/جلوه‌هاي رفتاري و اخلاقي حضرت زهرا (س)/

يك استاد معارف اسلامي:حضور فاطمه(س) در جنگ‌هاي احد و خندق كمتر مورد توجه قرار گرفته است

عضو هيات علمي موسسه آموزش عالي امير المومنين(ع) گفت: علمي كه حضرت زهرا(س) داشتند علم لدني بود كه اين علم با علومي كه مردم به صورت معمول آن را ياد مي‌گيرند تفاوت دارد زيرا علوم اولياي خدا علم لدني است و قطعا حضرت فاطمه (س) بعد از پيامبر(ص) و حضرت علي (ع) درياي علوم الهي بوده‌اند و عنايات و الهامات الهي به آن حضرت صورت مي‌گرفت كه نمونه آن مصحف فاطمه(س) است.

عضو هيات علمي موسسه آموزش عالي امير المومنين(ع) گفت: علمي كه حضرت زهرا(س) داشتند علم لدني بود كه اين علم با علومي كه مردم به صورت معمول آن را ياد مي‌گيرند تفاوت دارد زيرا علوم اولياي خدا علم لدني است و قطعا حضرت فاطمه (س) بعد از پيامبر(ص) و حضرت علي (ع) درياي علوم الهي بوده‌اند و عنايات و الهامات الهي به آن حضرت صورت مي‌گرفت كه نمونه آن مصحف فاطمه(س) است.

حجت‌الاسلام و المسلمين محسن حيدري در گفت‌وگو با خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه شخصيت حضرت فاطمه (س) داراي دو بعد آسماني و زميني است، افزود: آنچه مربوط به بعد آسماني و ملكوتي حضرت زهرا(س) است در دست ما انسان‌ها نيست اما آنچه جنبه‌ي بشري و زميني دارد، سيره حضرت گوياي آن است.

وي خاطر نشان كرد: برخوردها و رفتارهاي آن حضرت در منزل با شوهر، پدر، فرزندان، اقوام و همسايه همه مايه درس و نشان از سيره آن بانوي بزرگوار دارد.

امام جمعه موقت اهواز با بيان اينكه حضور حضرت زهرا (س) در صحنه اجتماع به عنوان يك زن مسلمان و يك انسان معتقد فوق‌العاده اهميت دارد، گفت: حضور ايشان در جنگ احد به عنوان يك دختر جوان كه زخم‌هاي پدر را مداوا مي‌كردند يا در جنگ خندق كه حضرت شب‌ها در آنجا تهجد مي‌كردند و در خط مقدم جبهه حضور داشتند كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

حيدري يادآور شد: توجه به اين نكته اهميت فراواني دارد كه حضرت زهرا(س) با وجود اينكه يك مادر و همسر بودند اما از حضور در اجتماع غافل نبودند، ‌آن هم در جبهه جنگ و خط مقدم و در صحنه تعاملات سياسي در زمينه ولايت‌مداري و دفاع از حقيقت و ياري رساندن به حضرت علي (ع) به عنوان ولي خدا و جانشين رسول خدا ايفاي نقش مي‌كردند.

وي با اشاره به اينكه خطبه فدكيه حضرت زهرا (س) بسيار با محتوا و داراي پيام‌هاي گوناگوني است، افزود: كتاب‌هاي معتددي در شرح اين خطبه نوشته شده اما هنوز هم جاي پرداختن به آن وجود دارد كه بايد صاحب‌نظران و انديشمندان درهاي گران‌بها را از كلمات شيوا و بليغ حضرت استخراج كنند بنابراين جا دارد كه انديشمندان اين خطبه را كه در ارتباط با معارف بلند الهي، تاريخ جاهليت، خط و خطوط جامعه، خط نفاق كه همواره جامعه اسلامي با آن روبرو بوده، مورد بازبيني قرار دهند.

اين استاد معارف اسلامي تصريح كرد: همانگونه كه معارف قرآن و نهج‌البلاغه داراي معارف و معلومات پايان‌ناپذيري است، ‌سخنان حضرت فاطمه (س) نيز در اين خطبه چنين خصوصيتي دارد.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: بنا بر روايات صحيح در اصول كافي و ديگر منابع وارد شده 18 بار جبرئيل از طرف خداوند حامل پيام‌هايي براي حضرت زهرا بودند كه براي تسلي بخشيدن به حضرت زهرا(س) كه از غم و اندوه رحلت پدر بزرگوارشان در اذيت بودند و همچنين مسائلي كه در علم غيب الهي وجود دارد براي آينده اسلام و اهل بيت (ع) به آن حضرت القا مي‌شد و يك نوع وحي و تعاليم وحياني بود.

امام جمعه موقت اهواز يادآور شد: وحي به حضرت زهرا (س) از نوع انبائي بود نه نبوتي. وحي نبوتي مخصوص انبياست اما وحي انبائي شامل غيرانبياء نيز مي‌شود همچنان كه به مادر حضرت موسي يا حضرت مريم وحي شد.

حيدري با بيان اينكه حضرت علي (ع) كاتب وحي‌هايي بودند كه به حضرت زهرا (س) از سوي جبرئيل منتقل مي‌شد، افزود: آن مطالبي كه جبرئيل به روح حضرت زهرا (س) القا مي‌كرد امير مومنان (ع) آنها را يادداشت مي‌كردند البته اين مصحف شامل احكام و معارف عادي نيست بلكه شامل اخبار غيبي است و در دسترس مردم قرار ندارد بلكه در دسترس اولياي خدا و ائمه اطهار است و از اين مصحف يك نسخه بيشتر وجود ندارد و آن هم نزد امام زمان (عج) و يكي از منابع علوم اهل بيت(ع) بوده و است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91020402014
  • خبرنگار :