مدير كل دفتر تبليغات و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقد است: محتوا مهمترین رکن تبلیغات است و وظیفهی این دفتر و ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، نظارت بر محتواي تبليغات است که با استفاده از نظرات کارشناسان تبلیغات و طبق ضوابط و مقررات بررسی و تذکرات لازم داده میشود و پیوسته تلاش میشود تا با استفاده از اصول علمی و فنی به سوی ارتقاي کیفی محتوای تبلیغات حرکت کنیم.
احسانالله حجتي - مدير كل دفتر تبليغات و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تشريح وضعيت تبليغات در كشور اظهار كرد: نگاه کلی به تبلیغات طیفی است که یک سر آن، عدهاي تبليغات را براي اغواگري، تحميل كالا و خدمات به مصرف کنندگان و سوی دیگرعدهاي ديگر تبلیغات را برای ارائه اطلاعات صحيح در جهت راهنمايي مصرفكننده به سوي استفادهي بهترينها ميدانند که در تفاوت ميان اين دو سليقه موضوعات مختلفي مطرح است که هرکدام دارای نقاط قوت و ضعفی هستند.
حجتي تصريح كرد: گاهی اوقات در بحث برخورد با محتوای تبلیغات شاهد اعمال سلیقه به جای قانون هستیم که نباید اجازه دهیم اين اعمال سليقهها در ايجاد ضوابط و قانونهاي مربوطه مشكلي ايجاد كنند و به گونهاي روش تبليغات را تغيير دهند.
وي با اشاره به نقش مهم تبلیغات و تأثیرگذاری آن در رفتارهای فرهنگی و اقتصادی مردم جامعه گفت: گاهی تبليغات آنچنان زياد است كه به "ضد تبليغ" تبديل ميشود، تبلیغ اگر در زمان و مکان مناسب نباشد تأثیر گذاری برعکس دارد. ما نباید اجازه دهیم که تکرار زیاد یک تبلیغ فرصت برابر برای تبلیغ سایر کالا ها و خدمات را بگیرد.
مدير كل دفتر تبليغات و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: محتوا و اجرا دو بعد اصلي تبليغات هستند كه اين تبليغات شامل تبليغات در روزنامهها، صداوسيما ، تبلیغات محیطی و امثال آن ميشود كه در هر يك دارای تفاوتهايي هستند و تبليغات در هر يك از موارد ياد شده نيازمند سازوكار اجرايي درست و ساماندهي ويژه است و نباید با تبلیغات بی رویه اجازه دهیم جامعه دچار اغتشاش بصری شود.
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وظایف تخصصی دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی تأکید کرد: از جمله وظایف ذاتی دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی، سیاستگذاری در عرصه تبلیغات است که این سیاستگذاری با شناسایی و بررسی نقاط ضعف و قدرت در حوزههای مختلف مرتبط با فعالیتهای این دفتر انجام میشود.
وي اظهار كرد: در این ارتباط باید درصدد شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برآییم و با بهره گیری از توان مدیریتی متخصص در عرصه تبلیغات و سیاستگذاری در آن خصوص راهکارها و سیاستهای اجرایی را مشخص و برای تقویت ظرفیتها تلاش کنیم.
حجتی در رابطه با تبلیغات خلاف واقع اظهار كرد: به منظور حمايت از مصرفكننده و جلوگيري از تبليغات خلاف واقع و به استناد تبصره ذيل ماده 7 قانون حمايت از مصرفكننده، آييننامهاي توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تهيه شد كه درنهايت در كميسيون فرهنگي دولت به تصويب رسيد و در آن انواع تبليغاتي كه خلاف واقع باشد، تعريف و روشهاي برخورد قانوني با آن مشخص شده كه اميد است با ابلاغ آن گامي مثبت در تبليغات صحيح برداشته خواهد شد.
انتهاي پيام