همايش علمي «انديشه مطهر»

حدادعادل: استاد مطهري تلاش مي‌كرد غبار خرافات را از چهره اسلام پاك كند

رييس كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه ‌"شناخت و شناساندن اسلام به جامعه، وجهه همت استاد مطهري بود"، تاكيد كرد كه شهيد مطهري اسلام را مكتب جامع و كاملي براي سعادت فرد و جامعه مي‌دانست و تلاش مي‌كرد كه غبار خرافات را از چهره اسلام پاك كند.

رييس كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه ‌"شناخت و شناساندن اسلام به جامعه، وجهه همت استاد مطهري بود"، تاكيد كرد كه شهيد مطهري اسلام را مكتب جامع و كاملي براي سعادت فرد و جامعه مي‌دانست و تلاش مي‌كرد كه غبار خرافات را از چهره اسلام پاك كند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامعلي حداد عادل در همايش علمي انديشه مطهر كه از سوي معاونت تربيت و آموزش عقيدتي سياسي نمايندگي ولي‌فقيه در سازمان بسيج مستضعفين برگزار شد، با اشاره به اينكه "به قول شهيد مطهري فاصله بين مشروطيت تا سال 1320 سخت‌ترين سال‌ها براي اسلام در ايران بوده است"، اظهار كرد: در تمام دوران 20 ساله حاكميت رضا‌خان بر ايران، اسلام‌ستيزي حاكم بوده است.

وي با بيان اينكه "در زمان حاكميت رضاخان به جاي اسلام، ملي‌گرايي مخالف اسلام ترويج مي‌شد"، افزود: سياست رضاخان باستان‌گرايي بود و بستر همه اينها غرب‌گرايي بود.

رييس كميسيون فرهنگي مجلس يادآور شد: با شروع شهريور 1320 ديگر شرايط قبل وجود نداشت و در اين دوران سه جريان در عرصه سياسي اجتماعي ايران فعال بودند كه با يكديگر تعارض داشتند، از جمله ملي‌گرايي كه تجلي سياسي آن جبهه ملي، ماركسيسم و كمونيسم در قالب حزب توده و سوم اسلام‌گراها بودند و اين سه جريان با هم در ايران حضور داشتند و استاد شهيد مطهري در دهه 10 تا 20 به عنوان يك طلبه جوان زندگي فكري و فعاليت سياسي اسلامي خود را در اين شرايط آغاز كرد. در اين دوران شهيد مطهري سعي مي‌كردند اسلام حقيقي را به جامعه و جوانان تحصيل‌كرده معرفي كنند كه به شدت تحت تاثير القائات فكري غرب‌گرايي از ناحيه حكومت و ماركسيسم از ناحيه حزب توده قرار داشتند.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه "مطهري حركت به سوي جامعه اسلامي را آرمان خود در زندگي قرار داده بود"،‌ تصريح كرد: ‌شناخت و شناساندن اسلام به جامعه، وجهه همت مطهري بود و ايشان اسلام را مكتب جامع و كاملي براي سعادت فرد و جامعه مي‌دانستند. بنابراين تلاش داشتند غبار خرافات را از چهره اسلام پاك كنند.

وي با اشاره به اينكه استاد مطهري در عمر بابركت خود در مرحله‌هاي گوناگون سعي كرد با موانع مختلف مبارزه كند كه فوريترين مبارزه با ماركسيسم بود"، گفت: يكي از مهمترين آثار فلسفي شهيد مطهري، اصول فلسفه و روش رئاليسم است و اهميت اين كتاب به اندازه‌اي بود كه دهه 30 تا 50 تكيه مبارزان مسلمان در مقابله با ماركسيسم گروه‌هاي التقاطي بود.

حدادعادل با اشاره به اينكه "بعد از كودتاي 28 مرداد 32 تا سال 50 بيشتر همت استاد مطهري مبارزه با افكار غربي بود"، اظهار كرد: مرحله سوم كه سر راه مطهري قرار داشت از اواخر دهه 50 تا پايان عمر ايشان ادامه داشت و اين دوران مبارزه با التقاط بود كه در ايران شاهد درآميختن افكار اسلامي و غير اسلامي بوديم و اين دوران سخت‌ترين زمان عمر مطهري بود كه در مقايسه با ماركسيسم و غرب‌گرايي مشخص بود كه طرف مقابل، اسلام را قبول ندارد اما در ميدان التقاط با كساني روبرو بود كه قرآن را حفظ بودند و نماز شب مي‌خواندند.

وي در ادامه، با بيان اينكه "يكي از خصوصيات شهيد مطهري اين بود كه تحت تاثير افكار عمومي قرار نمي‌گرفت"، خاطرنشان كرد:‌ مطهري سعي مي‌كرد كه افكار عمومي را هدايت كند و از اينكه حرفي بزند كه افكار عمومي نپسندد، وحشت نداشت.

رييس كميسيون فرهنگي مجلس همچنين، با تاكيد بر اينكه "مطهري پل ميان حوزه و دانشگاه بود‌"، افزود: مطهري با اعتقاد راسخي كه به امام(ره) داشت، همواره پيرو ايشان بود و يك لحظه از حمايت امام كوتاهي نكرد و به همين خاطر تا پيروزي انقلاب همواره در فشار بود.

اين نماينده مجلس در پايان، با بيان اينكه "مطهري در انديشه بنيانگذاري راه و رسم حكومت اسلامي بود كه به شهادت رسيد"، تصريح كرد: هر كدام از كتاب‌هاي استاد مطهري براي خود يك تاريخ دارد. انديشه مطهري چراغ راه ما است و كتاب‌هاي او سرمايه بزرگي براي ما خواهد بود و خوشحاليم كه اگر مطهري در كنار ما نيست، اما امروز بزرگواري مثل مقام معظم رهبري با رهبري كاردان خود هدايت جامعه را بر عهده دارد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91021307049
  • خبرنگار : 71381