سالیانه 10 تا 20 تن گیاه دارویی از سمنان به کشورهای اروپایی صادر می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از شناسایی بیش از 850 گونه گیاهی در این استان خبر داد و گفت: سالیانه به طور متوسط بین 10 تا 20 تن از این محصولات در استان سمنان برداشت و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از شناسایی بیش از 850 گونه گیاهی در این استان خبر داد و گفت: سالیانه به طور متوسط بین 10 تا 20 تن از این محصولات در استان سمنان برداشت و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، سید حسن میرعماد، امروز پنج‌شنبه افزود: این استان دارای تنوع گیاهی فراوان و با ارزش صنعتی، دارویی و خوراکی است.

وی افزود: از850 گونه گیاهی شناسایی شده در استان سمنان بیش از 126 گونه آن دارویی، صنعتی و خوراکی محسوب می‌شوند.

میرعماد یادآور شد: با ورود فصل بهار، روستائیان و افراد بومی مناطق مختلف در سطح استان سمنان اقدام به جمع آوری برخی از این گونه‌های گیاهی به منظور مصارف خوراکی و دارویی می‌كنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: این اداره کل برای ساماندهی این افراد و نظارت صحیح، اقدام به ایجاد زمینه جهت تشکیل تشکلهای مردمی در قالب شرکتهای تعاونی، تشکلهایی در قالب جوامع محلی كرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 5 تشکل در نقاط مختلف استان سمنان فعالیت دارند، افزود: 200 نفر بهره‌بردار عضو 5 تشکل در استان سمنان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، ایجاد اشتغال در جوامع محلی و تغییر معیشت بهره‌برداران را از اهداف اصلی وجود تشکلهای بهره بردار در استان سمنان بیان کرد و گفت: سریشم، جو وحشی، چوبک، بادام کوهی، اسپند، پیاز کوهی، زرشک، نسترن وحشی،علف چای، گل کاسنی، گزنه، شقایق، گل گاوزبان، پنبرک و بابونه از عمده محصولات قابل بهره‌برداری تشکلهای بهره‌بردار در سطح استان سمنان است.

وی خاطر نشان کرد: استان سمنان قابلیت بهره‌برداری از 4 گونه استراتژیک مرتعی را دارد که با صدور مجوز هدایت و نظارت کارشناسان بهره‌برداری از این 4 گونه صورت می‌گيرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: باریچه، کتیرا، وشاء و آنغوزه 4 گونه استراتژیک مرتعی در استان سمنان است.

وی خاطر نشان کرد: سالیانه به طور متوسط بین 10 تا 20 تن از این محصولات در استان سمنان برداشت و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح پایلوت کشت گیاهان دارویی، 12 استان در کشور توسط دفتر امور منابع جنگلی، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان مجریان این طرح انتخاب شده که استان سمنان نیز از این جمله استانهاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: منطقه کالپوش میامی به مساحت 3 هکتار و منطقه تویه دروار دامغان به مساحت 5 هکتار به عنوان پایلوت در استان سمنان انتخاب شده‌اند.

براساس اين گزارش، استان سمنان با مساحتی بالغ بر 9.7 میلیون هکتار در جنوب رشته کوههای البرز و بخش شمالی دشت کویر قرار دارد که 39 درصد از مساحت کل استان که حدود 3 میلیون و 741 هزار هکتار بوده را مراتع تشکیل می‌دهند و 14 درصد از مراتع موجود در استان سمنان در وضعیت خوب و متوسط و 86 درصد در وضعیت فقیر طبقه‌بندی می‌شوند.

انتهاي پیام

  • پنجشنبه/ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 91021407807
  • خبرنگار :