در پي تغييراتي در آييننامه جشن بازيگر كه هر سال از سوي انجمن بازيگران خانه تئاتر برگزار ميشود، مريم رحيمي مسوول كميته داوران اين جشن همراه با بهزاد فراهاني رييس انجمن بازيگران خانه تئاتر توضيحاتي درباره اين تغيير و دلايل آن ارايه كردند و در ادامه ايسنا نظرات برخي از بازيگران را در اين زمينه جويا شد.
مريم رحيمي به خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: بر اساس مصوبه هيات مديره انجمن برگزيدگاني كه در يك دوره شب بازيگر، منتخب هيات داوران انجمن بازيگران شدهاند در دو دوره آتي مورد داوري قرار نميگيرند.
وي با تاكيد بر اينكه اين تصميم به دلايل صنفي اتخاذ شده است توضيح داد: تنها دليل اين تصميمگيري مسايل صنفي است، چرا كه گاه ديده شده برخي از بازيگران تكرار ميشوند و فرصت به بازيگران ديگر داده نميشود اما با اين شيوه فرصتي فراهم ميشود تا كار بازيگران ديگر هم ديده و ارزيابي شود و فكر ميكنيم دوستان بازيگر ما متوجه اين نگاه صنفي هستند.
اين عضو هيات مديره انجمن بازيگران اضافه كرد: در جشني كه روز شنبه (فردا 16 ارديبهشت ماه ) برگزار ميكنيم، اعلام خواهيم كرد كه اين تصميم بر چه اساسي گرفته شده و همان زمان ميگوييم ممكن است در ميان بازيگران ما بازيگران بسيار خوبي حضور داشته باشند كه در سالهاي 88 و 89 بازيهاي درخشاني داشتهاند اما چون سال 87 جايزه گرفتهاند، هيات داوران جشن بازيگر ضمن تقدير از بازيهاي درخشان انها، اين بازيگران را كانديدا نكرده است تا تلاشهاي ديگر همكارانشان مورد ارزيابي قرار بگيرد.
در ادامه اين سخنان، بهزاد فراهاني ـ رييس هيات مديره انجمن بازيگران ـ هم در اين رابطه توضيح داد: اين تصميم به معناي آن نيست كه تلاشهاي بازيگران برگزيده ناديده گرفته ميشود. اگر بازيگري براي چندمين بار متوالي، بازي شايستهاي ارائه داد كه قابل تقدير بود. انجمن بازيگران ضمن تقدير از او جايزه را به بازيگر شايسته ديگري خواهد داد تا تلاشهاي بازيگران ديگر هم مورد توجه قرار بگيرد، چراكه گاه ديده شده برخي از بازيگران چند سال پي در پي كانديدا ميشوند و اين فرصت از بازيگران شايسته ديگر گرفته ميشود.
اما در پي تصميم جديد و تغييرات آييننامهاي جشن بازيگر، برخي از بازيگران تئاتر نظراتشان را مطرح كردند.
پانتهآ بهرام به ايسنا گفت: تا جايي كه به ياد دارم اين پيشنهاد سالهاست به اشكال گوناگون مطرح و رد شده است. پيش از اين هم بارها شنيدهام قوانيني وضع كنيم براي ايجاد تساوي و تعادل، اما حقيقت اين است كه وقتي از جشن و جشنواره سخن ميگوييم يعني بر اساس و پايه رقابت اين روند را ميچينيم و در رقابت، تساوي وجود ندارد بلكه بهتر بودن وجود دارد.
اين بازيگر تئاتر و سينما معتقد است: وقتي يك نفر بارها كانديدا ميشود و جايزه ميگيرد يعني هنوز كسي نتوانسته با او رقابت كند، اما رفتن به سمت ايجاد تساوي يعني داريم راه خطا ميرويم.
بهرام خاطرنشان كرد: آدمها با تواناييهايشان، دركشان از موقعيت و با حضور مستمر و دلنشينشان است كه بازيگران ماندگاري ميشوند. نميتوان با وضع چنين قوانيني كسي را بازيگر كرد، حتي اگر يك سال هم جايزهاي به او تعلق بگيرد.
