ايسنا گزارش كرد:

از صنوف سينمايي پس از انحلال خانه سينما چه خبر؟ /2 /

كميته‌ي ساماندهي صنوف سينمايي به تازگي اعلام كرده است كه براي ثبت قانوني اصناف سينمايي اقدامات خود را آغاز كرده است. ايسنا در ادامه‌ي سلسه‌ گزارش قبلي‌اش به سراغ برخي از روساي صنوف رفت تا از وضعيت طي مراحل قانوني ثبت و همچنين وضعيت فعلي اعضاي هر يك از صنوف پس از انحلال خانه سينما مطلع شود.

كميته‌ي ساماندهي صنوف سينمايي به تازگي اعلام كرده است كه براي ثبت قانوني اصناف سينمايي اقدامات خود را آغاز كرده است. ايسنا در ادامه‌ي سلسه‌ گزارش قبلي‌اش به سراغ برخي از روساي صنوف رفت تا از وضعيت طي مراحل قانوني ثبت و همچنين وضعيت فعلي اعضاي هر يك از صنوف پس از انحلال خانه سينما مطلع شود.

عزيز‌الله حميدنژاد ـ رييس مجمع فيلم‌سازان سينماي ايران - در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ با بيان اينكه تاكنون هيچ ارتباطي با كميته ساماندهي صنوف سينمايي نداشته‌اند، تصريح كرد: اين ارتباط نمي‌تواند اتفاق بيفتد مگر آنكه اعضاي صنف بخواهند.

وي ادامه داد: در واقع مشكل اين است كه اعضاي كميته ساماندهي صنوف به صورت رسمي و مستقيم از سوي سينماگران انتخاب نشده‌اند، به همين دليل هم اعضاي مجمع فيلم‌سازان كه 74 تهيه‌كننده ـ كارگردان هستند، براساس راي مجمع عمومي تصميم نگرفته‌ايم كه با اين هيات همكاري كنيم.

رييس مجمع فيلم‌سازان تصريح كرد:‌ براساس راي مجمع عمومي، اين هيات از سوي ما قانوني نيست و اميدواريم شرايط به گونه‌اي رقم بخورد كه نمايندگان صنوف در هر شكلي كه قرار است مجمع عمومي تشكيل بشود از سوي اعضا باشند.

حميدنژاد همچنين درباره‌ي فعاليت‌هاي مجمع فيلم‌سازان پس از انحلال خانه سينما بيان كرد: جلسات هفتگي ما به شكل منظم در حال برگزاري است و ما در اين جلسات درباره مسائل روز سينما تبادل نظر كرده و درباره عكس‌العمل‌هاي‌مان صحبت مي‌كنيم، درواقع بايد بگويم كه ارتباط اعضاي صنف با يكديگر برقرار است.

×××

اما جابر قاسمعلي ـ رييس كانون فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران- مي‌گويد كه براي طي مراحل ثبت قانوني اين صنف با حسين زند‌باف ـ رييس كميته ساماندهي صنوف سينمايي ـ صحبت‌هايي را انجام داده است.

وي در گفت‌وگويي با ايسنا‌ يادآور شد:‌ پيش از عيد نوروز با آقايان زندباف و الهي صحبت‌هايي را درباره روند ثبت قانوني كانون فيلمنامه‌نويسان انجام داده‌ايم و قرار شد كه پس از عيد نتايج منتقل شود كه هنوز منتظر هستيم.

قاسمعلي در عين حال گفت: در جلسه‌اي كه داشتيم صحبت شد، اساسنامه صنوف براي اينكه قانوني شود بايد به تائيد وزارت ارشاد برسد اما ما موارد پيشنهادي اساسنامه كه مدنظر وزارت ارشاد است را نمي‌دانيم و به ما اعلام نشده است كه بخواهيم درباره آنها تصميم بگيريم. در واقع بايد اين موارد به اطلاع ما برسد تا قاعدتا آنها را در مجمع عمومي كانون فيلم‌نامه نويسان مطرح كرده و به راي بگذاريم.

