در حالي روز گذشته تهران در پي بارندگي شديد كه گفته ميشود در 50 سال گذشته بيسابقه بوده است با ترافيك سنگين و آبگرفتگي اكثر معابر و بزرگراهها مواجه شد كه اين امر با ورود سيلابهاي ناشي شكستگي بخشي از مسيل آزادراه تهران – كرج و ورود آن به ايستگاه «ارم سبز» خط 4 مترو ـ كه قرار بود طي چند روز آينده افتتاح شود ـ به بحراني مضاعف براي پايتخت بدل شد به شكلي كه نه تنها افتتاح اين ايستگاه را به تعويق انداخت بلكه حداقل 3 ايستگاه مترو اين خط را غرق در آب و مترو را در ايستگاه انقلاب متوقف كرد.
به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هرچند به گفته مسوولان تمامي دستگاههاي ذيربط در پي بارندگي شديد روز گذشته كه موجب بارش برف و تگرگ در مناطق شمالي و باران شديد در مناطق مركزي و جنوبي شد، پاي كار بودند اما آنچه عملا شهروندان در اين خصوص مشاهده كردند تنها سيلاب بود و ساعتها ترافيك! به شكلي كه ترافيك شامگاهي ساعتها بعد از روزهاي معمول به حالت عادي بازگشت.
هرچند گفته ميشود آب گرفتگي بيسابقه مترو تهران در تعدادي از ايستگاههاي خط 4، قاليباف ـ شهردار تهران ـ و معاونين وي و حتي برخي اعضاي شوراي شهر تهران را شب گذشته تا صبح بيدار نگه داشت و آنها با حضور در محل شكستگي و طغيان رودخانه مسيل تهران – كرج حضور يافتند تا شخصا تلاش كنند اين شكستگي و نشت آب متوقف شود! اما مسوولان استانداري تهران معتقدند علت اصلي اين خسارت لايروبي نشدن كانالها بوده و خدمات شهري شهرداري تهران بايد قبل از آغاز بارندگيها اين كانالها را لايروبي ميكرد كه متاسفانه اين اقدام صورت نگرفته و به علت بالا بودن حجم آب ديوار يكي از كانالها شكسته و اين خسارتها به بار آمده است.
معاون عمراني استاندار تهران:
مسئولين شهري جوابگو باشند
خسارت تاسيسات مترو در بارندگي، بيش ازصدها ميليارد تومان است
محمدرضا محمودي، معاون عمراني استاندار تهران با انتقاد شديد از بيتوجهي شهرداري به لايروبي كانالهاي آب گفت: خسارتهاي ناشي از بارندگي روز گذشته تهران بيش از صدها ميليارد تومان است كه اين هزينهها از جيب مردم ميرود.
وي به ايسنا گفت: در بارندگيهاي ديروز به خط 4 مترو خسارتهاي سنگيني وارد شده و همچنان اين خط غيرفعال است و آبهاي جمع شده در داخل خط هنوز تخليه نشده و احتمال و خطر ريزش وجود دارد.
وي افزود: اين خط پس از تخليه آب جمع شده و همچنين تعمير تاسيسات قابل استفاده مجدد است.
محمودي با اشاره به شكسته شدن يكي از ديوارهاي كانال در منطقه كن گفت: علت اصلي اين خسارت لايروبي نشدن كانالها بوده و خدمات شهري بايد قبل از آغاز بارندگيها اين كانالها را لايروبي ميكرد و متاسفانه اين اقدام صورت نگرفته و به علت بالا بودن حجم آب ديوار يكي از كانالها شكسته و اين خسارتها به بار آمده است.
وي افزود: در زمان مديريت سابق مترو ديواري در كنار مترو شهيد ستاري (بلوار فردوس) كشيده شده اما از آنجا كه اين ديوار از مقاومت كافي برخوردار نبوده و چون كانالها كشش آب را نداشتند باعث شكسته شدن ديوار كانال و ورود آب به ايستگاه اكباتان وارد خط 4 مترو شده است.
