در گفت‌وگو با ايسنا؛

مجتهدزاده: ادعاي تغيير نام خليج فارس ناشي از انديشه برتري‌خواهي اعراب است

مجتهدزادزاده با تاكيد بر ادامه فعاليت‌ها و اقدامات فعلي ايران در قبال ادعاهاي مطرح درباره جعل نام خليج فارس، خاطرنشان كرد: علاوه بر دولت ايران، دانشگاهيان بايد در اين عرصه مبارزه خود را آغاز كنند.

مجتهدزادزاده با تاكيد بر ادامه فعاليت‌ها و اقدامات فعلي ايران در قبال ادعاهاي مطرح درباره جعل نام خليج فارس، خاطرنشان كرد: علاوه بر دولت ايران، دانشگاهيان بايد در اين عرصه مبارزه خود را آغاز كنند.

پيروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مناسبت روز ملي خليج فارس و ادعاي اعراب مبني بر جعل نام آن گفت: اين موضوع ناشي از يك انديشه برتري‌خواهي و برخوردهاي پان عربيسم است كه امثال عبدالناصر در مصر و عبدالكريم قاسم در عراق نام جعلي خليج فارس را رواج دادند. در واقع در درجه اول اين مساله در عراق مطرح شد و بعد عبدالناصر براي اينكه از اين معركه عقب نماند، اين موضوع را ترويج داد. البته تمام دنياي عرب نمي‌خواهد كه نام خليج فارس تغيير يابد. بعد از انقلاب اسلامي ايران، كشورهاي حاشيه خليج فارس به دليل هويتي دنبال اين معركه رفتند و از آنجايي‌كه عرب بودند، مي‌خواهند نام خليج فارس را تغيير دهند.

وي با اشاره به گستردگي ايران در طول 2400 سال گذشته در منطقه گفت: انگليسي‌ها با ورود به منطقه، امارات را به وجود آورده و از آنجايي كه آنها را بيشتر شيخ نشين‌هاي خليج فارس مي‌ناميدند به همين دليل از نظر هويتي اعلام كردند كه اين خليج عربي است.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در تغيير نام خليج فارس به جاي انگيزه‌هاي سياسي، انگيزه‌هاي نژادي از سوي اعراب مطرح بود، گفت: اكنون كشورهاي حوزه خليج فارس دچار حالتي شده‌اند براي اينكه مساله هويت خود را حل كنند، اين كار را انجام مي دهند. هم چنين يك نوع مساله برتري نژادي نيز وجود دارد كه اعراب تصور مي كنند كه پارس بدتر از عرب است و اعلام مي‌كنند از آنجايي كه ما در اين منطقه زندگي مي‌كنيم بايد نام آن به خليج عربي تغيير يابد.

وي ادامه داد: يكي از افرادي كه بيش از همه براي جعل نام خليج فارس تلاش و هزينه كرده صدام حسين بود و او در كتاب‌هاي دبيرستاني و دبستاني شديدا تلاش مي‌كرد كه نشان داده شود اعراب نسبت به پارس‌ها از جايگاه برتري برخوردارند. هم چنين يكي از كشورهاي ترويج دهنده نام جعلي خليج فارس قطر بوده و برخي از كشورها مانند امارات نيز دشمني‌ خود را با ادعاي حاكميت بر جزاير سه‌گانه عليه ايران ادامه مي‌دهند. اكنون عربستان سعودي نيز با توجه به تحريكات آمريكايي‌ و اسراييلي در جعل نام خليج فارس، وارد صحنه شده است.

مدير عامل پيشين بنياد پژوهشی يوروسويک لندن درباره رويكرد ايران در برابر اين ادعاها اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران بايد در برابر اقدامات برخي از كشورهاي عربي در جهت جعل نام خليج فارس همان اقداماتي را كه تاكنون انجام داده را ادامه دهد. مساله تغيير نام خليج فارس از سال 1958 در زمان عبدالكريم قاسم شروع شد و پس از اينكه صدام حسين بر سر قدرت آمد صدها ميليون دلار در اين زمينه خرج كرد كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران تلاش‌ها در اين زمينه ادامه يافت. ايران در برابر اين برخوردها همواره يك رفتار عاقلانه و منطقي اتخاذ كرده و دولت ايران در هر مقطعي كه كشور يا رسانه‌اي از نام جعلي خليج فارس استفاده كرد به سرعت اعتراض خود را نسبت به اين اقدام اعلام كرده كه از اقدامات مهم مي‌توان به اعتراض ايران به شبكه بي‌بي‌سي پيش از انقلاب اسلامي و عذرخواهي اين رسانه در برابر اين اعتراض و وادار كردن سازمان ملل متحد در تاييد نام خليج فارس يك بار پيش از انقلاب و دوبار هم پس از انقلاب در سال‌هاي 1981 و 1990 اشاره كرد.

مجتهدزاده با بيان اينكه سازمان ملل در بخشنامه‌هاي بين‌المللي بر نام خليج فارس تاكيد كرده است،خاطر نشان كرد: علاوه بر دولت ايران، دانشگاهيان بايد در اين عرصه مبارزه خود را آغاز كنند. تغيير نام خليج فارس به حدي مي‌تواند موفقيت‌آميز باشد كه حاكميت غير از ايران برجزاير سه‌گانه ثابت شود. در حال حاضر اگرچه امارات متحده ادعاهايي را مطرح مي‌كند اما در محافل بين‌المللي شكست خورده‌اند.

وي با تاكيد بر اقدام ملت ايران براي جلوگيري از جعل نام خليج فارس گفت: انتخاب روز ملي خليج فارس يكي از اقدامات مهم از سوي جمهوري اسلامي ايران بود كه براي اولين بار در فضاي مجازي از سوي يك سايت به نام خليج فارس آنلاين انجام شد و دولت هم اين پيشنهاد را به مجلس رساند و در مجلس به تصويب رسيد كه دهم ارديبهشت‌ماه به عنوان روز خليج فارس روزي كه پرتغالي‌ها را از خليج فارس بيرون كردند، انتخاب شد.

پيروز مجتهدزاده يكي از پيشتازان در عرصه حفاظت و صيانت از نام خليج فارس در عرصه جهاني است كه وي در محافل و رسانه هاي معتبر بين‌المللي شركت كرده و از حقوق ايران در حوزه خليج فارس و جزاير سه‌گانه حمايت كرده است. مدير عامل پيشين بنياد پژوهشی يوروسويک لندن كتب مختلفي در اين زمينه به رشته تحرير در آورده است كه مي توان به كتاب "نام خليج فارس در درازاي تاريخ" اشاره كرد كه ترجمه عربي آن در لبنان و ترجمه انگليسي آن در لندن منتشر شده است . هم چنين وي در طول دوران فعاليتش نامه‌هاي اعتراض آميز گوناگوني در جهت جلوگيري از جعل نام خليج فارس به رسانه‌هاي معتبر بين المللي از جمله بي.بي.سي و سي.ان.ان و روساي برخي كشورها نوشته است كه مجموعه اين نامه‌ها در كتابي تحت عنوان "نامه‌هايي از ايران" به دو زبان فارسي و انگليسي گردآوري شده است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91021004630
  • خبرنگار : 71089