رحيمي :با سفرهاي استاني، ابتکاري ماندگار و بي نظير در تاريخ ايران طراحي شد

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اين‌که مقام معظم رهبري همواره سفرهاي استاني را به عنوان الگوي مديريت اسلامي مورد تاکيد و تاييد قرار داده‌ و بيش از 20 بار در سخنراني‌هاي معظم‌له از سفرهاي استاني دولت‌هاي نهم و دهم به نيکي ياد شده است گفت: با طراحي سفرهاي استاني، ابتکاري ماندگار و بي نظير در تاريخ ايران طراحي شد. ابتکاري که نه در اين سرزمين، بلکه در هيچ جاي دنيا به اين صورت سابقه نداشته است.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اين‌که مقام معظم رهبري همواره سفرهاي استاني را به عنوان الگوي مديريت اسلامي مورد تاکيد و تاييد قرار داده‌ و بيش از 20 بار در سخنراني‌هاي معظم‌له از سفرهاي استاني دولت‌هاي نهم و دهم به نيکي ياد شده است گفت: با طراحي سفرهاي استاني، ابتکاري ماندگار و بي نظير در تاريخ ايران طراحي شد. ابتکاري که نه در اين سرزمين، بلکه در هيچ جاي دنيا به اين صورت سابقه نداشته است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا رحيمي امروز (جمعه) پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه با تبريک سالروز ميلاد سرور زنان جهان، حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و ميلاد حضرت امام خميني(ره) اظهار داشت: دولت هاي نهم و دهم در يکي از حساس ترين و سخت ترين شرايط کشور و در حالي که تمام قدرت هاي استکباري براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي همنوا و همداستان شده بودند، وارد عرصه خدمت شد.

معاون اول رييس جمهور با بيان اين‌که مهمترين نقطه ضعف در گذشته آن بود که با تمرکز امکانات در تهران و کلان شهرها، تصميمات نيز در تهران اتخاذ مي‌شد، گفت: ناب ترين و اساسي ترين هدف دولت نهم و دهم از بين بردن فاصلة ايجاد شده بين حاکمان و مردم صبور، مؤمن و مقاوم ايران بود.

رحيمي از سفرهاي استاني و حضور بالاترين مقام هاي اجرايي کشور در استان ها و شهرستان ها به عنوان انقلابي عظيم در حيطه اداري و سياسي کشور ياد کرد و افزود: در هيچ دوره‌اي، دولت‌مردان و مجريان کشور، تا اين حد در ميان مردم حضور نداشته و از نزديک با مشکلات آنها روبرو نشده بودند.

وي ادامه داد: بالاترين افتخار ما رضايت مقام معظم رهبري از اين ابتکار دولت بوده است و ايشان در سالهاي گذشته و به مناسبت هاي مختلف، اين سفرها را بسيار مهم، پربرکت و اميدبخش دانسته و آشنايي مسئولان دولت با حقايق و مشکلات نقاط مختلف کشور را به عنوان مهمترين دستاورد اين ابتکار عظيم بر شمرده‌اند.

معاون اول رييس جمهور باز شدن گره هاي کورِ برخي طرحها و پروژه هاي استاني، افزايش سرعت تصميم گيري با حضور بالاترين مسئولان اجرايي کشور در يک استان، شتاب گرفتن کارهاي عمراني و زيربنايي خصوصاً در مناطق محروم و نظارت مستمر بر کارِ نهادها و ادارت کل استان ها را گوشه اي از ره‌آوردهاي سفرهاي استاني دانست و گفت: حضورِ عالي‌ترين مقامات اجراييِ کشور در ميان مردم و ديدار چهره به چهره با آنها، موجب دلگرمي، خوشحالي و زنده شدن اميد در دل مردمِ سراسر کشور شده است.

رحيمي اضافه کرد: در طول اين سفرها از ساعات اوليه صبح تا نيمه هاي شب شخص رئيس جمهور و اعضاي کابينه علاوه بر ديدار با اقشار مختلف، در کارگروه ها و جلسات از جمله کارگروه اشتغالِ استان شرکت مي کنند.

