نخستين جشنواره‌ي تلويزيون در پرسش و پاسخ با مهدي فرجي «تا رسيدن به استانداردهاي جهاني فاصله داريم»

مهدي فرجي ـ دبير بخش تله‌فيلم جشنواره جام جم سيما و مدير شبکه يک ـ در گفت‌وگويي با تشريح سياست‌هاي نخستين جشنواره‌ي تلويزيون از آن به عنوان يك آسيب شناسي در حوزه‌ي ساخت فيلم‌هاي تلويزيوني ياد كرد و گفت: اين آسيب شناسي نشان داد ما در چه بخش‌هايي ضعف‌هاي جدي‌تري داريم و در چه بخش‌هايي به استانداردهاي بين‌المللي نزديک شديم؛ تا رسيدن به استانداردهاي جهاني فاصله داريم. به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، مدير شبكه اول سيما در پاسخ به اين پرسش كه منظور از استانداردسازي چيست و چه کاري برايش کرده‌ايم؟ گفت: زماني به ارتقاي آثار مي‌شود انديشيد که آثار را بتوان ديد، ارزيابي و مقايسه کرد و در بخش‌هاي مختلف توسط کارشناسان و متخصصان مورد ارزيابي قرار داد. وي ادامه داد: امروزه مردم با تلويزيون ارتباط دارند و بايد براي مردم کارهاي کيفيت‌دار ساخت و عرضه کرد. براي اين کار به استفاده از تجربيات گذشته با آسيب‌شناسي، ديدن نقاط ضعف و قوت و مرتفع کردن ضعف و تقويت نقاط قوت و ايجاد انگيزه براي برنامه‌سازان نياز داريم؛ اين مسيري است براي رسيدن به استانداردها که ببينيم چقدر به استانداردها رسيديم. دبير بخش تله‌فيلم جام جم با بيان اينكه توليد فيلم‌هاي تلويزيوني داراي تجربه زيادي نيست و طبيعي است مثل ساير گونه‌هاي برنامه‌سازي به استاندارد نرسيده باشد، در عين حال گفت: آنچه که ديده مي شود اين است که منحني صعودي و رو به رشد دارند. هر سال از سال گذشته بهتر بوده ولي با ايده‌آل‌ها فاصله داريم و اين آسيب‌شناسي نشان داد ما در چه بخش‌هايي ضعف‌هاي جدي‌تري داريم و در چه بخش‌هايي به استانداردهاي بين‌المللي نزديک شديم. تا رسيدن به استانداردهاي جهاني فاصله داريم. او در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت توليد فيلم‌هاي تلويزيوني در مراکز استان‌ها چطور است؟ گفت: ما تقريباً در همه‌ي استان‌ها شبکه‌ي استاني داريم و اکثراً ماهواره‌يي هستند. همه آنها توليد تلويزيوني دارند و بعضي از کارهاي خوبشان را در شبکه‌هاي سراسري پخش کرديم. در شبکه‌هاي استاني رشد در توليد فيلم‌هاي تلويزيوني خوب اتفاق افتاده، البته از تجربيات پايتخت و بازيگران استفاده مي‌شد. بعضي وقت‌ها هم از ظرفيت‌هاي بومي استفاده شده است. من به آينده‌ي فيلم‌هاي تلويزيوني توليد استان‌ها اميدوارم کما اين که شبکه سراسري مثل شبکه يک هم بايد به فرهنگ بومي و ملي و متنوع ما که بر آمده از همه فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها هست کمک کند که مردم همه‌ي استان‌ها خود را در شبکه سراسري ببينند. ما سريال‌هاي «پايتخت»، «در مسير زاينده رود»، «شهر دقيانوس» و «از ياد رفته» را در سال جاري با همين رويکرد به نمايش گذاشتيم. فرجي يادآور شد: امسال تله‌فيلم با گويش محلي نيز داشتيم. عموماً در شبکه‌هاي استاني با گويش‌هاي محلي حرف مي‌زدند و مثلاً فيلم «زيرخاکي» به کارگرداني شهره لرستاني با گويش لري صحبت مي‌شد؛ البته آثار ديگري هم هست. مدير شبكه اول سيما در پاسخ به اين پرسش كه فيلم تلويزيوني از نيمه‌ي اول دهه‌ي 80 آغاز شد، اين آثار چقدر مخاطب دارند؟ گفت: مردم عزيز ما فيلم هاي سينمايي ايراني را بيشتر از خارجي تماشا مي کنند، چون مسائل خودشان را بيشتر در اين فيلم ها مي بينند و علاقه نشان مي دهند به اين فيلم ها. با توجه به اينکه ظرفيت سينماي ما توليدات کمي است که همه شبکه‌ها را پوشش نمي‌دهد، لازم بود خودمان براي اين موضوع تمهيدي بينديشيم. وي ادامه داد: ما از ميان آثاري که در سال‌هاي گذشته توليد شد، گاه کارهايي داشتيم که ميزان بيننده‌اش با بهترين فيلم‌هايي که در سينما اكران شد و تماشاگر زيادي هم داشتند، قابل رقابت است؛ مثل «به روح پدرم » 30 درصد بيننده داشت، «حبيب» هم رقم بسيار بالايي بيننده داشت، «دنده معکوس» ساخته حسن فتحي، « شاه کليد» سامان مقدم هم با رضايت زيادي از سوي مخاطبان همراه بود. براي جشنواره فيلم‌هاي تلويزيوني اين دومين دوره است؛ اين ساختار خيلي فرصت نداشت که به استانداردها نزديک شود. در سال‌هاي آينده بهتر خواهد داشت. تجربه‌ي 45 ساله نمايش به کمک فيلم تلويزيوني مي‌آيد. ما در اين حوزه بيشتر نقص فيلمنامه داريم. او درباره‌ي داوري بخش تله فيلم جشنواره جام جم تاكيد كرد: داوري‌ها خوب و سخت گيرانه انجام شده است و تقريباً با فاصله در فيلمنامه، در ساير حوزه‌ها گام‌هاي جدي‌تري داشتيم که با آغاز به کارمان قابل مقايسه نيست و هر چه پيش مي‌رود بهتر خواهد بود. او درباره‌ي مسايلي که در حوزه تله فيلم بايد به آن پرداخته شود، گفت: بجز پژوهش که لازمه هر توليد تلويزيوني است، بودجه مناسب و کافي و توجه به منابع مکتوب کشور از مهم‌ترين مسايل حوزه توليد فيلم‌هاي تلويزيوني است. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۴ دی ۱۳۹۰ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9010-01909.191545
  • خبرنگار :