رييس كانون فيلمنامه‌نويسان با بيان اينكه مجمع عمومي بالاترين ركن صنف است و هر تغييري بايد در آن به تثبيت برسد، اظهار كرد:‌ قرار است در مجمع، گزارشي از وضعيتي كه تاكنون صنف داشته است به اطلاع اعضا برسد و همچنين موارد پيشنهادي وزارت ارشاد براي اساسنامه در آنجا مطرح و به راي گذاشته شود

اين فيلمنامه‌نويس با تاكيد مجدد بر اينكه صنف، نظر مجمع عمومي را اجرايي خواهد كرد، گفت:‌ طبيعتا تغييرات اساسنامه در مجمع عمومي بحث شده و در آنجا درباره اينكه موارد پيشنهادي وزارت ارشاد در جهت قانوني شدن صنف را بپذيريم يا نه، تصميم گيري مي‌شوند.

وي در بخش ديگري از سخنانش به بحث ثبت آثار در بانك فيلمنامه اشاره كرد و با بيان اينكه اين موضوع را با رئيس كميته ساماندهي صنوف سينمايي مطرح كرده است‌، گفت: دوستان مدام از من درباره‌ي ثبت آثار در بانك فيلمنامه مي‌پرسند و من همه را به شرايط روزهاي آينده موكول مي‌كنم. من درباره‌ي چگونگي فعاليت بانك فيلمنامه با مسئولين كميته ساماندهي صنوف سينمايي به صورت مفصل صحبت كرده و مواضع‌مان را درباره حفظ اين بانك گفته‌ام. نكته مهم آن است كه بانك فيلمنامه به دست كانون فيلمنامه‌نويسان ايجاد شده است، بنابراين مي‌بايست ارتباط نزديكي بين بانك فيلمنامه و كانون فيلمنامه‌نويسان وجود داشته باشد.

قاسمعلي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اكنون اين صنف فعاليتي دارد يا خير، بيان كرد: قبل از عيد نوروز كارهاي رفاهي كوچكي براي چند تن از اعضاي صنف انجام داديم اما عملا اتفاق خاصي نمي‌افتد و صنف به نوعي معتل است.

رييس كانون فيلم‌نامه نويسان درپايان سخنانش تصريح كرد: اين موضوعات و همچنين مسائل ديگري با كميته ساماندهي در ميان گذاشته شده است. در هر صورت ما منتظر هستيم ببينيم كه دوستان برنامه‌شان چيست؛ چرا كه ناچاريم همه موارد پيشنهادي را به راي مجمع عمومي‌مان بگذاريم.

اما همايون اسعديان ـ رييس كانون كارگردانان سينماي ايران ـ گفت: ما اكنون با كميته ساماندهي هيچ ارتباطي نداريم، چرا كه همچنان آن‌ها را به رسميت نشناخته‌ايم.

وي ابراز عقيده كرد: از نظر ما خانه سينما هنوز منحل نشده است و اكنون وضعيت آن به شكل پرونده‌اي در ديوان عدالت اداري است. در واقع بايد اينگونه بگويم كه هر زمان كه راي انحلال خانه سينما قطعي شد آن روز كانون كارگردانان درباره ادامه راهش تصميم‌گيري خواهد كرد.

رييس كانون كارگردانان همچنين درباره ارتباط اعضاي اين صنف در اين مدت بيان كرد: ما به صورت مرتب جلسات‌مان را با يكديگر داريم و درباره مسايل مختلف با يكديگر بحث و تبادل نظر مي‌كنيم.

×××

همچنين محمدقاصد اشرفي رييس انجمن سينماداران نيز با بيان اينكه صنفش تنها صنف سينمايي با ثبت قانوني است، درباره ارتباط كميته ساماندهي صنوف اظهار كرد: ما با اين كميته هيچ ارتباطي نداريم، صنف ما از مدتها قبل قانوني بوده و در واقع تنها صنفي هستيم كه از پيش از انقلاب به صورت قانوني فعاليت كرده‌ايم.

وي يادآور شد: انجمن سينماداران ايران 55 سال است كه با ثبت قانوني به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۲۴ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91012407695
  • خبرنگار : 71408