وي در ادامه با اشاره به برخي دستاوردها و موفقيت‌هاي کلي دولت‌هاي نهم و دهم خاطرنشان کرد: به يمن تلاشهاي شبانه‌روزي و بويژه سفرهاي استاني و تحرک بخشي به بخش‌هاي مختلف ، نتايج ارزشمندي بدست آمده است که رسيدن توليد ناخالص داخلي ايران از 241 ميليارد دلار در سال 1385 به 482 ميليارد دلار در سال 1390 از جمله اين نتايج است.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: با آن که اقتصاد جهاني با بحران روبرو بوده و بورس‌هاي کشورهاي صنعتي و حتي همسايه دچار بحران بوده‌اند، در فاصله سالهاي 88 تا امسال شاخص کل بورس ما از 12500 واحد به 27000 واحد بالغ شده است و ارزش بورس ما از 65 هزار ميليارد تومان به 135 هزار ميليارد تومان ، يعني دو برابر رسيده است.

رحيمي با بيان اينکه به رغم مواجهه عمده اقتصادهاي جهان با رکود و بحران، رشد اقتصادي ايران در سال 1389 (بدون نفت) 6.1 درصد بوده است، تصريح کرد: ميزان سرمايه‌گذاري خارجي در ايران از 2.1 ميليارد دلار در ابتداي دولت دهم به 4.3 ميليارد دلار تا پايان سال 90 رسيده است.

وي افزود: صادرات غير نفتي کشور در سال 1383 حدود 7.5 ميليارد دلار بود که اکنون به مرز 53 ميليارد دلار رسيده است در حالي که واردات با کاهش 5 درصدي مواجه شده و براي اولين بار صادرات در حال فراتر رفتن از مرز واردات است.

معاون اول رييس جمهور با مقايسه سرمايه گذاري صنعتي گذشته و حال کشور ياد آور شد: در سرمايه گذاري صنعتي ، تا سال 1357 فقط 688 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري انجام شده بود و از سال 1357 تا 1384، حدود 21 هزار ميليارد تومان و از سال 1384 تاکنون بيش از 100 هزار ميليارد تومان در خش صنعتي سرمايه‌گذاري شده است.

رحيمي همچنين با اشاره به تاسيس صندوق توسعه ملي افزود: اين صندوق اکنون با حدود 40 ميليارد دلار موجودي، به منبع عظيمي براي سرمايه‌گذاري در کشور تبديل شده است.

وي اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها را يکي دگر از اقدامات مهم و ثمربخش دولت خواند و گفت: چنانچه قانون هدفمند سازي يارانه‌ها اجرا نمي‌شد امروز کشور با مصرف 120 ميليون ليتر بنزين مواجه بود در حاليکه با اجراي قانون اين عدد به 60 ميليون ليتر رسيده و بدين طريق معادل 21 ميليارد دلار صرفه جويي حاصل شده است و اين صرفه جويي عظيم هر ساله بيشتر خواهد شد و درآمد آن صرف عمران و آباداني کشور مي‌شود و ما که تا سال گذشته وارد کننده بنزين بوديم ، اکنون مي توانيم صادر کننده بنزين باشيم.

معاون اول رييس جمهور همچنين کاهش 30 درصدي مصرف گندم را از ديگر آثار اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها برشمرد و گفت: در مصرف برق با اجراي قانون هدفمندي معادل 10 ميليارد دلار به نفع کشور صرفه‌جويي شده است و در طول پنج سال گذشته، 25 هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق اضافه شده و اينک صادر کننده عمده برق هستيم.

رحيمي در ادامه به تشريح برخي آمار و ارقام درخصوص سفرهاي استاني پرداخت و گفت: از سال 1384 تاکنون به طور متوسط هر 23 روز يک سفر استاني با ميانگين 3.5 روز در استان‌ها انجام شده و در مجموع حدود يک سال از هفت سال عمر کاري دولت در استان‌ها گذشته است.

