/دهمين جلسه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي/3

مديرشركت خدمات عمومي فولادايران:اگر جلوي‌شان را نمي‌گرفتند،فساد به 10 هزار ميليارد مي‌رسيد

در ادامه دادگاه دهم از پرونده فساد عظيم مالي، قاضي سراج به تفهيم موارد اتهامي «ط.ن» مديرعامل وقت شركت خدمات عمومي فولاد ايران كه اتهاماتش شركت در اخلال در نظام اقتصادي كشور، شركت در پولشويي حاصل از جرم و تحصيل مال نامشروع بود،‌ پرداخت.

در ادامه دادگاه دهم از پرونده فساد عظيم مالي، قاضي سراج به تفهيم موارد اتهامي «ط.ن» مديرعامل وقت شركت خدمات عمومي فولاد ايران كه اتهاماتش شركت در اخلال در نظام اقتصادي كشور، شركت در پولشويي حاصل از جرم و تحصيل مال نامشروع بود،‌ پرداخت.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين متهم پس از اظهارات قاضي سراج در جايگاه حاضر شد و در آخرين دفاعيات خود گفت: يك درصد سود،‌ پنج ميليارد نبوده بلكه سه ميليارد و 700 ميليون تومان بوده كه در دفاتر شركت ثبت شده است. من به خودم اعتماد دارم و سود يك درصدي را از محل LC‌ها دريافت كردم.

وي ادامه داد: از نيمه دوم سال 88 ما به صورت نقد پول را از "م.الف" دريافت كرديم و دادگاه نبايد از نحوه گرفتن اين پول از ما ايراد بگيرد زيرا ايشان خودش پول را به ما مي‌داد و قطعا هدفي را دنبال مي‌كرد.

اين متهم در مورد موضوع 7 ميليارد و 200 ميليون تومان گفت: در اين خصوص پنج كيف به دست ما رسيده كه در نيمه اول سال 90 بود و ظاهرا 30 تا 40 عدد كيف وجود داشته اما پنج عدد از آنها به دست ما رسيده و ما اين موضوع را قبول داريم كه نحوه گرفتن اشتباه بوده زيرا بايد قانوني اين كار را انجام مي‌داديم. همچنين مابقي پول‌ها را در پاكت‌هاي شركت داماش قرار مي‌دادند و به ما پرداخت مي‌كردند، همچنين نحوه پرداختش به ما مشكوك بوده زيرا كسي كه دفترخانه را به سيستم اداري منتقل مي‌كند قطعا كارش شك‌برانگيز بوده است اما اين موضوع را قبول داريم كه نحوه گرفتن ما صحيح نبوده است.

وي عنوان كرد: ما 290 ميليارد تومان از گروه ملي طلبكار هستيم و از شما خواهشمندم با بررسي‌هاي خود ميزان مطالبات ما را از گروه ملي مشخص كنيد.

وي افزود: آقاي "ب" چك‌هايي كه صادر مي‌كرد يكي دو تا نبود، حتي آنها يك دوره جعل را گذرانده بودند و من نمي‌دانم چه كسي امضاءها را انجام مي‌داد.

متهم ادامه داد: آقاي "ش" كه مدعي است من در جريان كارها نبودم، دروغ مي‌گويد زيرا كاملا در امور كارها قرار داشته و از حدود 290 ميليارد، 150 ميليارد اعتبارات بانكي ما بوده و خريدي كه از گروه ملي داشتيم به صورت شش ماهه چك دريافت مي‌كرديم كه بعد از مدتي وصول مي‌شد.

در ادامه قاضي سراج از متهم پرسيد: هيچ باري به كارخانه نرسيده، آيا شما اين موضوع را قبول داريد كه متهم پاسخ داد؟ قراردادهاي ما صحيح است و بار فرستاده شده، همچنين 150 ميليارد تومان به صورت LC شش ماهه بوده و معادلات ما با گروه ملي 500 ميليارد تومان بوده است، ما بارها را به كارخانه فرستاده‌ايم اما گروه ملي مي‌گويد كه باري به دست ما نرسيده، اما مشكل اينجاست كه دفتر بازرگاني گروه ملي در تهران مستقر بوده است. من باز هم مي‌گويم بارها را تحويل كارخانه دادم و با سود آن پول را دريافت كردم اما ديگر دنبال بار نرفتم و نمي‌دانستم كه تحويل داده شده يا خير.

