/گزارش/

5+1 با رويكرد سازنده بر سر ميز مذاكره حاضر مي‌شود؟

مقامات كشورهاي مجموعه 1+5 پس از آن‌كه زمان و مكان مذاكرات آينده با ايران مشخص شد هم‌چنان به موضع‌گيري‌هاي غيرمطنقي و توام با اعمال فشار ادامه مي‌دهند؛ اين درحالي است كه ايران، طرف مقابل را به همكاري و رويكرد سازنده در مذاكرات دعوت كرده است.

مقامات كشورهاي مجموعه 1+5 پس از آن‌كه زمان و مكان مذاكرات آينده با ايران مشخص شد هم‌چنان به موضع‌گيري‌هاي غيرمطنقي و توام با اعمال فشار ادامه مي‌دهند؛ اين درحالي است كه ايران، طرف مقابل را به همكاري و رويكرد سازنده در مذاكرات دعوت كرده است.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي در اظهاراتي در آستانه برگزاري مذاكرات ايران و 1+5 ابراز اميدواري كرد كه "طرف مقابل (1+5) با رويكردي سازنده و روحيه همكاري وارد گفت‌وگوها شود."

مذاكره كننده ارشد ايراني در گفت‌وگو با 1+5 براي گفت‌وگوهاي موفق و رو به جلو در استانبول اعلام آمادگي كرد.

در حالي كه اختلافات ميان 1+5 براي برگزاري مذاكرات با ايران، اين مذاكرات را بيش از يك سال به تعويق انداخت، در مدت يك سال گذشته تحولاتي در ايران، منطقه و فضاي بين‌الملل رخ داده است كه نه تنها دو طرف مذاكرات را بيش‌تر از يكديگر دور كرده است، بلكه اختلاف‌نظرها در مسال منطقه‌‌اي و بين‌المللي موجب اختلاف‌نظر كشورهاي عضو 1+5 نيز با يكديگر شده است. اين اختلاف‌نظرها درباره تحريم‌هاي يك‌جانبه بانك مركزي و نفتي ايران نيز وجود داشته است.

موضع‌گيري‌هاي آمريكا و كشورهاي اروپايي عضو مجموعه 1+5 در آستانه مذاكرات استانبول كه به نوعي اعمال فشار و تحميل نظراتشان به افكار عمومي دنياست در حالي صورت مي‌گيرد كه توافق بر سر تعيين زمان و مكان اين مذاكرات به سختي صورت گرفت.

در حالي كه سخنگوي كاخ سفيد با اشاره به نقل قولي از رييس‌جمهور آمريكا مبني بر اين‌كه "پنجره در رابطه با ايران در حال بسته شدن است" و آنها بايد به طور جدي با اين گفت‌وگوها برخورد كنند، سعي دارد فضاي پيش از مذاكرات را به نفع خود سازد، سخنگوي وزارت خارجه چين ازسرگيري گفت‌وگوهاي 1+5 با ايران را نتيجه تلاش مشترك همه طرف‌ها دانست و اعلام كرد كه ازسرگيري گفت‌وگو‌ها نتيجه تلاش مشترك همه طرف‌هاي درگير در مذاكرات بوده و ساده به دست نيامده است.

سخنگوي وزارت خارجه چين ابراز اميدوار كرده است كه همه طرف‌ها از اين فرصت بهره جسته و گفت‌وگوهاي سازنده و پايداري را با انعطاف و صداقت برگزار كنند.

ليو ويمين افزود كه چين از همه طرف‌ها مي‌خواهد صبور باشند، گام به گام اعتماد دوجانبه را ايجاد كنند و موضوع هسته‌يي ايران را به طور مناسب با يك راه‌حل جامع و بلند مدت حل كنند.

در مذاكرات روز شنبه ايران و 1+5 در استانبول رياست هيأت چيني را ما ژائوژو، دستيار وزير امور خارجه چين به عهده خواهد داشت.

سخنگوي كاخ سفيد هم‌چنين اعلام كرده است: "ما در پي آن هستيم كه اين گفت‌وگوها فضايي سازنده را براي پيشرفتي ملموس فراهم كند." به نظر مي‌آيد آن‌ها برداشت‌شان از پيشرفت سازنده و ملموس آن چيزي است كه در سر مي‌پرورانند و تمايل دارند ايران به آن تن دهد. پر واضح است نشستن پشت ميز مذاكرات با چنين رويكردي كه در آن يك طرف يا طرف‌ها مواضع سرسختانه خود را دنبال كنند و مسير تعامل و گفت‌‌وگو مسدود باشد، از پيش بي‌نتيجه خواهد بود.

فيليپ جي كارني، سخنگوي بزرگترين كشور دارنده سلاح هسته‌يي در حالي از ايران مي‌خواهد به جامعه جهاني اطمينان دهد ‌كه به دنبال تسليحات هسته‌يي نيست و به تعهدات بين‌المللي‌اش عمل كند كه ايران عضو ان پي تي است و فعاليت‌ها و مواد هسته‌يي‌اش تحت نظارت كامل دوربين‌ها و بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي است و آژانس انحراف نداشتن فعاليت‌ها و مواد هسته‌يي از مسير صلح‌آميز را همواره تاييد كرده است.

در اين راستا، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايران در بيانيه‌اي خواستار آغاز خلع سلاح اتمي جهان از سوي كشورهاي 1+5 در چارچوب مذاكرات ايران و 1+5 شدند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91012307501
  • خبرنگار : 71049