داوود ميرباقري: رسانه ملي چارهاي براي آشفتگي تلهفيلمها بيانديشد
داوود ميرباقري ـ داور بخش مسابقهي فيلمهاي تلويزيوني نخستين جشنواره جامجم ـ گفت: در ارزيابي کلي آثار بخش مسابقه، آشفتگي حاکم بر فضاي تلهفيلمسازي کاملا مشهود است و رسانه ملي بايد خود را موظف بداند راه حل جدي براي آرام شدن اين فضا بيانديشد. به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، داوود ميرباقري، کارگردان سينما و تلويزيون که امسال را با پخش «مختارنامه» در شبکه يک سيما سپري کرده است، در دورهي نخست جشنواره تلويزيوني جام جم به عنوان يکي از اعضاي هيات داوران بخش فيلمهاي تلويزيوني، حضور دارد. وي در آغاز اين گفتوگو با بيان اين مطلب که هر جشنواره با تعريف اهداف خود، باعث ايجاد فضايي رقابتي ميشود و در نهايت به افزايش و رشد کيفي آثار کمک ميکند، افزود: تصور ميکنم سازمان صداوسيما هم با اين سياست، چنين جشنوارهاي را طراحي کرده است تا در فضاي رقابتي بتواند به اصلاح آثار و توليدات خود پرداخته و به توليدات ارزشمند و سازنده در آينده دست يابد. *** معيارهاي داوري در تلويزيون با سينما متفاوت است در ادامه، ميرباقري دربارهي تفاوت معيارهاي داوري براي مديوم تلويزيون و سينما، گفت: معيارهاي انتخاب اين مديوم نسبت به سينما، به همان ميزان که اين دو با هم تفاوت ميکنند، متفاوت است. گرچه بديهي است که سينما، تلويزيون و تئاتر در اصول اوليه خود داراي مشترکاتي هستند، اما هر کدام از اين سه، براي توليد آثار داستاني خود نيازمند ويژگيهاي خاصي هستند تا جذابيتهاي قصهگويي خود را با توجه به شرايط و فضاي عرضه، به نمايش بگذارند. سينما به واسطه نوع فضايي که در اختيار دارد با مخاطبي متمرکزتر و عميقتر مواجه است، اما تلويزيون نه تنها از اين تمرکز برخوردار نيست که حتي براي جلب و نگاه داشتن مخاطب خود بايد تلاش بيشتري به خرج دهد، تا مخاطب آزاد و داراي قدرت انتخاب بالاي اين نوع رسانه را مجاب به ديدن اثر خود کند. وي اظهار كرد: بي شک براي رسيدن به چنين اثري بايد يکسري ويژگيهاي مشخص رعايت شود. وجود همين ويژگيهاي مشخص، دليلي براي تفاوت معيار انتخاب آثار تلويزيوني نسبت به آثار سينمايي ميشود. *** محدوديت مانع نيست، محرک خلق آثار ارزشمند است کارگردان سريالهاي «گرگها»، «رعنا» و «امام علي(ع)» ضمن اشاره به شرايط خاص حاکم بر تلهفيلمسازي، به نخستين گله اهالي تلويزيون اشاره كرد، گفت: در نگاه اول محدوديتهاي موجود چه به لحاظ هزينه و چه به دلايل ديگر، توليد را با مشکلات و دشواريهايي همراه ميسازد. گرچه همواره اين مشکلات دليلي براي گلهمندي فيلمسازان بوده است اما به نظر من هر مشکل و محدوديتي، ميتواند فرصتي براي خلق يک اثر خلاقانه هنري باشد. وي ادامه داد: زماني که شما دست به خلق يک اثر ميزنيد، مشکلات موجود در سر راه شماست که ايدههاي جديدي، براي يافتن راهحل اين مشکلات بهوجود ميآورند. گرچه اين اتفاق براي هنرمنداني رخ ميدهد، که دغدغه توليد اثري را داشته باشند که به عنوان اثري ماندگار و فاخر شناخته شود. به همين سبب، از نظر من، محدوديتها نه تنها مانع و دليل کاهش کيفي و دور شدن آثار از وجه هنرمندانه نيستند، بلکه به عنوان محرکي براي خلق آثار ارزشمند محسوب ميشوند. *** سازندگان فيلمهاي تلويزيوني بدانند اين عرصه زنگ تفريح نيست عضو هيات داوران بخش فيلمهاي تلويزيوني نخستين جشنواره جام جم با اعلام عدم رضايت از آثار راه يافته به بخش مسابقه، متذکر شد: در يک ارزيابي کلي بايد گفت که سازندگان اين آثار بايد جديتر با مقوله فيلمسازي برخورد کنند و آن را به مثابه زنگ تفريح خود ندانند. فضاي شتابزده و شلخته تلهفيلم که شايد به واسطهي سفارشي بودن پروژهها و عدم تمرکز سازندگان به دست ميآيد، در اکثريت اين آثار به چشم ميخورد. اين بحران تلهفيلمسازي، نيازمند يک راهحل است و بي شک صدا و سيما بايد خود را ملزم به يافتن راهحلي براي درمان آن بداند. *** اگر اقتباس به شيوه صحيح رخ ندهد، بيهوده و مضر خواهد بود داود ميرباقري در پايان با اشاره به اين موضوع که در ميان 33 اثر راه يافته به بخش مسابقه، آثاري هستند که از اقتباس داستاني استفاده کردهاند، گفت: گرچه مقولهي اقتباس هميشه مورد توجه قرار گرفته است و امري مطلوب محسوب ميشود اما اگر اين اتفاق به شيوه صحيح خود رخ ندهد، بيهوده و مضر خواهد بود. اقتباس زماني لازم به نظر ميرسد که برداشتي کامل از يک اثر با يک تعريف و شکل تازه ارائه شود، در غير اين صورت بي معنا بودن اقتباس، ما را به همان اثر اصلي ارجاع ميدهد. اين اتفاق به اين شيوه به ندرت رخ ميدهد، اين که يک فيلمساز بتواند، جاذبههاي تازهاي را در لايههاي پنهان يک موضوع کشف کرده و آن را از منظر ديگري بيان کند، کار دشواري است که در بخش فيلمهاي تلويزيوني جشنواره امسال جز در چند مورد رخ نداده است و در ميان آثاري که من ديدم، چنين فيلمي وجود ندارد. انتهاي پيام