قطعنامه بيستمين همايش هماهنگي ارگان‌هاي دريايي كشور

بيستمين همايش هماهنگي ارگان‌هاي دريايي كشور باحضور مقامات ارشد كشوري و لشگري، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان بيش از 50 ارگان دريايي از بخش‌هاي دولتي، تعاوني، خصوصي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد در روزهاي 19 و 20 ارديبهشت‌ماه 1391 با شعار «دريانوردي، جهان پس از يكصد‌ سال، ايران، حال و آينده» با توليت و ميزباني سازمان بنادر و دريانوردي و با مشاركت جامعه دريايي كشور در جزيره كيش برگزارشد.

بيستمين همايش هماهنگي ارگان‌هاي دريايي كشور باحضور مقامات ارشد كشوري و لشگري، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان بيش از 50 ارگان دريايي از بخش‌هاي دولتي، تعاوني، خصوصي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد در روزهاي 19 و 20 ارديبهشت‌ماه 1391 با شعار «دريانوردي، جهان پس از يكصد‌ سال، ايران، حال و آينده» با توليت و ميزباني سازمان بنادر و دريانوردي و با مشاركت جامعه دريايي كشور در جزيره كيش برگزارشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت‌كنندگان در همايش ضمن تاكيد بر تحقق شعار «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» و گراميداشت روز ملي خليج‌فاس قطعنامه بيستمين همايش هماهنگي ارگان‌هاي دريايي كشور را صادر كردند:

1_ ارائه صندوق حمايت از توسعه صنايع دريايي، تسهيلات ارزان‌قيمت لازم را براي جايگزيني شناور‌هاي فرسوده با شناور‌هاي استاندارد، پس از تاييد سازمان بنادر و دريانوردي به متقاضيان به نحوي كه ظرف مدت پنج سال جايگزيني شناور‌هاي فرسوده انجام شده باشد.

2_ جامعه بندري دريايي كشور خواستار استمرار اقدام راهبردي مقابله با دزديدريايي بوده و از حضور نيرو‌هاي گارد امنيت تردد شناور‌ها با هماهنگي مراجع ذيربط در ناوگان تجاري كشور حمايت مي‌نمايد.

3_ وزارت نفت (شركت نفت فلات قاره) با هماهنگي سازمان بنادر و دريانوردي نسبت به تسريع در اجراي طرح‌هاي نوسازي و باز‌سازي خطوط لوله و تاسيسات نفتي، تامين شناور و تجهيزات مورد نياز براي مقابله با آلودگي‌هاي نفتي و نصب و به‌كارگيري سامانه تصفيه پساب (نفتي و بهداشتي) و جمع‌آوري مواد زائد در سكوها و مخازن شناور نفت، مطابق استاندارد‌هاي بين‌المللي اقدام نمايد. هم‌چنين سازمان حفاظت محيط‌زيست با همكاري سازمان بنادر و دريانوردي و وزارت نفت، اقدامات لازم را نسبت به مطالعه و نصب و راه‌اندازي ايستگاه‌هاي پايش آلودگي نفتي به عمل آورند.

4_ از وزارتخانه‌هاي عولم، تحقيقات و فن‌آوري و آموزش و پرورش درخواست گرديد با همكاري سازمان بنادر و دريانوردي نسبت به اضافه‌نمودن گرايش‌هاي متنوع از قبيل دريانوردي تجاري، دريانوردي صيادي، لجستيك بندري، امور كشتيراني، امور ساحلي و بازرگاني و بيمه دريايي به «رشته دريانوردي» و نيز اضافه‌نمودن گرايش‌هاي دريانوردي، كشتي‌سازي، قطعه‌سازي و تجهيزات دريايي «فراساحلي» به «رشته مهندسي دريايي» اقدام نمايند.

5_ از سازمان بنادر و دريانوردي درخواست مي‌گردد، نسبت به بازنگري دستورالعمل‌هاي مربوط به صدور گواهينامه و نگهباني دريانوردان با همكاري اتحاديه سراسري لنجداران اقدام نمايند.

6_ از سازمان بنادر و دريانوردي درخواست گرديد نسبت به تدوين استاندارد‌هاي آموزشي و دستورالعمل اخذ آزمون و صدور گواهينامه‌هاي شايستگي و مهارت كاركنان لجستيك بندري ايران با همكاري انجمن پايانه‌داران بنادر ايران و انجمن كشتيراني خدمات وابسته، اقدام نمايد.

