برپايي گردهم‌آيي «شناخت و حفاظت از گنبدهاي نمكي ايران»

نمكدان قشم، يكي از 40 مكاني كه پيش از مرگ بايد ديد

نخستين گردهم‌آيي بين‌المللي علمي «شناخت و حفاظت از گنبدهاي نمكي ايران» با حضور جمعي از نمايندگان اتحاديه‌ي جهاني غارنوردي، غارشناسان و غارنوردان شش كشور جهان و ايران در جزيره‌ي قشم و فيروزآباد استان فارس در حال برگزاري است.

نخستين گردهم‌آيي بين‌المللي علمي «شناخت و حفاظت از گنبدهاي نمكي ايران» با حضور جمعي از نمايندگان اتحاديه‌ي جهاني غارنوردي، غارشناسان و غارنوردان شش كشور جهان و ايران در جزيره‌ي قشم و فيروزآباد استان فارس در حال برگزاري است.

جواد نظام‌دوست ـ رييس هيأت مديره‌ي انجمن غارنوردان و غارشناسان ايران ـ در اين‌باره به خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: حدود شش‌ماه براي برپايي چنين نشستي، برنامه‌ريزي و تلاش كرديم تا سرانجام اتحاديه‌ي جهاني غارنوردي پذيرفت ايران ميزبان يكي از نشست‌هاي علمي درباره‌ي غارها و گنبدهاي نمكي باشد.

او اظهار كرد: وجود بزرگ‌ترين و بيشترين گنبدهاي نمكي در ايران و همچنين وجود طولاني‌ترين غار نمكي دنيا در جزيره‌ي قشم، توجه زيادي را از سوي كشورهاي خارجي به اين منابع جلب كرده است و از آنجا كه محققان خوبي در زمينه‌ي غارها و گنبدهاي نمكي در ايران هستند، اتحاديه‌ي جهاني غارنوردي پيشنهاد كرد، اين نشست علمي با موضوع گنبدهاي نمكي برگزار شود و ضمن آن، ديداري نيز با محققان ايراني صورت گيرد.

اين غارشناس ادامه داد: پس از انجام كارهاي اجرايي و دعوت از مهمانان خارجي و دريافت مجوز از معاونت گردشگري كشور، توانستيم با همكاري اداره كل طبيعت‌گردي بخشي از اين برنامه را در قشم با حمايت و ميزباني سازمان منطقه‌ي آزاد قشم و مدير ژئوپارك اين جزيره برگزار كنيم.

به گفته‌ي او، قسمت دوم اين نشست علمي در استان فارس با همكاري و ميزباني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان و فرمانداري شهرستان فيروزآباد برگزار مي‌شود.

نظام‌دوست در ادامه به برنامه‌هاي اين هيأت غارنوردي در جزيره‌ي قشم اشاره و بيان كرد: نشست جزيره‌ي قشم چهار روزه بود كه در اين مدت، بخش‌هاي مطالعاتي و اجرايي، پيمايش غار نمكدان و تجسس ميداني آن، بازديد كارشناسان داخلي و خارجي از گنبدهاي نمكي جزيره‌ي هرمز، برپايي نشستي علمي با ارائه‌ي مقالات اساتيد خارجي و بازديد مهمانان خارجي از ژئوسايت‌هاي قشم انجام شد.

او در پاسخ به اين پرسش كه پيمايش غار نمكدان با هدف خاصي انجام شده است؟ گفت: با توجه به اين‌كه يكي از بخش‌هاي اصلي اين برنامه، ارائه‌ي گزارش‌ها و مقالاتي درباره‌ي غارها و گنبدهاي نمكي است، هيأت 38 نفره‌اي اين غار را پيمايش كرد تا روي موضوع و جزييات مقالاتي كه در بخش علمي اين گردهم‌آِِيي ارائه مي‌شود، تسلط بيشتري داشته باشد. اين هيأت در ادامه، تجسس ميداني را در اين غار انجام داد.

رييس هيأت مديره‌ي انجمن غارنوردان و غارشناسان ايران ادامه داد: همراهي دكتر محمد زارع و ناصر اسدي، پژوهشگراني كه هشت سال روي غار نمكدان كار كردند و از كاشفان آن به‌شمار مي‌آيند در اين پيمايش بسيار با اهميت بود. آن‌ها مهمانان خارجي را به نقاط دست‌نيافتني غار هدايت كردند.

او بيان كرد: غار نمكدان آن‌قدر كه در دنيا شناخته شده، در ايران شناسايي نشده است. اين غار شش‌هزار و 580 متري، طولاني‌ترين غار نمكي جهان است و آن‌قدر زيباست كه شايد بتوان گفت يكي از 40 مكاني است كه هر ايراني بايد در طول عمر خود آن را ببيند.

نظام‌دوست همچنين گفت: اين هيأت در ادامه، پس از قشم به استان فارس مي‌رود و دو روز در گنبدهاي نمكي «جهاني» و «كنارسياه» در منطقه‌ي فيروزآباد به غارنوردي و تحقيق ميداني مي‌پردازد و سپس به شيراز مي‌رود تا از سايت‌هاي گردشگري اين شهر ديدن كند.

به گزارش ايسنا، در نشست بين‌المللي «شناخت و حفاظت از گنبدهاي نمكي» كه به مدت هشت روز با هدف معرفي و شناساندن غارها و گنبدهاي نمكي ايران در قشم و استان فارس برگزار مي‌شود، فدي نادر ـ دبير اول اتحاديه‌ي جهاني غارنوردي ـ، پروفسور پل ويليامز - دبير فرعي اتحاديه‌ي جهاني غارنوردي -، افرين مركادو ـ رييس فدراسيون غارنوردي كشورهاي آمريكاي لاتين‌ ـ، جاني تواك ـ نايب رييس كلوپ غارنوردي لبنان‌ ـ، ژان‌پير بارتوليز ـ رييس دپارتمان حفاظت از غارهاي جهاني -، مارك متني ـ پژوهشگر لبناني - و جمعي از غارنوردان كشور و اعضاي انجمن غارنوردان و غارشناسان ايران حضور دارند.

در پنل علمي اين نشست كه با حضور دانشجويان و متخصصان زمين‌شناسي، غارشناسان و غارنوردان برگزار مي‌شود، مقاله‌هايي با عنوان «حرف‌هاي گنبدهاي نمكي سرزمين مادري‌ام»، «معرفي اتحاديه جهاني غارنوردي»، «يونسكو و حفاظت از غارها»، «معرفي غارنوردي در 11 كشور آمريكاي لاتين»، «معرفي كلوپ غارنوردي لبنان و غار زيباي جيعتا»، «محافظت از غارها و كنترل و سازمان‌دهي»، «پژوهش در غارها و كارست‌ها»، «ژئومورفولوژي گنبد نمكي قشم»، «مكانيسم تشكيل غارهاي گنبد نمكي قشم» و «توسعه كارست نمك در گنبد نمكي كنارسياه» ارائه مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91012910176
  • خبرنگار : 71021