كميته ساماندهي صنوف، خانه سينما و بررسي وضعيت سينماي كشور از مهمترين مباحث مطرح شده در برنامهي هفت شب گذشته ـ اول ارديبهشت ماه ـ بود.
به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين برنامه در ارتباط تلفني با پژمان لشگريپورـ معاون فرهنگي بنياد سينمايي فارابي ـ توضيحاتي در خصوص نخستين جشنواره مستقل فيلمنامهنويسي انقلاب اسلامي كه در 11 ارديبهشت در سينما «فرهنگ» برگزار ميشود، ارائه شد.
وي همچنين در خصوص تغيير ساختار بنياد سينمايي فارابي گفت: ادغام سازمانها در سازمانهاي همعرض صورت ميگيرد و بنياد سينمايي فارابي با توجه به اينكه وابسته به سازمان سينمايي است نميتواند در ان ادغام شود.
لشگريپور ادامه داد: بعد از مطرح شدن تشكيل سازمان سينمايي بحث تغييرات مطرح بود كه اين نياز به كارشناسي دارد و بايد توجه داشت تعطيلي فارابي با توجه به اين كه يك شركت مادر تخصصي است قطعا به نفع سينماي كشور نخواهد بود.
در ادامه با حضور مسعود اطيابي رييس انجمن مديران توليد سينماي ايران و عضو كميته ساماندهي صنوف در خصوص اين كميته مطالبي مطرح شد.
اين كارگردان در پاسخ به جيراني در خصوص بازگشت خانه سينما چنين موضوعي را محتمل دانست و گفت: شخص وزير و آقاي شمقدري يكي از راههايي كه به كميته اعلام كردهاند همين بازگشت به خانه سينما است و خواستهاند اگر در كميته به اين موضوع رسيديم مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: تخلفات خانه سينما در طول سال ميتوانست با گذشت حل شود. اما تخلفاتي كه در خصوص آييننامه صورت گرفت قابل گذشت نبود و بايد مجوزش باطل ميشد و ثبت در موسسات غير تجاري از اشتباهات بزرگ خانه سينما بود.
در ادامه همايون اسعديان رييس كانون كارگردانان سينماي ايران در ارتباط تلفني در واكنش به سخنان اطيابي مبني بر انحلال خانه سينما گفت: خانه سينما تا اين لحظه منحل نشده و تعطيل موقت است كه آن هم به تدبير هيات مديره براي عدم به وجود آمدن تشنج بوده است.
اطيابي پاسخ داد: درست است خانه سينما را مجمع عمومي آن بايد منحل كند اما تخلفي پيش بيايد مجوز فعاليت از سوي ارشاد لغو ميشود.
اسعديان گفت: معاونت سينمايي شكايتي را در خصوص اساسنامه در قوه قضاييه مطرح كرده بود اما دوستان به اين نتيجه رسيدند كه حتي اگر در آن دادگاه موفق شوند نهايتا اساسنامه به شكل قبل برميگردد و به اهدافشان نميرسند كه بنابراين تصميم گرفتند قبل از دادگاه كل خانه سينما را به هوا ببرند تا ديگر به شكل قبل هم برنگردد.
اطيابي تاكيد كرد: پافشاري به اجراي اساسنامه مشكلدار باعث دستور لغو مجوز شد.
اسعديان با طرح اين پرسش كه چرا دوستان منتظر تشكيل دادگاه نشدند گفت: اي كاش آقاي زندباف به عنوان رييس اين كميته اينجا بودند و مستقيم با ايشان صحبت ميكرديم ايشان از همان ابتدا اعلام كردند اگر صنوف سينمايي با من همكاري نكنند استعفا ميدهم. الان هم 21 صنف همكاري نميكنند و 2500 نفر اعلام ميكنند شما را قبول نداريم. اما باز به كارتان ادامه ميدهيد و اين 9 صنف دايه دلسوزتر از مادر شدهاند.
بهزاد ابتهاج مشاور حقوقي سازمان سينمايي هم در ارتباط تلفني وارد اين بحث شد و توضيحاتي در خصوص قانوني بودن تعطيلي خانه سينما ارائه كرد.
اسعديان اظهار كرد: نهادي كه 18 سال رديف بودجه داشته و بخشي از آن هم در دولت نهم پرداخت ميشده است چطور همه يك دفعه يك شبه متوجه ميشوند كه همه چيز غيرقانوني بوده و ديگران متوجه اين خطا نشده بودند و اين دوستان شدهاند.
ابتهاج پاسخ داد: رديفهاي بودجه هيچكدام دليلي بر قانوني بودن يك موسسه نيست و آن موسسه بايد مراحل قانوني را طي كند.
اطيابي هم اظهار كرد: اينگونه كه آقاي اسعديان ميگويند نيست و 21 صنف مخالف ما نيستند.
وي همچنين در پاسخ به سوال جيراني در خصوص تشكيل صنوف قانوني توسط كميته ساماندهي و اينكه اگر سينماگران در آن مشاركت نداشته باشند گفت: با ظرفيت مشخصي ميتوان تشكيل صنف داد و قانون بحثي در خصوص فراگير بودن آن مطرح نكرده است. تنها فراگير بودن ايدهآل است و قانون گفته هر كس نخواهد ميتواند عضو نشود.
