شركت تويوتا دوچرخهاي مفهومي طراحي كرده كه دنده آن با استفاده از امواج مغزي دوچرخه سوار، تعويض ميشود.
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طراحي و ساخت دوچرخه مفهومي پيروس به سفارش شركت تويوتا توسط شركت دوچرخه سازي Parlee Cycles انجام شد و «پاتريك ميلر» نيز مسووليت طراحي سيستم بي سيم براي ارسال امواج مغزي به منظور تعويض دنده دوچرخه را برعهده گرفت.
«ميلر» تأكيد مي كند: هيچكدام از فناوريهاي به كار گرفته شده در دوچرخه پيروس جديد نيستند و تركيبي از فناوريهاي مختلف در اين سيستم در كنار هم قرار گرفته اند.
اصلي ترين مشكل در طراحي اين دوچرخه بخش تغيير دنده بود، چرا كه سيستم قابليت درك مفهوم (دنده) بالا و پايين را نداشت. براي تبديل سيگنال هاي مغزي به الگوهاي قابل فهم از هدست هاي بي سيم EEG درون كلاه دوچرخه سوار استفاده شد.
هدست EEG با دريافت امواج مغزي دوچرخه سوار، الگوهاي دريافتي را به رايانه يا تبلت نصب شده در پشت جليقه دوچرخه سوار ارسال مي كند و رايانه سيگنال هاي مغزي را به دستورات عملي ترجمه مي كند: دنده بالا، دنده پايين.
طراحان، تلفن همراه هوشمندي را بر روي اين سيستم نصب كرده اند كه مي تواند سرعت و قدرت پدال زدن را محاسبه كرده و نمايش دهد.
پروژه طراحي و ساخت دوچرخه مفهومي پيروس در جولاي 2011 به پايان رسيد و اين محصول در نمايشگاهي در مارس 2012 مورد آزمايش قرار گرفت.
دوچرخه مفهومي پيروس بيشتر جنبه تبليغاتي داشته و استفاده از آن به تمركز زيادي نياز دارد، به همين دليل شركت تويوتا قصد توليد تجاري اين دوچرخه را ندارد.
انتهاي پيام