محمودي با انتقاد شديد از عملكرد خدمات شهري شهرداري تهران گفت: در حال حاضر خسارتهاي زيادي به مترو خط 4 وارد شده و برآورد ميشود اين خسارتها بيش از صدها ميليارد تومان باشد و مسئولين شهري بايد جوابگو باشند چراكه اين پولها از جيب مردم هزينه ميشود و متاسفانه با يك بيتدبيري اين خسارتها به بار آمده است.
معاون عمراني استاندار تهران گفت: كاش ميشد شهردار تهران برخي از مديران بيكفايتش را عزل ميكرد تا مردم دلشان كمي راضي شود.
محمودي درباره خسارتهاي ناشي از بارندگي ديروز در باغات و محصولات كشاورزي روستايي استان نيز گفت: تاكنون گزارشي دراينباره به استانداري نرسيده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو:
بعد از سیلاب طبیعی منتظر سیلاب سیاسی بودیم
معاون استاندار در زمان حادثه حتی پاسخگوی تلفن مسئولان مترو هم نبود!
در اين حال علی قلیها، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در واكنش به اظهارات معاون عمراني استاندار تهران گفت: در پی بارش بی سابقه در 50 سال گذشته که منجر به طغیان رودخانه میان رود در مسیر تهران - کرج و ورود آب به خط 4 شبکه مترو شد و به رغم تلاش شبانه روزی کارکنان شهرداری برای مهار این حادثه ، شاهد اظهارات غیرمسئولانه ای درباره این سانحه هستیم و ظاهرا پس از وقوع یک سیلاب و طغیان طبیعی رود باید شاهد به راه افتادن چندین سیلاب سیاسی باشیم .
وي كه با سايت رسمي شهرداري تهران گفتوگو ميكرد اظهار کرد : در پی طغیان رودخانه میان رود در مسیر تهران - کرج که به گواه آمار و گزارش ها در 50 سال گذشته بی سابقه بوده و موجب شکسته شدن آب بندهای بتنی این رودخانه شد ، شاهد جاری شدن سیلاب از طریق ایستگاه در حال ساخت ارم سبز به خط 4 مترو تهران بودیم که برای جلوگیری از هرگونه مشکل ، باحضور لحظه به لحظه و پیگیری مستقیم شهردار تهران و خدمتگزاران مردم در شهرداری به صورت شبانه روزی و بدون وقفه کار تخلیه آب از شبکه مترو انجام شد.
وی ادامه داد: علی رغم همه تلاش هایی که توسط خدمتگزاران مردم در شهرداری تهران صورت گرفته باز هم عده ای با طرح موضوعات غیرمسئولانه و سراسر اتهام به فرافکنی مشغول شده اند . قلیها ادامه داد : این اظهارات از سوی فردی مطرح شده که به عنوان معاون عمرانی استاندار تهران در حین وقوع حادثه حتی از پاسخ گویی به تلفن همراه خود خودداری کرده و جواب تلفن های مسئولین مترو را نداده است.
وی مدعي شد: معاون محترم استاندار که در مصاحبه خود حتی محل دقیق وقوع حادثه را هم به درستی بیان ننموده اند خوب است برای استحضار مردم شریف تهران اعلام کنند که در زمان وقوع این سانحه در چه محلی تشریف داشتهاند؟
وی با بیان این ادعا که برخی به دنبال ایجاد احساس ناامنی در مردم هستند تاکید کرد : افراد نباید به صرف داشتن جایگاه و یا ارتباطی خاص در زمینه بر زبان آوردن اظهارات غیرمسئولانه مصون باشند و موارد مستند این بداخلاقی ها برای ارائه به مراجع ذی صلاح در حال تدوین و گردآوری است.