وي اضافه کرد: تاکنون 3006 مصوبه (در 20483 بند) تصويب شده که در برگيرنده 73400 پروژه يا اقدام بوده است و براي اجراي اين پروژه‌ها 200 هزار ميليارد تومان بودجه و 100 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانکي در نظر گرفته شده که بيش از 60 درصد آن تخصيص يافته است که در مجموع مي توان گفت از مجموع مصوبات چهار دور سفر تاکنون 73 درصد به طور کامل اجرا يا در حال اجرا است و 27 درصد در حال پيگيري وطي مراحل مقدماتي است.

معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به برنامه هاي دولت براي اجراي طرح مهر ماندگار اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اولويت و اهميت برخي از پروژه‌هاي بزرگ عمراني و سرمايه‌گذاري که بيش از هفتاد درصد پيشرفت کار دارند و تاثير مهمي که در اقتصادي‌ملي ، توليد و اشتغال خواهند داشت، دولت تصويب نمود که بيش از 800 طرح بزرگ و کلان ملي را در حوزه‌هاي راهسازي ، راه‌آهن ، فرودگاه ، بنادر ، بيمارستان‌، ورزشگاه‌ها ، نيروگاه‌ها ، سد‌ها و طرح‌هاي آبرساني ، طرح‌هاي عظيم نفت و گاز و پتروشيمي ، گردشگري و خدماتي جزء اهداف اصلي عمراني قرار گيرند و با تامين منابع مالي معادل 160 هزار ميليارد تومان، اقدام جدي براي اتمام آنها به عمل آورد.

رحيمي افزود: اکنون دولت با حمايت همه‌جانبه و تامين اعتبارت لازم سرعت اجرايي اين طرح‌ها را به شکل چشمگيري افزايش داده تا با حول و قوه الهي تا پايان دولت دهم اين طرح‌ها به بهر‌برداري برسد.

وي با بيان اينکه طي 100 سفر هيات دولت به مراکز استان‌ها ، حدود 1750 سفر توسط اعضاء دولت به شهرستان‌ها انجام شده است يادآور شد: علاوه بر سفرهاي استاني ، شخص رئيس جمهور ، معاون اول و اعضاء کابينه حدود 900 سفر موردي‌وپروژه‌اي براي پيگيري مصوبات به استان ها و شهرستان‌ها داشته‌اند.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: بيش از 2556 جلسه کارگروه تخصصي و تنظيم پيش‌نويس تصميمات با حضور وزراء، نمايندگان و مديران استان‌ها برگزار شده است و در اين سفرها شخص رئيس جمهور 15000 ملاقات مردمي و اعضاي کابينه 35000 ملاقات مردمي چهره به چهره داشته‌ و ميليون‌ها نامة مردمي نيز جمع‌آوري شده که عمده آنها پاسخ داده شده است.

رحيمي افزود: همچنين بررسي نامه‌ها و مهمترين مشکلات هر شهرستان مشخص گرديده و تلاش شده در اسرع وقت، با اصلاح قوانين، تخصيص بودجه و يا جابجايي افراد ، عامل ايجاد آن مشکل مرتفع شود.

وي با بيان اينکه از ابتداي دولت نهم و دهم 20هزار نمازخانه در مدارس راه‌اندازي شده است گفت: مبلغ 8 هزار ميليارد تومان اعتبار براي مصوبات فرهنگي در طول 5 سال تخصيص يافته است که در آن به مباحث حوزه دين و معارف اسلامي و توسعه مساجد و مصلي‌ها توجه ويژه‌ شده است.

معاون اول رييس جمهور در ادامه سخنان خود به بخشي از دستاوردهاي دولت هاي نهم و دهم اشاره کرد که اهم آنها بدين شرح است:

بخشي از دستاوردهاي دولت‌هاي نهم و دهم

سدسازي: کل آب موجود پشت سد‌هاي کشور تا سال 84 معادل 24 ميليارد متر مکعب بوده است.با احداث 112 سد ، 23 ميليارد متر مکعب ظرفيت آب پشت سدها افزايش يافت و به 47 ميليارد متر مکعب رسيد و تقريباً صد درصد ميزان آب پشت سدها افزايش يافته است. ضمن آنکه در طرح مهر ماندگار 56 سد در دست اقدام است که اين طرح‌ها‌هم حدود 12 ميليارد متر مکعب به حجم آب پشت سدها خواهد افزود.