اين متهم افزود: تخلف اصلي را آقاي خسروي و "س.ك" انجام داده‌اند اما آن چيزي كه مهم است اين است كه آقاي خسروي نحوه گشايش LCها را به آقاي "س.ك" داده و وي سه هزار ميليارد تومان پول دريافت كرده است. اصل موضوع اين است كه آقاي خسروي يك عمل بسيار ناشايستي را انجام داده و به اقتصاد مملكت ضرر زده و ايشان ما را فريب داده‌اند در واقع يك تاجر فقط به فكر سودش است و اگر مي‌دانستيم كه وي دارد كار خلاف انجام مي‌دهد با وي كار نمي‌كرديم.

"ط.ن" افزود: گشايش LCهايي كه ما باز كرديم از بانك پاسارگاد بوده و مصوبات قانوني‌اش موجود است، زيرا LCها شش ماهه بوده و وقتي ما بار را خريداري مي‌كرديم آقاي خسروي فروش برون‌ملي را خودش بر عهده مي‌گرفت زيرا مي‌گفت من مي‌خواهم قيمت بازارها را تعيين كنم.

اين متهم در مورد آقاي "ر" گفت: وي دروغ مي‌گويد زيرا با شمش‌هايي كه من و امثال من براي او فرستاديم كار كرده ولي ايشان معتقد است كه من مدير كارخانه نبودم. همچنين وقتي آقاي "ر" برگه اول را ديد جعلي است نبايد مابقي آنها را امضا مي‌كرد و ما را درگير اين مسائل مي‌كرد. جالب است كه ايشان مدعي است و مي‌گويد من بارها را نديدم.

اين متهم در خصوص ايميدرو گفت: ايميدرو نبض اصلي فولاد كشور است و تنظيم بازار را در دست دارد، همچنين فولاد به عنوان كالاي حساسي در اين كشور است. من اگر مي‌خواستم به عنوان مديرعامل با آقاي "خ.الف" ملاقات كنم حتي نمي‌توانستم با منشي ايشان صحبت كنم زيرا مشخص است ايشان مشاور آقاي خسروي است.

اين متهم ادامه داد: كساني كه در بازار فولاد مشغول به كار بودند از صبح زود منتظر بودند تا خسروي قيمتي را براي فولاد در نظر بگيرد و او مي‌توانست صبح تا ظهر قيمت‌ها را تغيير دهد. اين در حالي است كه او دو سال است كه در بازار فولاد بوده است، فولادي كه سالي 10 تا 15 ميليارد تومان چرخش مالي در كشور دارد زيرا هر سال 15 تا 17 ميليون تن در اين كشور استفاده مي‌شود، 12 ميليون تن توليدات داخلي و 5 تا 6 ميليون تن واردات است.

اين متهم افزود: آقاي "ر" از گروه ملي به عنوان يك حربه استفاده كرده و اگر جلوي اين فساد را نمي‌گرفتند اين فساد به 10 هزار ميليارد نيز مي‌رسيد زيرا اين خريد و فروش‌ها حالت عادي نداشته و فقط به دليل ارتباطات قوي بوده است.

ط.ن در ادامه گفت: آقاي مه‌آفريد خسروي در سه نكته به صورت موفق متقلبانه بوده است. يكي در بحث رشوه و ديگري در بحث تجاري به طوري كه به بنده به عنوان يكي از اعضاي اين شركت سود خوبي مي‌دانند سودي كه حتي بيشتر از بازار عرف بوده است و نكته آخر اينكه به مديران خود حقوق خوبي مي‌داد.

وي ادامه داد: بايد سيستم امنيتي كشور پيگيري كند كه اين گروه چه هدفي داشته است براي من هم به عنوان فردي كه در اين ماجرا درگير هستم بسيار مهم است كه دست‌هاي پشت پرده به فضل الهي مشخص شود.

قاضي گفت: قطعا اين طور مي‌شود و ملت هم يقينا خوشحال مي‌شود.

متهم در پايان دفاعيات خود با اشاره به اينكه من يادگار انقلابم و وجدانم ناراحت است گفت: من يادگار هشت سال دفاع مقدس و خانواده شهيد هستم، من وجدانم ناراحتم است چرا وارد گردونه‌اي شدم كه متخلفانه كار مي‌كرده است و به ما نمي‌گفتند و حمايت‌هاي زيادي مي‌شدند.

وي تصريح كرد: به بركت شهيدان چشم خدا بيدار است، بنده قصد ذره‌اي آسيب زدن به نظام را نداشتم و امروز هم مطيع دستگاه قضايي و رياست دادگاه هستم.

ادامه دارد...

  • یکشنبه/ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91022413887
  • خبرنگار : 71411