معاون ترافيك شهردار تهران:
500هزار متر مكعب سيلاب وارد ايستگاهها شد
برخي ساكنان محلي شب را درهتل گذراندند
مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي ، معاون ترافيك شهردار تهران با اشاره به آخرين وضعيت آبگرفتگي ايستگاههاي مترو خط 4 مترو تهران در پي طغيان رودخانه مسيل تهران ـ كرج و ورود آب به خط چهار مترو تهران گفت: برآوردهاي اوليه نشان ميدهد حداقل 500 هزار متر مكعب آب به ارتفاع 18 متر سه ايستگاه حبيباللهي، استاد معين و فكوري را در خود غرق كرده است.
وي ظهر دوشنبه با اشاره به اينكه بارندگي روز يكشنبه در تهران بيسابقه بوده و حجم زياد بارش و تگرگ را در تهران داشتيم به ايسنا گفت: اين امر موجب شد اختلال شديدي در ترافيك اكثر نقاط شهر تهران ايجاد شود.
وي افزود: جريان سيلابهايي كه در تهران و شهرهاي اطراف آن رخ داد حجم آب بسيار وسيعي را وارد مسيل مجاور اتوبان تهران ـ كرج كرد كه اين امر موجب طغيان اين رودخانه و شكستگي بخشي از ديوارهاي اين مسيل براثر فشار آب شد كه سيلاب جاري شده منطقه وسيعي را دربر گرفت و پس از آن راه خود را به سمت مناطق گودتر پيدا كرد و وارد ايستگاه ايستگاه «ارم سبز» در خط چهار مترو كه قرار بود طي روزهاي آتي افتتاح شود، شد.
خط چهار مترو تهران ناجي بسياري از ساكنان اين مناطق شد
معاون ترافيك شهردار تهران با اشاره به اينكه اين حجم آب بسيار بالا و غيرقابل كنترل وارد شبكه خط چهار مترو تهران شد افزود: اگر قرار بود اين حجم آب در سطح مناطق مسكوني وارد شود احتمال وقوع حوادث بسيار ناگواري ميرفت كه به شكلي ميتوان گفت خط چهار مترو تهران ناجي بسياري از ساكنان اين مناطق شد.
وي با اشاره به اينكه در مرحله اول بايد تخليه مسافري انجام ميشد گفت: چهار قطار در اين مسير در حال سرويسدهي بودند كه با ورود آب به داخل تونلها عمليات تخليه مسافران با آرامش انجام و براي اطمينان بيشتر از تمامي قطارها از ميدان انقلاب به سمت شرق حد فاصل ميدان شهيد كلاهدوز تا انقلاب هدايت شدند.
سرويسدهي خط 4 مترو تهران همچنان تنها تا ايستگاه انقلاب انجام ميشود
شهردار تهران از ظهر ديروز در محل مسقر بوده است
وي با اشاره به اينكه سرويسدهي در خط چهار مترو تهران روز دوشنبه نيز همانند روز يكشنبه تنها تا ميدان انقلاب صورت ميگيرد گفت: بايد هم رودخانه خروشان مهار ميشد و هم از ورود آب مجدد به تونلها جلوگيري ميكرديم. از سوي ديگر تخليه آب تونلها نيز بايد در آن واحد انجام ميشد كه بر اين اساس عمليات مهار سيلاب و مسدود كردن جريان آب اين مسيل از روز گذشته آغاز شد. اما به سبب شدت بالاي حجم آب و عليرغم استقرار امكانات بسيار خوب اين عمليات به طور كامل هنوز به اتمام نرسيده است.
معاون ترافيك شهردار تهران با تاكيد بر اينكه شهردار تهران از ظهر ديروز تا لحظه مخابره اين خبر در محلهاي حادثه ديده حضور دارد گفت: مجموعه شهرداري شامل خدمات شهري، حمل و نقل، ستاد مديريت بحران، معاونت فني عمراني، شهرداريهاي مناطق و ... در نقاط حادثهديده حضور يافتند كه اميدواريم بتوانيم به طور كامل ورود آب به تونل خط چهار را متوقف كنيم.
