مهمان‌پرست: بدون آمادگي پذيرش افكار عمومي تلاش مقامات كشورها موفق نمي‌شود

رامين مهمان‌پرست با اشاره به نقش رسانه‌ها در پيشبرد ديپلماسي عمومي ارزشي ـ اسلامي ايران، گفت: اگر در رسانه‌ها به فردي اتهامي وارد شود و يا سعي شود چهره فرد و يا گروهي تخريب شود بدون آنكه اتهام آن ثابت شده باشد، اين روش در رسانه‌هاي ما هيچ فرقي با عملكرد رسانه‌هاي آمريكايي ندارد.

رامين مهمان‌پرست با اشاره به نقش رسانه‌ها در پيشبرد ديپلماسي عمومي ارزشي ـ اسلامي ايران، گفت: اگر در رسانه‌ها به فردي اتهامي وارد شود و يا سعي شود چهره فرد و يا گروهي تخريب شود بدون آنكه اتهام آن ثابت شده باشد، اين روش در رسانه‌هاي ما هيچ فرقي با عملكرد رسانه‌هاي آمريكايي ندارد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در سخناني در دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به اهميت ديپلماسي عمومي در پيشبرد سياست خارجي كشورها،‌ به مقايسه ديپلماسي عمومي آمريكا و ديپلماسي عمومي ارزشي ـ اسلامي ايران پرداخت و گفت: صرف اينكه آمريكايي‌ها در ديپلماسي عمومي قوي هستند باعث نمي‌شود كه ما به روش آنها متمايل شويم.

وي گفت: ديپلماسي عمومي، تعيين سياست‌هايي است كه مقامات كشورهاي مختلف به كار مي‌گيرند تا حوزه نفوذشان را در كشورهاي مختلف افزايش دهند و سياست خارجي بدون ديپلماسي عمومي امروزه محقق نمي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ادامه داد: ديپلماسي عمومي آماده كردن فضاي افكار عمومي براي رسيدن به سياست‌ها و منافع رسمي است. اگر افكار عمومي آمادگي پذيرش سياست‌ها را نداشته باشند هر چقدر مقامات كشورها تلاش كنند توفيقي حاصل نمي‌شود.

اگر افكار عمومي آمادگي پذيرش سياست‌ها را نداشته باشند هر چقدر مقامات كشورها تلاش كنند توفيقي حاصل نمي‌شود.

مهمان‌پرست درباره ديپلماسي و اصول آن اظهار كرد: يكي از ويژگي‌هاي اين روش توجيه‌گري است، مثلا در بحث هسته‌يي ايران غرب جنجال آفريني مي‌كند و تنها حرفي كه درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران مي‌زند اين است كه ممكن است در آينده اين فعاليت‌ها به سمت اهداف غيرصلح‌آميز منحرف شود. اين در حالي است كه اگر مجموع سلاح‌هاي هسته‌يي دنيا را در نظر بگيريم هر چند كه اين آمار دقيق نيست، اما حدود 20 هزار سلاح در دنيا وجود دارد كه نيمي از آن در اختيار آمريكاست.

وي گفت: آنها اقدامات خود را در استفاده از سلاح‌هاي هسته‌يي توجيه مي‌كنند؛ مثلا در رابطه با استفاده از بمب هسته‌يي در ژاپن معتقدند كه اگر از سلاح هسته‌يي استفاده نمي‌كردند جنگ خاتمه پيدا نمي‌كرد و انسان‌هاي زيادي‌تري كشته مي‌شدند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان ويژگي ديگر ديپلماسي عمومي آمريكا را، تخريب‌گري عنوان كرد و گفت: آنها براي پيشبرد اهداف‌شان سعي به تخريب چهره طرف مقابل مي‌كنند. مثل بحث ايران‌هراسي و اسلام‌هراسي كه سعي دارند چهره اسلام و ايران را در منطقه و دنيا تخريب كنند. اين در حالي است كه ديپلماسي عمومي اسلامي ـ ارزشي به دنبال تبيين واقعيات و رفع ابهامات و اقناع مردم است و منطق و استدلال مبناي آن است.

ديپلماسي عمومي آمريكا ابزاري است؛ يعني از موضوعات مختلف براي رسيدن به اهدافش مثل حقوق بشر استفاده مي‌كنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: ديپلماسي عمومي آمريكا ابزاري است؛ يعني از موضوعات مختلف براي رسيدن به اهدافش مثل حقوق بشر استفاده مي‌كنند. در بحث پرونده سكينه آشتياني با وجود آنكه اين پرونده حقوقي و قضايي بود،‌ آنها جار و جنجال زيادي به راه انداختند؛ حتي برخي كشورها پيشنهاد پناهندگي سياسي به اين زن مي‌دادند. در حدود يك سال است كه عكس بزرگي از اين زن از ساختمان نخست‌وزيري ايتاليا آويخته شده است. اين در حالي است كه بيش از 5000 نفر از مردم غزه كشته و زخمي مي‌شوند، اما حتي حاضر نمي‌شوند اين مساله را به عنوان نقض حقوق بشر اعلام كنند.

