«مترو» يكشنبه به تجريش مي‌رسد مديرعامل مترو تهران خبرداد: اتصال ايستگاه اقدسيه به تجريش در آينده احداث يك پاركينگ در محدوده متروي تجريش

مديرعامل شركت متروي تهران و حومه در حالي از افتتاح ايستگاه متروي تجريش در روز يكشنبه 30 بهمن ماه خبر داد كه وعده بهره‌برداري از اين ايستگاه پيش از اين و در موعدهاي ديگري، عملي نشده بود؛ اما سرانجام با افتتاح اين ايستگاه در روزهاي آتي، خط يك متروي تهران تكميل مي‌شود.

هابيل درويش در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايستگاه تجريش را داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي توصيف كرد كه تقريبا در ميان ساير ايستگاه‌هاي به بهره‌برداري رسيده، بي‌نظير است.

وي با بيان اينكه حجم و مساحت متروي تجريش تقريبا دو برابر اكثر ايستگاه‌هاي مترو است، افزود: اين ايستگاه به لحاط صعوبت كار، جزو سخت‌ترين ايستگاه‌هاي متروي تهران است.

به گفته درويش عمق اين ايستگاه در نقاط مختلف از 50 تا 70 متر است كه اين مساله مشكلاتي را در عمليات عمراني به دنبال داشته است.

وي همچنين به وجود قنات‌ها و بسترهاي آب زيرزميني در محدوده ايستگاه تجريش اشاره كرد و افزود: اين موضوع نيز، موجب بروز مشكلاتي در اجرا شد، اما هم‌اكنون مسير تمامي قنات‌ها هدايت شده است.

300 پله سنگي و 30 دستگاه پله برقي در ايستگاه تجريش

بهره‌برداري كامل از ايستگا تجريش در فاز دوم

مديرعامل شركت متروي تهران و حومه سپس به بيان برخي ديگر از ويژگي‌هاي ايستگاه تجريش پرداخت و گفت: در اين ايستگاه 300 پله سنگي و 30 دستگاه پله برقي براي تردد مسافران پيش‌بيني شده است.

وي با اشاره به اينكه ايستگاه تجريش در دو فاز به بهره‌برداري كامل خواهد رسيد، يادآور شد: هم‌اكنون و در فاز نخست، ايستگاه تجريش با يك ورودي و 16 دستگاه پله برقي از كه مسير سطح تا تونل را به هم متصل كرده است، به بهره‌برداري مي‌رسد.

درويش خاطرنشان كرد: در فاز دوم، علاوه بر بهره‌برداري از همه پله‌برقي‌ها، يك ورودي ديگر نيز براي اين ايستگاه افتتاح مي‌شود.

مديرعامل شركت متروي تهران و حومه هزينه ساخت اين ايستگاه را حدود 60 ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: در اين ايستگاه هفت‌هزار و 600 تن آهن و فولاد به كار رفته است و 65 هزار متر مكعب بتن‌ريزي صورت گرفته است.

وي با اشاره به اينکه طول سکو و سالن تهيه بليت اين ايستگاه حدود 240 متر و طول ريل نصب شده حدود 6/6 کيلومتر است به ايسنا گفت: پيش‌بيني مي‌شود اين ايستگاه به يکي از پرترددترين ايستگاه‌هاي مترو در تهران تبديل شود و بتواند حجم قابل توجهي از سفرهاي شهري را تحت پوشش قرار دهد.

مدير عامل شرکت مترو تهران و حومه تاکيد کرد: ميزان خاکبرداري در عمليات اجرايي احداث ايستگاه تجريش 240 هزار متر مکعب ، مقدار آرماتوربندي اين ايستگاه 10 هزار و 500 تن و بتن ريزي آن نيز 96 هزار متر مکعب بوده است.

وي در تشريح مشكلات اجرايي ايستگاه تجريش به ايسنا گفت: تمامي عمليات خاك‌برداري و انتقال مصالح به زير زمين، از طريق يك شفت 70 متري و تقريبا به صورت دستي انجام شد، چراكه امكان انتقال برخي ماشين‌آلات و تجهيزات به داخل تونل وجود نداشت.

ايستگاه تجريش طرح آب‌بند دارد و كنترل‌هاي لازم براي جلوگيري از بروز مشكل در ايام بارندگي انجام شده است

وي در پاسخ به اينكه با توجه به ويژگي‌هاي آب‌وهوايي شمال تهران، آيا تمهيدات لازم براي جلوگيري از بروز مشكل و آب ريزش در داخل ايستگاه‌ها در ايام بارندگي پيش‌بيني شده است؟ توضيح داد: تمامي ايستگاه‌هاي مترو از جمله ايستگاه تجريش طرح آب‌بند دارد، اما گاهي ممكن است مشكلاتي از اين دست پيش بيايد؛ در عين حال تاكنون كنترل‌هاي لازم براي جلوگيري از بروز مشكل در ايام بارندگي، در مورد ايستگاه تجريش انجام شده و اميدواريم كه از اين نظر مشكلي ايجاد نشود.

درويش همچنين در خصوص تغيير زمان سرفاصله قطارها در خط يك متروي تهران با توجه به عدم افزايش ناوگان علي‌رغم افتتاح يك ايستگاه جديد، به ايسنا گفت: سرفاصله قطارها با افزايش اين ايستگاه چندان تغيير نخواهد كرد.

وي در عين حال به محموله تجهيزات واگن كه در گمرك متوقف مانده است اشاره و ابراز اميدواري كرد كه ظرف مدت كوتاهي از ترخيص اين محموله‌ها، سرفاصله قطارها كاهش يابد.

اتصال ايستگاه اقدسيه به تجريش در آينده

احداث يك پاركينگ در محدوده متروي تجريش

مديرعامل شركت متروي تهران و حومه همچنين از طرح توسعه خط سه متروي تهران خبر داد كه بر اساس آن در آينده اين خط از اقدسيه به ايستگاه تجريش در خط يك متصل مي‌شود.

درويش از هماهنگي براي ساخت پاركينگ در محدوده ايستگاه تجريش خبر داد و افزود: زميني در اين محدوده انتخاب شده و هماهنگي‌ها براي خريد آن به منظور احداث پاركينگ در حال انجام است.

به گزارش ايسنا، وعده افتتاح ايستگاه متروي تجريش را شهردار تهران خرداد ماه سال 90 اعلام كرده بود كه به دلايل مختلف افتتاح اين ايستگاه تاكنون به تعويق افتاد. اما سرانجام قرار است ايستگاه تجريش در آخرين روز بهمن‌ماه سال 90 به بهره‌برداري برسد تا بدين ترتيب، خط يك متروي تهران از شمالي‌ترين تا جنوبي‌ترين نقطه شهر تكميل شود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 9011-16669
  • خبرنگار :