وي با اشاره به اينكه تخليه آب از تونلهاي مترو از ظهر يكشنبه آغاز شده است گفت: پمپهاي آتشنشاني و ستاد مديريت بحران در روز گذشته و پمپهاي شركت آب و فاضلاب نيزاز روز جاري براي تخليه آب بكارگيري شدند. از سوي ديگر سازمان شهرداري ها نيز قول داده است تعدادي پمپ را در اين خصوص در اختيار شهرداري تهران قرار دهد.
معاون ترافيك شهردار تهران تصريح كرد: برآورد ميكنيم تا پايان هفته عمليات تخليه، لايروبي و بازرسي فني تجهيزات به درازا بكشد و با توجه به اينكه تجهيزات ما كاملا در گل و لاي غرق شدهاند و زير سيلاب قرار دارند بايد پس از تخليه كامل گل و لاي تجهيزات را خارج كنيم و بخشهايي كه قابل بازسازي و تعويض هستند را بازسازي و تعويض كرده و پس از آن نسبت به راهاندازي ايستگاههاي مربوطه اقدام كنيم.
سرويس دهي مترو تنها در سه ايستگاه حبيب اللهي، استاد معين و شهيد فكوري متوقف شده است
وي با تاكيد بر اينكه هماكنون سرويس دهي مترو تنها در سه ايستگاه حبيب اللهي، استاد معين و شهيد فكوري متوقف شده است گفت: از روز گذشته با توقف فعاليت اين ايستگاهها اتوبوسهاي BRT اين مسير و خطوط اتوبوسراني و ناوگان تاكسيراني بسيج شدند تا مشكلي براي جابجايي مسافران نداشته باشيم.
معاون ترافيك شهردار تهران در خصوص خط پنج مترو تهران نيز گفت: سرويسدهي اين خط عادي است اما با توجه به اينكه رودخانه خروشاني كه در مسير تهران ـ كرج قرار دارد در مجاورت خط پنج مترو در حال عبور است در محلهايي اين خط نياز به ايمنسازي داشته، اين كار انجام شده و اگر توقفهايي را شهروندان در اين خط شاهدند تنها به صورت مقطعي براي رفع مشكل بوده است.
بيش از 500 هزار مترمكعب آب وارد ايستگاههاي مترو خط 4 شده است
وي در خصوص حجم آب وارد شده به ايستگاههاي خط چهار مترو گفت: حجم تونلها و سه ايستگاه ياد شده حدود 500 هزار متر مكعب است و چون تمامي آنها غرق شدهاند به نظر ميرسيد بيش از 500 هزار مترمكعب آب وارد تونلهاي مترو شده است.
ساكنان برخي ساختمانهاي در معرض خطر شب را در هتلها و مهمانسراها گذراندند
معاون ترافيك شهردار تهران با اشاره به اينكه دهها پمپ عمليات تخليه آب را در اين ايستگاهها انجام ميدهند، تصريح كرد: در برخي نقاط آب گرفته با توجه به احتمال مخاطره براي ساختمانهاي مجاور، اين ساختمانها شناسايي و ساكنان آنها براي اطمنيان هرچه بيشتر به هتلها و مهمانسراهاي در اختيار منتقل شدند تا با ايمني كامل شب را سپري كنند. از سوي ديگر از بابت اسكان اين افراد هم اكنون مشكلي وجود ندارد.
وي با اشاره به اينكه اين اقدام پيشگيرانه بوده است گفت: در عين حال ساختمانهايي كه احتمال بروز حادثه در آنها وجود دارد شناسايي و ماموران آتشنشاني و مديريت بحران نسبت به ايمنسازي آنها اقدام كردند.
شهروندان هيچ نگراني در خصوص استفاده از مترو نداشته باشند
نميتوان در خصوص زمان قطعي آغاز به كار سه ايستگاه خسارت ديده اظهارنظر كرد
وي با تاكيد بر اينكه قطعا مهمترين موضوع مترو تهران ايمني مسافران است گفت: شهروندان مطمئن باشند در بخشهايي كه سرويس دهي خطوط مترو انجام ميشود هيچ مشكلي وجود ندارد و حتي شركت مترو عليرغم اينكه ايستگاههاي مسير خط 4 از ميدان انقلاب تا حبيب الهي مشكلي نداشتند اما سرويسدهي مترو تنها تا ميدان انقلاب انجام ميشود. لذا مردم در اين خصوص هيچ نگراني نداشته باشند.
