رييس مركز آمار در گفت‌وگو با ايسنا: براي اعلام نرخ رشد صنعتي 87 و 88 از ما درخواستي نشده است

رييس مركز آمار ايران گفت: تاكنون از اين مركز براي محاسبه و اعلام نرخ رشد صنعتي كشور در سال‌هاي 1387 و 1388 درخواستي نشده است.

عادل آذر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره اختلاف نظرهاي پيش آمده بين وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزي درباره اعلام نرخ رشد صنعتي سال‌هاي 1387 و 1388 توضيح داد: نرخ رشد صنعتي اين دو سال طبق قانون توسط بانك مركزي اعلام شده و از سال 1390 به بعد محاسبه و اعلام اين نرخ بر عهده ما گذاشته شده است.

آذر درباره تعيين تكليف نرخ رشد صنعتي دو سال 1387 و 1388 گفت:‌ به هر حال بايد بانك مركزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت خودشان دعواي به وجود آمده را حل كنند و من در جريان اين دعوا نيستم و تكليفي هم نداريم.

رييس مركز آمار ايران افزود: ما در نشست‌هاي بين اين دو نهاد حضور نداشتيم، اما مي‌دانيم كميته‌هايي براي حل اين اختلاف نظر در حال كار هستند.

اين مقام مسئول در پاسخ به اين سوال كه آيا مركز آمار اقدامي براي محاسبه و اعلام نرخ رشد صنعتي سال‌هاي 1387 و 1388 خواهد كرد يا خير؟‌ گفت: ‌اگر از ما به عنوان يك مرجع حرفه‌اي درخواستي شود، ما اعداد را اعلام مي‌كنيم اما تاكنون نه بانك مركزي و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواستي از ما نداشتند.

به گزارش ايسنا بانك مركزي نرخ رشد صنعتي كشور در دو سال 1387 و 1388 را به ترتيب 4.6 و 1.9 درصد اعلام كرده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت اما با رد اين آمار نرخ رشد صنعتي كشور را در دو سال ياددشده به ترتيب 8 و 6 درصد اعلام كرده است. اين در حالي است كه مركز پژوش‌هاي مجلس نيز در تازه‌ترين گزارش خود نرخ رشد صنعتي كشور را در سال‌هاي 1387 و 1388 اعداد بسيار پايين 1.3 و يك درصد اعلام كرد.

جالب اينجاست كه پيشتر رضا فاطمي‌امين، معاون برنامه‌ريزي، توسعه و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت از همكاري اين وزارتخانه با مركز آمار ايران در زمينه محاسبه نرخ رشد صنعتي كشور خبر داده بود كه رييس مركز آمار اين موضوع را در مصاحبه با ايسنا رد كرده است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۳۰ آذر ۱۳۹۰ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9009-19406
  • خبرنگار :