آبرساني: در آبرساني شهري 163 شهر به اتمام رسيده و يا در دست اجرا مي‌باشد که جمعاً 99.9 جمعيت شهري تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

برق: در زمان دولت نهم و دهم تاکنون 27500 مگاوات برق توليد وبه ظرفيت کشور افزوده شده که 72 درصد توليد برق کشور افزايش داشته است.کل برق توليدي کشور تا سال 84 به ميزان 38000 مگاوات بوده است. ضمناً در طرح مهرماندگار 11000 مگاوات توليد برق در دست اقدام است که با اتمام اين پروژه‌ها توليد برق به 38500 مگاوات خواهد رسيد که در اين صورت ميزان برق توليدي در 8 سال بيشتر از کل برق توليدي در تاريخ توليد برق کشور خواهد بود.

گازرساني روستايي: در پايان سال 1383 ، 2800 روستا بوده و امروزه 12450 روستا گاز دارند و در حدود 1100 روستا هم در حال اجرا داريم.

- در برنامه چهارم گازرساني به روستاها قرار بود به 36 درصد برسد که جلوتر از برنامه کار شد و به 54 درصد رسيده است. تقريباً هشت هزار و ششصد ميليارد تومان براي گاز روستايي و شبکه اتصال هزينه شده است.

گاز رساني شهري: تا پايان سال 1383 ، 630 شهر بوده که امروزه 925 شهر از نعمت گاز بهره‌مند شده و ضريب بهره‌مندي خانوار شهري در صنعت گاز به 96 درصد رسيده و به زودي به 100 درصد خواهد رسيد.

توليد گاز: در سال 83 حدود 400 ميليون متر مکعب روزانه بوده، امروز بيش از 690 ميليون متر مکعب در روز مي‌باشد که با تکميل پروژه‌هاي در دست انجام تا پايان برنامه پنجم بايد به 1400 ميليارد متر مکعب برسيم که در اين‌صورت 200 ميليون متر مکعب در روز ظرفيت صادرات اضافه بر نياز کشور خواهيم داشت.

گاز واحد‌هاي صنعتي :تا پايان سال 83 تعداد بيست و هشت هزار واحد صنعتي از نعمت گاز برخوردار بوده و امروز چهل و نه هزار واحد صنعتي کشور از اين امکان برخوردار شده‌اند.

خطوط شبکه گاز :در سال 83 خطوط شبکه گاز کشور 143 هزار کيلومتر بوده اما امروز به 240هزار کيلومتر افزايش يافته است.

بهداشتي درماني: در اين بخش 551 بيمارستان و مرکز درماني به اتمام رسيده و در حال اجراست و 484 مرکز درماني روستايي و شهري به اتمام رسيده و در حال اجراست.همچنين احداث 110 دانشکده پزشکي و دندانپزشکي به اتمام رسيده و 2250 خانه بهداشت احداث و يا در دست اجراست.

از ابتداي سفرهاي استاني تا امروز 18 هزار تخت بيماستاني ساخته شده و به بهره‌برداري رسيدند.

هم‌اکنون 97 درصد داروها در داخل کشور توليد مي‌شوند.

صنايع نفتي : 22 واحد پالايشگاه و پتروشيمي به اتمام رسيده يا در دست اجرا است.

پيشرفت صنايع کشور: تعداد واحد‌هاي صنعتي از سال 77 تا 84 ، 25 هزار واحد با سرمايه‌گذاري 25 هزار ميليارد تومان بوده است درحاليکه از سال 84 تا 90 تعداد 50هزار پروانه با سرمايه‌گذاري 106 هزار ميليارد تومان صادر گرديده است.

ظرفيت توليد فولاد از حدود 10 ميليون تن در سال 83 به حدود 20 ميليون تن در سال 90 رسيده است.