معاون ترافيك شهردار تهران با اشاره به اينكه خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته ارتفاع آب در ايستگاهها فروكش كرده است گفت: نميتوان در خصوص زمان قطعي آغاز به كار سه ايستگاه ياد شده اظهارنظر كرد چرا كه تمامي دستگاههاي برقي، الكترونيكي، مخابراتي، سيگنالينگ، پاورها، پله برقيها و سيستمهاي روشنايي و تهويه در اين ايستگاهها خسارت وارد شده و غرق شدند.
آمادهباش تيم فني مترو تهران براي بازسازي بخشهاي آسيبديده
تخليه آب، لايروبي و شستشوي ايستگاه و تونلها حداقل تا پايان هفته ادامه مييابد
وي از آمادهباش تيم فني مترو تهران براي بازسازي بخشهاي آسيبديده ايستگاههاي مترو خبرداد و گفت: به محض آنكه هر ايستگاهي از داخل آب تجهيزاتش خارج شود عمليات بازسازي آن توسط تيم فني انجام ميشود چرا كه دقيقهها نيز براي ما حياتي است.
معاون ترافيك شهردار تهران يادآور شد: پيشبيني ميكنيم تخليه آب، لايروبي و شستشوي ايستگاه و تونلها حداقل تا پايان هفته ادامه يابد و قطعا تا پايان هفته سرويس دهي در اين ايستگاهها نخواهيم داشت اما براي هفته آينده بايد منتظر باشيم تا پس از تخليه كامل آب ايستگاهها ببينيم ميزان خسارات وارد شده چه ميزان است.
وي تصريح كرد: خوشبختانه آبگرفتگي خط 4 مترو تهران هيچگونه تلفات جاني يا جراحتي در پي نداشته است.
يكي از ماموران آتشنشاني مستقر در ايستگاه حبيب الهي نيز با تاكيد بر اينكه ارتفاع آب در ايستگاه حبيب اللهي 18 متر بالا آمده است به ايسنا گفت: بايد بگوييم تقريبا يك درياچه در محدوده ايستگاههاي حبيب اللهي تا آزادي ايجاد شده است اما با توجه به لاينينگ صورت گرفته در طول مسير شهروندان و ساكنان محل نگراني در خصوص تردد در اين خيابان نداشته باشند.
به گزارش ايسنا، داستان بارندگيهاي تهران و آبگرفتگي معابر پايتخت سالهاست به موضوعي تكراري براي شهروندان تهراني تبديل شده است و به نظر ميرسد مديريت شهري در هيچ دورهاي موفق نشده است براي اين داستان پاياني بنويسد. هرچند برخي شهروندان با ريختن زبالههايشان به اين معضل پايتخت دامن ميزنند اما آنچه مسلم است در ماجراي بارندگي اخير تهرانيها علاوه بر خيس شدن پاچه شلوارهايشان، گيركردن ساعتها در ترافيك نفسگير پايتخت، انتظار چند ساعته براي يافتن تاكسي و سرويسهاي عمومي براي رسيدن به مقاصد خود، بخشي از سيستم حمل و نقل عمومي خود را نيز از دست دادند.
به نظر ميرسد مسوولان بايد تدابيري بيانديشند كه بارش باران به عنوان نعمت الهي به رحمت براي شهروندان تبديل شود نه زحمت.
از سوي ديگر قطعا مسوولاني كه موضوع ناايمني كانال مسيل تهران – كرج را ميدانسته اما اقدامي در خصوص رفع آن انجام ندادند نيز بايد در اين خصوص به شهروندان پاسخگو باشند و حداقل از تهرانيها در اين خصوص عذرخواهي كنند. اقدامي كه تا كنون از سوي مديرت شهري صورت نپذيرفته است.
انتهاي پيام