الهام امين زاده: ابهام و شبهه‌اي درباره نام خليج فارس و جزاير سه‌گانه وجود ندارد

يك استاد دانشگاه با تاكيد بر اذعان اسناد و مدارك بر نام خليج فارس در طول تاريخ گفت:برخي از كشورها از نام جعلي خليج فارس به عنوان ابزار سوء استفاده براي تفرقه‌افكني ميان كشورهاي منطقه استفاده مي‌كنند.

يك استاد دانشگاه با تاكيد بر اذعان اسناد و مدارك بر نام خليج فارس در طول تاريخ گفت:برخي از كشورها از نام جعلي خليج فارس به عنوان ابزار سوء استفاده براي تفرقه‌افكني ميان كشورهاي منطقه استفاده مي‌كنند.

الهام امين‌زاده، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ ادعاي برخي از كشورهاي عربي نسبت به خليج فارس گفت: خليج فارس يك بحث حل شده در عرصه‌ بين‌المللي است. بسياري از كشورها در نقشه‌هاي قديمي خود از خليج فارس نام برده‌اند اما گاهي برخي از كشورها از اين نام به عنوان ابزار سوء استفاده براي تفرقه افكني ميان كشورهاي منطقه استفاده مي‌كنند و متاسفانه كشورهاي منطقه نيز به دليل نبود هوشياري لازم و اختلافات موجود ميان آنها سعي مي‌كنند اين ادعاها را دنبال كنند.

وي با اشاره به سفر اخير رييس جمهور كشورمان به جزيره ايراني ابوموسي و ادعاي امارات متحده عربي درباره‌ جزاير سه‌گانه اضافه كرد: اكنون برخي شايعات مبني بر حضور نيروهاي اماراتي در آنجا وجود دارد اما اگر اين جزاير به عنوان مناطق گردشگري مطرح شود در اين صورت خود توريست‌هاي خارجي مي توانند حقايق را مشاهده كنند و اين بهترين حالتي است كه مي‌تواند حاكميت جمهوري اسلامي ايران را بر اين جزاير سه گانه به ثبت برساند.

امين زاده با تشريح مسايل حقوقي درباره‌ي جزاير سه گانه افزود: پيش از امضاي قرارداد 1971 ميان ايران و امارات، اين كشور ادعا مي كند كه حاكم شارجه اين جزاير را اشغال كرده و پس از اينكه حاكم بندر لنگه را بيرون مي‌كنند اعلام مي‌كند كه اشغال باعث اعلان حاكميت مي‌شود در صورتيكه ايران اين مساله را به مراجع بين‌المللي ارجاع مي‌دهد و مطرح مي شود كه به هيچ عنوان حاكميت از طريق اشغال اعمال نمي‌شود مگر درباره‌ سرزمينهاي بلاصاحب، اما اين جزاير بلاصاحب نبوده و حاكميت ايران با اسناد گوناگون براي 2500 سال ثبت شده و تنها در دوره كوتاه اشغالي از سوي بريتانيا انجام گرفته است، اين واقعيتي بوده كه در طول تاريخ وجود داشته و خود انگليسي‌ها برخليج فارس اذعان دارند.

اين استاد دانشگاه خاطر نشان كرد‌: اگر پرونده‌اي وارد مراجع حقوقي بين‌المللي شود، يك نوع حالت نبود تفاهم و وجود شبهه را نشان مي‌دهد اما درباره‌ي خليج فارس و جزاير سه گانه نقطه ابهام و شبهه‌اي وجود نداشته، قراردادها و اسناد لازم در اين باره موجود بوده و طرفين با رضايت آن را امضا كرده‌اند. بر همين اساس دليلي وجود ندارد كه اين موضوع به مراجع بين‌المللي ارجاع داده شود. در واقع جاي تعجب است غربي ها برسر مسائل بديهي مانند موضوع هسته‌‌يي ايران آن را به مراجع بين‌المللي ارجاع مي‌دهند و اختلافات را افزايش مي‌دهند اما درباره‌ مساله‌ خليج فارس كاري انجام نمي‌‌دهند زيرا دلايل كافي در اين باره نداشته و تنها ادعاهايي در اين باره وجود دارد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91020904375
  • خبرنگار : 71089