افشين هاشمي ديگر بازيگر تئاتر و سينما هم اين تصميم را نادرست توصيف كرد و به ايسنا گفت: جايزه دادن تعيين يك معيار است و اگر ما تعدادي را به صرف گرفتن جايزه حذف كنيم و به افرادي ديگري به دليل آنكه كمتر جايزه گرفتهاند، جايزه بدهيم يعني معيار را تغيير دادهايم.
سيامك صفري هم اين تصميمگيري را نادرست دانست و يادآور شد: بحث بررسي كيفي، فعاليتهاي يك بازيگر مطرح است.
وي توضيح داد: اساسا فعاليت تئاتري با شرايطي كه تئاتر ما دارد نيازمند جرات و صبوري است. همين كه عدهاي ايستادهاند و كار ميكنند بايد تلاش آنها را قدر نهاد.
بازيگر نمايشهاي «شكار روباه»، «صد سال پيش از تنهايي ما» و «رومولوس كبير» به ايسنا گفت: اين شيوه درست نيست وقتي بازيگري خوب است چه ايرادي دارد هر سال تشويقش كنند و به او جايزه بدهند، دادن جايزه به يك بازيگر خوب يك دست مريزاد به او است اما اين تصميم باعث كماعتبار كردن يك تشويق ميشود.
سيامك صفري با مقايسه جشنوارههاي ايراني با جشنوارههاي معتبر خارجي ادامه داد: در دنيا جشنوارههاي بزرگ هرگز يك هنرمند مطرح را حذف نميكنند. اگر هنر او قابل تقدير بوده باز هم او را كانديدا ميكنند اما متاسفانه ما چنين فرهنگي نداريم كه اگر هنرمندي كارش را خوب انجام ميدهد بارها مورد توجه قرار بگيرد.
رويا ميرعلمي ديگر بازيگر تئاتر هم كه نظرات مشابه ديگر همكارانش دارد اين تصميم را غير حرفهاي توصيف كرد و به ايسنا گفت: حتي جشنوارههاي بزرگي مانند اسكار چنين محدوديتي ندارند و ممكن است يك بازيگر براي چند دوره متوالي در اين جشنواره كانديدا شود.
بازيگر نمايشهاي «بيداريخانه نسوان»، «همسايه آقا» و «مشروطه بانو» توضيح داد: بازيگر حرفهاي هميشه دوست دارد كار و خلاقيت جديدي ارائه بدهد و اميدوار است اين تلاش ديده شود اما با اين تصميم تلاشهاي بازيگران كمتر مورد توجه قرار ميگيرد.
ميرعلمي كه تا به حال پنج بار براي جايزه جشن بازيگر كانديدا شده است خاطرنشان كرد: همان طور كه بايد جوانان را تشويق كرد، حرفهاي را هم بايد مورد توجه قرار بدهيم كه خود را تكرار نكنند و بدانند كه هميشه كارشان ارزيابي ميشود.
سعيد چنگيزيان هم با اعلام بياطلاعي از اتخاذ اين تصميم گفت: درست اين است كه هميشه همه مورد قضاوت قرار بگيرند.
وي يكي از مشكلات جشنوارهها و جشن بازيگر را در ملاكهاي داوري دانست و توضيح داد: معمولا شوراي داوران با معيارها و سليقههاي مشخصي آثار را ارزيابي ميكنند، در حالي كه در طول سال انواع متفاوت مدلهاي بازيگري را ميبينيم اما هميشه تعدادي از بازيگران مورد كم توجهي قرار ميگيرند.
بازيگر نمايشهاي «پرشين كت»،«ايوانف» و «كاليگولا» با تاكيد بر اينكه قضاوت بازيگري كار سادهاي نيست ادامه داد: مثلا بازيگري مانند حسن معجوني چرا نبايد كانديدا شود، مگر بازيگر بدي است. پاسخ اين است كه سليقه داوري معمولا متمركز بر يك شيوه از بازيگري است و همان شيوه را ميپسندد به همين دليل برخي از بازيگران كه مدل بازيشان با آن شيوه متفاوت است، ناديده گرفته ميشوند.
سعيد چنگيزيان در پايان صحبتش به ايسنا گفت: مگر هر بازيگر در طول زندگي هنرياش چند نقش خاص برايش پيش ميآيد، آيا اگر براي دو سال متوالي دو نقش خيلي خاص گرفت و براي آنها زحمت كشيد به صرف اينكه سال قبل جايزه گرفته، نبايد تلاشش ديده شود؟
انتهاي پيام