وي افزود: شوراي ساماندهي دولتي است و هدف آن نظاممند كردن صنوف سينمايي و كمك در قانوني شدن صنوف است. همچنين صيانت از امنيت شغلي و بهبود معيشت شغلي اعضا و اين كميته جايگزين و موازي صنف نيست.
اطيابي خاطرنشان كرد: ما به عنوان يك شوراي دولتي خواهان اين هستيم اصناف سينمايي قانوني شوند تا بتوان حقوق اعضا از طريق دولت پيگيري شود.
وي با بيان اينكه ما مجبوريم در يك زمان مشخص اصنافي كه سينما به آن نيازمند است تشكيل دهيم گفت: در حال حاضر هم صنوف جديد از جمله دستياران كارگردان تقاضاي تشكيل صنف را دادهاند كه فعلا دست نگاه داشتهايم. فيلمنامه نويسان هم آمدهاند و در حال مذاكره هستيم.
اطيابي تاكيد كرد: كميته ساماندهي در حال حاضر مشغول بررسي صنوفي است كه تشكيلشان براي سينماي ايران لازم است. آقاي شمقدري هم پيشنهاد داده اگر خانه سينما احيا نشود تشكلها به شكل قانوني جايي براي فعاليت داشته باشند و تشكيل جايي به نام كانون تشكلهاي صنفي در دست پيگيري است.
در ادامه اين برنامه پس از گفتوگو با محمد متوسلاني درباره فعاليتهاي سينمايياش، مهدي صباغزاده و علي شاهحاتمي با حضور در استوديوي برنامه هفت در خصوص وضعيت سينماي كشور اظهار نظر پرداخت.
شاهحاتمي ابراز عقيده كرد: مديران فعلي سينما آدمهاي خوبي هستند اما مديريت بلد نيستند. من سالها در حال تلاش هستم تا واسطهاي بين سينماي ايران و خارج پيدا كنم و دوسال پيش نماينده بزرگترين پخشكننده دنيا را به ايران دعوت كردم و تفاهمنامه امضا كرديم تا شرايط سينما را از اين چيزي كه هست نجات دهيم و فيلم بينالمللي بسازيم اما هيچ كس كمك نميكند.
صباغزاده اظهار كرد: مشكلات فقط به مدير برنميگردد او بايد چه كار ميكرده است. به اندازه كافي پروانه ساخت داده شده و ادمهاي زيادي وارد سينما شدهاند و اين زياد وارد شدن مشكلاتي به وجود آورده است.
او تاكيد كرد: وقتي ما قانونمند به مشكلات سينما برخورد نكنيم با مشكل همراه ميشويم.
شاهحاتمي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه ما برنامهريزي درستي نداريم اظهار كرد: فضا به شدت سياسي شده و متاسفانه مديريت فرهنگي كشور يا سياسي و يا اطلاعاتي شده است. وي افزود: نميتوانيم بگوييم فيلم دست دولت باشد بهتر است يا دست بخش خصوصي. اما مدير بايد فضايي را براي بخش خصوصي به وجود آورد و انتظار توليد كار خوب داشته باشد.
صباغزاده در ادامه با طرح اين سوال كه ما بايد چه كار كنيم كه سينما به رشد و شكوفايي بيشتري برسد خاطرنشان كرد: ما فيلمسازان خوبي را به عرصه سينما معرفي كردهايم اما متاسفانه همه دنبال منافع شخصي هستند در حالي كه بايد همه به دنبال منافع سينما باشند.
در بخش ديگري از اين گفتوگو شاه حاتمي بار ديگر بر لزوم باز شدن درهاي جهاني براي سينماي ايران تاكيد كرد و گفت: سينما تنها در تهران نبايد اكرانش معني داشته باشد.
صباغزاده پاسخ داد: فيلم خوب مرز نميشناسد مانند «جدايي نادر از سيمين» كه اكران موفق جهاني داشت.
در ادامه بحث به خانه سينما رسيد و شاه حاتمي اظهار داشت: من با بستن خانه سينما موافق نبودم و نيستم و معتقدم يك دعواي فردي، جمعي شد و در مملكتي كه داعيه فرهنگي دارد نبايد اين اتفاق بيفتد.
وي افزود: به هر حال مديران سينمايي با خود يك تفكر سياسي دارند و هميشه وضعيت به همين روال خواهد بود مگر اينكه سينما تشكلي مستقل از دولت باشد.
علي معلم به صورت تلفني به اين بحث اضافه شد و با بيان اينكه تصدي گر دولت بايد در توليد كنار برود اظهار كرد: ما در حال حاضر نياز به يك همگرايي داريم كه بايد با حضور افراد فعال سينما انجام شود. مديريت سينما بايد يك مديريت متمركز و آشنا به حرفه، افراد و صنوف باشد.
شاهحاتمي هم اظهار كرد: سينما بايد مستقل عمل كند تا از اين شرايط نجات پيدا كند. در واقع استقلال در سينما با اعتمادسازي به وجود ميآيد.
وي افزود: در اين مملكت بايد براي هنرمند ارزش قائل شد و 300 هزار تومان عيدي دادن ارزش قائل شدن نيست و بايد به هنرمندان احترام گذاشت چرا كه افتخارات بعد از انقلاب توسط هنرمندان به وجود آمده است.
صباغزاده هم در پايان اين برنامه بر وحدت ميان سينماگران تاكيد كرد و گفت: بياييد در كنار هم اختلافات و مشكلات را كنار بگذاريم.
انتهاي پيام