاف در اين كشور دانست و تاكيد كرد: در نتيجه، اين تبعيض‌ها منجر به پديد آمدن سلسله تراكم‌هايي در طول 40 سال گذشته شده و اكثريت احساس كردند به حاشيه رانده شده‌اند و به همين دليل دست به تظاهرات زدند.

هاني‌زاده عنوان كرد: از آنجا كه متعرضين شيعه بودند و غرب احساس مي‌كند شيعيان بحرين به ايران نزديك هستند، هيچ واكنشي به سركوب آنها از سوي آل‌خليفه نشان نداد؛ سازمان ملل و ساير نهادهاي بين‌المللي و منطقه‌اي هم در برابر تظاهرات مردم بحرين سكوت كردند.

وي با اشاره به اين مطلب كه پنج ميليون شيعه در شرق عربستان ساكن هستند، گفت: عربستان احتمال مي‌دهد نوعي رابطه ميان شيعيان بحرين و شيعيان شرق اين كشور برقرار شده و انقلاب و تظاهرات مردم بحرين به عربستان هم كشيده شد و منطقه الشرقيه دچار بحران شود.

اين كارشناس مسائل خاورميانه افزود: عربستان به بهانه ايجاد اتحاد با بحرين تلاش مي‌كند تا اين جزيره را اشغال كرده تا ضمن سركوب شيعيان بحرين، مزاحمتي هم براي كشورهاي منطقه بويژه ايران ايجاد كند.

هاني‌زاده سركوب مردم بحرين توسط عربستان را خواند و ادامه داد: اين سركوب از عربستان ذهنيت بدي براي مردم بحرين به جا گذاشت و الان عربستان سعودي تلاش مي‌كند تا اين جزيره را به صورت قانوني و شرعي اشغال كرده و به بهانه اتحاد حضور نامشروع خود را در بحرين تثبيت كند.

وي عنوان كرد: به عقيده من تظاهرات مردم بحرين گسترش پيدا خواهد كرد و سركوب آنها از سوي خانواده آل خليفه و رژيم آل سعود تشديد مي‌شود؛ چون مردم بحرين پشتوانه عربي، منطقه‌اي و بين‌المللي ندارند و نمي‌توانند تغييراتي اساسي در كشورشان ايجاد كنند، مگر اينكه از طريق تظاهرات گسترده و طولاني شدن آن خانواده آل‌خليفه را مجبور كنند تا دست به اصلاحات بزنند.

اين كارشناس خاورميانه گفت: از آنجا كه آل خليفه از پشتوانه بين المللي، منطقه‌اي و عربي برخوردار هستند اهرم‌هاي قدرت را در دست دارند در حالي كه شيعيان بحرين به اعتراضات روزانه اكتفا مي‌كنند اما اگر اين روند طولاني شود، قطعا نهادهاي بين‌المللي هم وارد عمل خواهند شد.

وي در خاتمه با اشاره به برگزاري كميسيون حقوق بشر عنوان كرد: قرار است هفته آينده كميسيون حقوق بشر در ژنو برگزار و تشكيل جلسه خواهد داد. همچنين مساله حقوق بشر در بحرين هم مورد بررسي قرار خواهد گرفت و احتمال دارد پس از اين جلسه و واكنش حقوق بشر در مقابل جنايت آل‌خليفه سلسله تغييرات اساسي و اصلاحتي در حاكميت بحرين به وجود آيد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: بیداری اسلامی
  • کد خبر: 91022615367
  • خبرنگار : 71405