/جذابيت حلقه گمشده برنامه‌هاي گفت‌و‌گومحور سيما/

تهيه‌كننده «شفاف»: بسنده كردن به اطلاعات سطحي مشكل گفت‌وگوهاي تلويزيوني است

كيوان مدني كه تهيه‌كنندگي برنامه‌ي «شفاف» را بر عهده دارد، درباره‌ي لزوم جذاب‌تر شدن برنامه‌‌هاي گفت‌و‌گو محور سيما براي ارتباط بيشتر با مخاطب اظهار كرد: فرق برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور در راديو و سيما عنصر رنگ، نور و تصوير است. ما اگر از اين عناصر نتوانيم براي مخاطبانمان در تلويزيون استفاده كنيم، پس راديو اين برنامه‌ها را به راحتي پخش مي‌كند.

كيوان مدني كه تهيه‌كنندگي برنامه‌ي «شفاف» را بر عهده دارد، درباره‌ي لزوم جذاب‌تر شدن برنامه‌‌هاي گفت‌و‌گو محور سيما براي ارتباط بيشتر با مخاطب اظهار كرد: فرق برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور در راديو و سيما عنصر رنگ، نور و تصوير است. ما اگر از اين عناصر نتوانيم براي مخاطبانمان در تلويزيون استفاده كنيم، پس راديو اين برنامه‌ها را به راحتي پخش مي‌كند.

اين تهيه‌كننده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره‌ي راه‌هاي جذاب‌تر شدن برنامه‌هاي گفت‌وگومحور اظهار كرد: هر برنامه‌ي گفتگومحوري نياز به تحقيق دارد؛ حال فرقي نمي‌كند آن تحقيق صرف نگارش سناريو و فيلمنامه شود يا براي كار نمايشي يا براي كار مستند و كارهاي گزارشي و برنامه‌هاي زنده باشد. در نتيجه اين ساختار مستلزم يك دقت نظر در ساخت است كه مايه‌ي اوليه آن تحقيق است. اگر ما تحقيق و موضوع خوبي داشته باشيم مي‌توانيم با اجراي يك مجري مسلط و اطلاعاتي كه بابت آن موضوع در اختيار مجري قرار داده‌ايم، برنامه‌ي خوب و جذابي را به روي آنتن ببريم.

وي با اشاره به اينكه يكي از مشكلات كنوني برنامه‌هاي گفت‌وگو محور سيما، بسنده كردن به اطلاعات كم و سطحي نسبت به موضوع برنامه است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر به برنامه‌سازان، مجريان و كارشناساني كه چندان تخصصي نيستند، اتكا مي‌شود كه در نتيجه‌ي آن خروجي برنامه‌هاي گفت‌وگو محور ما آن چيزي مي‌شود كه مردم نقد مي‌كنند و مطالباتشان نيست.

تهيه‌كننده‌ي برنامه «شفاف» شبكه آموزش با بيان اينكه قبل از شروع برنامه، نياز به يك اتاق فكر وجود دارد كه منابع را رصد كند و در مورد آن موضوع خوب تحقيق كند، خاطرنشان كرد: پس از تحقيق، منابع به دست آمده مي‌تواند در اختيار دست‌اندركاران قرار گيرد تا در راستاي همان موضوع، پرسش و پاسخ صورت گيرد. چون اين اتفاقات كمتر مي‌افتد در نتيجه چنين مي‌شود كه برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور و زنده كمتر به نتيجه‌ي نهايي لازم مي‌رسند.

وي در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود درباره‌ي ادبيات كارشناس و مجري در برنامه توضيح داد: معمولا اگر مجري براي موضوع خاصي انتخاب مي‌شود، بايد اطلاعات عالي درخصوص آن مطلب داشته باشد كه متاسفانه در حال حاضر مجرياني را مي‌بينيم كه سواد، تسلط و دانايي لازم را در اجراي اين مفاهيم ندارند. سعي مي‌شود از مجرياني كه صرفا چهره دارند استفاده شود.

وي با بيان اينكه نور، رنگ، دكور از عوامل تاثيرگذار در جذب مخاطب هستند، خاطرنشان كرد: اين موارد، به علاوه مجري و كارشناس خوب و در كنار آن استفاده از فضاسازي و تصاوير مياني كه مرتبط با موضوع باشد، اگر مورد استفاده قرار گيرد،‌ اين پازل كه يك پازل روانشناسي و مخاطب‌شناختي است، در كنار هم چيده مي‌شود.

وي همچنين تحقيقات نامناسب و سطحي، بي‌دقتي در موضوعات را به صورت كلي مشكل برنامه‌هاي گفت‌وگومحور دانست و اظهار كرد: در صورتي كه اگر كار با پشتوانه و تحقيق انجام شود، نتيجه‌ي خوبي بر جاي خواهد گذاشت؛ البته يك برنامه تلويزيوني نيازمند زمان و پايداري است. يك برنامه تلويزيوني نمي‌تواند به صورت معجزه‌آسا خود را تافته‌ي جدابافته بداند در نتيجه زمان مي‌برد تا در يك برنامه مخاطب‌شناسي صورت بگيرد و مخاطب آن اطمينان را پيدا كند كه دغدغه‌اي كه دارد با موضوعات برنامه يكي است.

وي در ادامه درباره ويژگي‌هاي برنامه شفاف كه يك برنامه گفت‌و‌گو محور است توضيح داد: در اين برنام تلاش كرده‌ايم دكوري راه‌اندازي كنيم كه مضامين مختلفي داشته باشد و در عين حال به واسطه‌ي مجري فضايي را ترسيم كنيم كه در آن تغيير صورت بگيرد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91013011006
  • خبرنگار : 71442