ظرفيت توليد سيمان : از حدود 30 ميليون تن در سال 83 به حدود 74 ميليون تن در سال 90 رسيده است.

توليد خودرو در کشور از حدود 1 ميليون دستگاه در سال 83 به حدود 1.6 ميليون دستگاه در سال 90 رسيده است.

معدن : در بخش معدن 104 معدن جديد فعال گرديده است.همچنين در اين مدت 38 نمايشگاه دائمي، 36 پايانه صادراتي و 78 سيلوي عظيم به اتمام رسيده و يا در دست ساخت مي‌باشد.

بخش کشاورزي:

- از ابتداي انقلاب تا سال 84 ، جمعاً 492 هزار هکتارتحت پوشش آبياري نوين و پيشرفته قرار گرفته بود که در طول دولت‌هاي نهم و دهم اين عدد به 650 هزار هکتار رسيده که در اين بخش دولت با اختصاص 1600 ميليارد تومان کمک بلاعوض 85 درصد هزينه‌هاي آن را متقبل نمود.

- افزايش توليد محصولات کشاورزي از 87 ميليون تن در سال 84 به 110 ميليون تن در سال 90

- احداث شبکه‌هاي فرعي آبياري 3 و 4 و تجهيز و نوسازي اراضي کشاورزان به ميزان حداقل يک ميليون و 240 هزار هکتار با اختصاص 2500 ميليارد تومان اعتبار.

- ايجاد بهره‌برداري 3580 کارخانه صنعتي فراوري محصولات کشاورزي با ظرفيت بيش از 22 ميليون تن محصولات کشاورزي که باعث ايجاد ارزش افزوده براي محصولات کشاورزان خواهد شد.

تعاوني ها: تعداد تعاوني‌ها تا سال 84 حدود 85 هزار واحد بوده که در سال 90 به 170هزار رسيده است(بيش از 100 درصد افزايش)

بخش فرهنگي و اجتماعي:

در اين بخش در قسمت هاي مختلف همچون مجتمع‌هاي فرهنگي‌هنري ،‌موزه ، کتابخانه ، فضاهاي ورزشي و پروژه‌هاي تلويزيوني جمعاً 3365 پروژه به اتمام رسيده و يا در حال اجرا است.

- در راستاي اجراي رويکرد‌ مهرورزي دولت در بين سالهاي 84 تا 89 با تامين ديه از سوي دولت ، 15 هزار نفر از رفتن به زندان معاف و يا از زندان خلاصي يافته‌اند.

- همچنين 9500 نفر از کساني که به دليل تنگدستي در حبس مانده بودند با تامين اعتبار در طي دولت‌هاي نهم و دهم از زندان آزاد شدند.

- 400000 جهيزيه براي جوانان عزيز کشور تامين شده يا درحال تامين شده است.

- 864 منطقه نمونه گردشگري تصويب شده است.

ورزشي: ميران اماکن ورزشي تا سال 84 حدود 3300 مکان بوده که با احداث 4600 مکان جديد به 7800 واحد در سال 90 افزايش يافته است.

- در سال 84 جايگاه ورزش ايران دهم آسيا بوده که در حال حاضر به رتبه چهارم رسيده است.

بخش آموزشي: در بخش دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها 369 واحد دانشگاهي و دانشگاه در شهر‌هاي مختلف کشور تاسيس و يا در حال راه اندازي است. 121 خوابگاه براي دانشجويان عزيز کشور به اتمام رسيده و يا در حال تکميل و تحويل مي‌باشد.

آموزش عالي: در حال حاضر 3.5 ميليون دانشجو در سطح کشور در حال تحصيل مي‌باشند و اکنون در مقطع کارشناسي 200 هزار ظرفيت خالي داريم و رقابت از ورود به دانشگاه به رقابت براي رشته و مکان مورد نظر داوطلبان تبديل شده است.