وي اضافه كرد: سربازان آمريكايي در افغانستان دست به كشتار غيرنظاميان مي‌زنند و با سر بريده مردم بيگناه فوتبال بازي مي‌كنند، اما اينها نقض حقوق بشر نيست و يا در مسائل دموكراسي ايران را متهم به غيردموكراتيك بودن مي‌كنند اين در حالي است كه كشورهاي ديگري در منطقه ما هستند كه تاكنون يك انتخابات هم در آنها برگزار نشده است اما آنها متحد غرب و كشورهاي خوب و دموكراتيك هستند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان همچنين به موضوع اعتراضات مردمي در انتخابات سال 88 اشاره كرد و گفت: در ايران تعدادي به موضوعي اعتراض دارند و سعي مي‌كنند با آتش زدن ماشين‌ها و مغازه‌ها و يا خيابان‌ها اين اعتراض را نشان دهند و وقتي پليس با اينها مقابله مي‌كند مي‌گويند در ايران دموكراسي نيست. اما وقتي در فرانسه مردم نسبت به مسائلي اعتراض مي‌كنند و ما مي‌گوييم چرا با آنها مقابله مي‌‌كنيد؟ مي‌گويند اين عين دموكراسي است و يا در بحث مقابله با تروريسم، آنها اقدامات و عملكردي كاملا متناقض داشتند.

در بسياري از اختلافات ارضي در منطقه ردپاي انگليس ديده مي‌شود. بحث جنگ تمدن‌ها محور و اساس ديپلماسي آمريكايي قرار دارد.

مهمان‌پرست با بيان اينكه در ديپلماسي ارزشي و اسلامي به جاي اينكه از واژگان مقدس به عنوان ابزار استفاده شود، به ترويج حقيقت و حقانيت مي‌پردازد و دفاع از خواسته‌هاي مشروع را هدف خود و سعادت بشريت مي‌داند، افزود: ديپلماسي آمريكايي،‌ ديپلماسي واگراست و به دنبال اختلاف بين اديان و اقوام است و تفرقه در ميان كشورهاي منطقه را به ويژه دنبال مي‌كند. در بسياري از اختلافات ارضي در منطقه ردپاي انگليس ديده مي‌شود. بحث جنگ تمدن‌ها محور و اساس ديپلماسي آمريكايي قرار مي‌گيرد؛ در حالي كه در ديپلماسي عمومي اسلامي و ارزشي مساله همگرايي محور است و وحدت بين اديان و اقوام و گفت‌وگوي تمدن‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد.

وي ديپلماسي عمومي آمريكا را يكجانبه و از بالا به پايين دانست و گفت: القاي ابرقدرت بودن از سوي آمريكا، تحقير ملت‌ها را در بر دارد. آنها سعي مي‌كنند در هر بخشي قهرماني را معرفي كنند، در هنر، موسيقي و ... قهرمان‌هايي كه در دنياي واقعي دست نيافتي هستند. اين در حالي است كه در ديپلماسي عمومي ارزشي و اسلامي، تعامل جايگزين برخورد با كشورها مي‌شود و با كشورها از موضع يكسان، برابر و احترام متقابل برخورد مي‌شود. اين ديپلماسي به دنبال ارائه الگوهاي واقعي و مردمي به جامعه هستند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: در ديپلماسي عمومي آمريكايي چيزي به اسم خداترسي وجود ندارد؛ در حالي كه در مقابل ديپلماسي عمومي اسلامي و ارزشي بر مبنا و پايه تقوا و خداترسي است و اگر اين اصل از آن كنار گذاشته شود هيچ فرقي با ديپلماسي عمومي آمريكايي ندارند و اين بدترين ضربه‌اي است كه مي‌تواند به آن وارد شود.

ديپلماسي عمومي آمريكا يكجانبه و از بالا به پايين است و القاي ابرقدرت بودن از سوي آمريكا، تحقير ملت‌ها را در بر دارد. آنها سعي مي‌كنند در هر بخشي قهرماني را معرفي كنند؛ در هنر، موسيقي و ... قهرمان‌هايي كه در دنياي واقعي دست نيافتي هستند.

مهمان‌پرست در اين باره با اشاره به عملكرد و رفتار رسانه‌ها در اين قالب، گفت: اگر در رسانه‌ها به فردي قبل از آنكه اتهامش ثابت شود، اتهام زده شود و يا به تخريب چهره او به خاطر اهداف سياسي دست زده شود، بي‌شك مدل آمريكايي الگو قرار گرفته است و اين انحراف است.

وي ادامه داد: ما بر مبناي ارزش‌هاي انقلابي‌مان همه فعاليت‌هايمان را در چارچوب ديپلماسي عمومي ارزشي و اسلامي دنبال مي‌كنيم. نبايد براي انتقال اين پيام از راه‌ها و روش‌هايي استفاده كنيم كه روش دشمنان ماست.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91021709667
  • خبرنگار : 71049