ابيانه باز هم بدون زيرساخت‌هاي گردشگري سال جديد را آغاز كرد

ابيانه نوروز امسال را نيز با ترافيك ورود گردشگران و بدون داشتن امكانات اقامتي به پايان رساند.

ابيانه نوروز امسال را نيز با ترافيك ورود گردشگران و بدون داشتن امكانات اقامتي به پايان رساند.

يك عضو انجمن خانه‌ي مردم ابیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به ورود 163هزار مسافر در اين ايام به ابيانه، اظهار كرد: امسال براساس آمارهايی که توسط مراجع مستقر در روستا ارائه شد، اين تعداد گردشگر در فاصله‌ي اول تا سیزدهم فروردین به ابیانه مسافرت كردند. در واقع، به‌طور متوسط روزانه 12هزار و 500 نفر و بیش از 2500 خودرو به اين روستاي تاريخي وارد شدند. از اين تعدا 4300 نفر از موزه‌ي مردم‌شناسی روستا ديدن كردند.

ابيانه بعد از حضور گردشگران نوروزي

سهراب حکیم‌زاده‌ابیانه كه يكي از اهالي اين روستاي تاريخي است، با اشاره به ورود 220هزار مسافر در نوروز سال گذشته به اين روستاي تاريخي، بيان كرد: دو هتل با حدود 70 تختخواب و برخي خانه‌های روستايی البته بدون امکانات مناسب، تمام بضاعت این روستای تاریخی برای پاسخگويی به تقاضای گردشگران نوروزي ابيانه بودند.

وي وضعيت آب‌وهواي نسبتا سرد امسال در ابيانه را يكي از دلايلي دانست كه سبب شد كمبود امكانات براي گردشگران در اين روستاي تاريخي بيشتر ديده شود و گفت: نبود سرویس‌های بهداشتی به تعداد كافي و با کیفیت مناسب نيز معضلی برای مسافران و اهالی ابيانه در اين ایام بود كه مشكلات زيادي را به‌دنبال داشت.

دیوارهای آسیاب آبی ابیانه بعد از حضور گردشگران نوروزي

او ترافیک کور میدان ورودی روستا که حداکثر گنجایش چهل تا پنجاه خودرو را دارد از ديگر مشكلات ابيانه در نوروز امسال دانست و گفت: فضای موجود در روستا براي این حجم بزرگ از خودروهای گردشگران گنجايش ندارد. از سوي ديگر، مسافران نيز به كمبود فضا اهميت نمي‌دهند.

وي بيان كرد: متأسفانه سال‌هاست که این شرايط در ایام تعطیل در ابیانه تکرار می‌شود؛ ولی مسؤولان منطقه، استان و کشور به این قطب گردشگری توجه نمي‌كنند. ابيانه با وجود داشتن بدترین شرایط ممکن برای گردشگران، فقط به‌دلیل وجود جاذبه‌های خاص، هر سال پذيراي گروه زيادي از گردشگران داخلي و خارجي است.

زباله‌های به‌جامانده از گردشگران در باغ‌های ابیانه

حکیم‌زاده‌ابیانه همچنين با اشاره به سرقتی که در شب سیزدهم فروردین از دبستان دانشوری ابیانه ـ يكي از بناهاي تاریخی روستا ـ انجام شد، گفت: سرقت از خانه‌های اهالی روستا نيز مدتی است که رواج یافته و سارق یا سارقان با سوء‌استفاده از نبودن صاحبان خانه‌ها اقدام به دزدی می‌کنند، ولی این نخستين‌بار بود که از یک ساختمان عمومی دزدی مي‌شد.

وي ادامه داد: این سرقت در محلی اتفاق افتاد که در سال‌های نه‌چندان دور، زنان در آنجا حتا نيمه‌شب نيز با امنیت کامل برای آبیاری باغ‌ها و کرت‌ها از خانه خارج می‌شدند؛ ولي امروز اهالي سالخورده‌ي ابیانه که در روستا ساکن هستند، در روزهای غیرتعطیل که تردد کم است مي‌ترسند كه سارقان به آن‌ها دستبرد بزنند.

او به آسيبي كه به يكي از باغ‌هاي ابيانه در روز سيزدهم فروردين‌ماه توسط برخي گردشگران وارد شد، اشاره و تأكيد كرد: ضرورت توجه و سامان‌دهي وضعیت كنوني گردشگری در ابیانه در حال حاضر بيش از پيش احساس مي‌شود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91012307080
  • خبرنگار : 71191