- در سند چشم انداز پيش بيني شده بود که ايران از نظر توليد علم در سال 1404 در منطقه مقام اول را داشته باشد اما با تلاش دانشمندان ايراني و سياست هاي دولت خدمتگزار اين مهم 14 سال زودتر محقق شد و ما در سال گذشته به مقام اول توليد علم در منطقه رسيديم.(رشد توليد علم ايران هم اکنون 11 برابر متوسط رشد توليد علم دنيا است)

در هفت سال گذشته تعداد 7174 مدرسه ، هنرستان ، مدرسه شبانه روزي و مرکز آموزش فني و حرفه اي کامل شده و يا در حال اجرا و اتمام مي‌باشد .

راه و شهرسازي:

وزارت راه و شهرسازي يکي از وزارتخانه‌هايي است که سفرهاي استاني تاثير چشم‌گيري در افزايش پروژه‌ و منابع مالي آن داشته و موجب توسعه کم‌نظير خدمات اين وزارتخانه به ملت شريف ايران گرديده است.

1- ساخت آزادراه در دولت هفتم و هشتم کلاً 519 کيلومتر بوده و در 6.5 سال دولت نهم و دهم 897 کيلومتر ساخته شده است که 113 درصد رشد را نشان مي دهد.

2- بزرگراه احداثي در دولت هفتم و هشتم 2985 کيلومتر بوده و در 6.5سال دولت نهم و دهم 8090 کيلومتر که 234درصد رشد داشته است.

3- راه روستايي احداثي در دولت هفتم و هشتم 15600 کيلومتر بوده و در 6.5 سال دولت نهم و دهم 25700 کيلومتر که از رشد بالايي برخوردار بوده است.

4- در بخش ريلي افزايش تعداد لکوموتيو و واگن باري و مسافري و ميزان بار مسافر جابجا شده با رشدهاي چشمگير مواجه بوده ايم.

5- در توسعه بخش‌ حمل و نقل زميني ، هوايي و دريايي شامل ناوگان دريايي ، تجاري ، نفتي، مسافري و هوايي ، توسعه قابل توجهي بين 130 تا 500 درصد اتفاق افتاده است.

6- تزانزيت کالا و مسافر به صورت جدي مورد توجه قرار گرفته و سرمايه‌گذاري ويژه در زير ساخت‌ها به عمل آمده است.

مسکن مهر

• فعاليت‌هاي انجام شده در مسکن مهر به عنوان بزرگترين طرح ساختمان سازي تاريخ ايران در جهت حل پايه اي و اصولي مسکن ملت بزرگ ايران به شرح زير صورت پذيرفته است:

• تعداد واحد‌هاي مسکن مهر برنامه‌ريزي شده 4291000 واحد

• تعداد واحد‌هاي مسکن مهر افتتاح شده تا کنون 1479000 واحد

• تعداد واحد‌هاي مسکن مهر قابل افتتاح تا پايان سال 91 1538000 واحد

• تعداد واحد‌هاي مسکن مهر قابل افتتاح در سال 92 1274000 واحد

ارتباطات و فناوري:

- افزايش تعداد مشترکين تلفن همراه از 7 ميليون مشترک در سال 84 به 56 ميليون مشترک فعال(يعني 700 درصد رشد)و کاهش چشم گير قيمت آن به نازل‌ترين قيمت ممکن.

- ضريب نفوذ اينترنت در کشور 47 نفر به ازاي هر 100 نفر است و ايران بيشترين کاربران اينترنت در خاورميانه را دارد.

- امروز 1400 خدمت دولتي و غير دولتي به صورت الکترونيکي به مردم ارائه مي‌شود.

- دفاتر پيشخوان خدمات دولتي روستايي و شهري از 1800 دفتر در سال 84 به 16000 دفتر در سال گذشته افزايش يافته است ،‌به نحوي که امروز پرداخت يارانه‌ها ، سود‌سهام‌عدالت‌،کمک‌هاي کميته امداد و سازمان بهزيستي و صدها خدمت ديگر از طريق اين دفاتر صورت مي پذيرد.

- پوشش موبايل در جاده‌هاي اصلي کشور از 11150 کيلومتر در سال 84 به 61000 کيلومتر رسيده است(5.5 برابر)

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91022212858
  • خبرنگار : 90068