محققان راهي براي بررسي چگونگي رفتار مغز در زمان تعاملات رقابتي با سايرين يافتهاند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وقتي چند نفر در يك مسابقه در حال رقابت با يكديگر هستند، هر فرد تلاش ميكند يك مدل مغزي از نيت و قصد فرد مقابل تهيه كند و به نوعي ادامه بازي حريف خود را پيشبيني كند. فرد با اين شيوه مي تواند با استراتژي قوي تري در مقابل حريف ظاهر شود.
به گفته « كيل متيوسون» محقق دانشگاه ايلينيوز، انجام اين فرايند پيچيده در مغز افراد، در زمان رقابت، بسيار حيرتانگيز است.
در تحقيقات قبلي عنوان شده بود كه فرد از روي رفتار رقيب خود ياد مي گيرد و رفتار وي يك «يادگيري تقويتي» است. اين مسأله به دليل افزايش فعاليت مغزي در ناحيه «گانگليون بازال» روي مي دهد. اين بخش از ساختار مغز در كنترل حركات عضله و يادگيري فرد دخالت دارد.
بسياري از اين سيگنالهاي ساختاري توسط انتقال دهنده عصبي دوپامين صورت ميگيرد. به نظر مي رسد دوپامين مسؤول انتقال سيگنالها براي يادگيري از رفتار رقيب است، اما تاكنون چگونگي يادگيري مغز از رفتار رقيب بدرستي تشريح نشده بود.
تحقيقات جديد نشان مي دهد رفتار فرد در زمان رقابت با سايرين يادگيري «آموزش باور» است. براي درك بهتر فرايند فعاليت مغزي در هنگام رقابت، محققان از تصويربرداري با رزونانس مغناطيسي عملكردي (fMRI) استفاده كردند.
فعاليت مغزي شركت كنندگان در يك مسابقه مورد بررسي قرار گرفت. وقتي رقبا تلاش ميكردند با بدست آوردن امتياز بيشتر حريف را شكست دهند، تمامي فعاليتهاي مغزي ثبت ميشد.
يك مدل محاسباتي از فعاليت مغزي و استراتژي اعمال شده توسط فرد در طول مسابقه بدست آمد و نقشه اي از مناطق مغزي كه در فرايند يادگيري مشاركت داشتند، ترسيم شد.
دو شيوه يادگيري تقويتي و يادگيري آموزش باور در فعاليت جسم مخطط شكمي (ventral striatum) رديابي شدند كه بخشي از منطقه گانگليون بازال مغز است.
يادگيري آموزش باور همچنين يك فعاليت تحريكي در قشر قدامي سينگوليت مغز (rostral anterior cingulated) است. اين ساختار كه در عمق بخش جلوي مغز قرار دارد، در پردازش خطا و يادگيري هاي اجتماعي و عمومي دخالت دارد.
اين يافته عملكرد مغز را بهتر شرح ميدهد و به محققان براي درك درستتر بيماريهاي عصبي كمك خواهد كرد.
بسياري از بيماريهاي مغزي مانند شيزوفرني، پاركينسون و افسردگي بر مناطق دوپامينرژيك در بخش فرونتال و استرياتال مغزي اثر ميگذارند. با شناخت عملكرد اين نواحي مغز مي توان برخي مشكلات اجتماعي كه از علائم اين دسته از بيماري ها است را شناسايي و درمان كرد.
نتايج اين تحقيق كه در مجموعه مقالات آكادمي ملي علوم منتشر شده، نخستين استفاده از روش محاسباتي براي بررسي فعاليت مغزي در زمان رقابت است.
انتهاي پيام