7_ اجراي موفقيت‌آميز قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها در افزايش كيفيت خدمات قابل ارائه در بنادر كشور و ايجاد و توسعه اشتغال پايدار نقش غيرقابل انكاري داشته است. تداوم اين موفقيت‌ها مستلزم ايجاد بستر‌هاي لازم جهت واقعي‌سازي قيمت خدمات ارائه‌شده متناسب با هزينه هاي تمام شده آن در بنادر خواهد بود. بدين منظور جامعه بندري و دريايي خود را موظف مي‌داند اقدامات لازم در زمينه‌ي تخصيص كمك‌هاي مالي از محل درآمد‌هاي ناشي از اجراي قانون هدفمند‌سازي و هم‌چنين اختصاص سوخت نيمه‌يارانه‌اي به شناور‌هاي مسافري، لنج‌هاي باري، تجهيزات بندري و دريايي و ساير كشتي‌هاي تجاري مشمول طرح كه حسب مورد در آب‌هاي سرزميني و يا آب‌هاي بين‌آلمللي مشرف به كشور‌هاي همسايه تردد مي‌نمايند، فراهم نمايد.

8_ جامعه بندري و دريايي كشور با عنايت به اهميت و نقش‌انكار‌ناپذير شركت‌هاي تعاوني تخصصي فعال در صنعت حمل‌ونقل دريايي كشور، مساعي كامل خود را به منظور حمايت و توانمند‌سازي اين بخش اعلام مي‌دارد.

9_ ارتقاي سطح ايمني و كاهش حوادث انساني و سرمايه‌اي و افزايش بهره‌وري در ارائه‌ي خدمات بندري و دريايي مورد توجه و تاكيد كليه شركت كنندگان حاضر در همايش قرار گرفت.

10_ با عنايت به ارزش افزوده بالا و فزاينده سوخت‌رساني به شناور‌ها و هم‌چنين پتانسيل‌ بالاي كشور دراين زمينه، ارگان‌هاي دريايي كشور تهيه و اجراي بسته‌ي حمايتي از شركت‌هاي سوخت‌رساني ايراني به منظور افزايش سهم كشور از بازار سوخت‌رساني در سطح منطقه خليج‌فارس و درياي عمان را از مراجع ذيربط خواستار شدند.

11_ در راستاي توسعه حمل‌ونقل تركيبي مبداء _ مقصد (Door To Door) و هم‌چنين افزايش حجم ترانزيت كالاي تجاري به كشور‌هاي همجوار و كاهش قيمت تمام شده حمل‌ونقل جاده‌اي و با توجه به اين‌كه استفاده از حمل‌ونقل ريلي يكي از مزيت‌هاي انكار‌ناپذير در اين فرآيند است، ارگان‌هاي دريايي بازنگري و كاهش تعرفه هاي حمل‌ونقل ريلي در مقايسه با حمل‌ونقل جاده‌اي را از راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران خواستار شدند.

12_ به منظور كاهش اثرات نامطلوب ركود اقتصادي بين‌‌المللي و تحريم‌هاي اعمال شده توسط استكبار جهاني برعليه ملت ايران، ارگان‌هاي دريايي كشور خواستار حمايت هرچه بيشتر از فعاليت‌هاي بندري و دريايي هستند.

13_ ارگان‌هاي دريايي كشور خواستار تهيه و ارائه‌ي بسته حمايتي از شركت هاي مسافري دريايي و تعاوني‌هاي مربوطه، به منظور توسعه حمل‌ونقل و جابه‌جايي مسافر و رشد گردشگري دريايي مي‌باشند.

14_ ارگان‌هاي دريايي كشور، به منظور ارتقاي سطح داشن دريانوردان و كاهش ريسك سوانح دريايي با ريشه عامل انساني و با هدف ارتقاي سطح ايمني و امنيت دريانوردي و حفظ محيط زيست دريايي، بر ايجاد راهكاري مناسب براي رفع خلاء قانوني در برخورد با تخلفات دريانوردان و ايجاد مركزي جهت حفظ اطلاعات آنان، تاكيد مي‌نمايند.

15_ شركت‌كنندگان در همايش ضمن تقدير و تشكر از سازمان بنادر و دريانوردي براي ميزباني و برگزاري مطلوب بيستمين همايش و تاكيد بر پيگيري اجراي بند‌هاي اجرا نشده قطعنامه‌هاي قبلي و برگزاري منظم جلسات دبيرخانه هماهنگي ارگان‌هاي دريايي كشور و جلسات شوراي عالي مديران ارشد دريايي كشور، گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران را به عنوان ميزان بيست‌ويكمين همايش برگزيدند.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 91022112458
  • خبرنگار :