عناصر تاريخي خانهي «امام جمعه» روي طاقچهاند يك دوستدار ميراث فرهنگي: خانهي «امام جمعه» بخشهاي مرمتنشدهي زيادي دارد
مدير روابط عمومي كانون حافظان ميراث فرهنگي تهران قديم گفت: خانهي تاريخي امام جمعه در محدودهي عودلاجان، بخشهاي مرمتنشدهي زيادي دارد كه مدتهاست كاري روي آنها انجام نشده است. سجاد عسگري در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: از زمان تأسيس دفتر بافت تاريخي در خانهي امام جمعه كه فقط بخشهايي از آن مرمت شده بود، هنوز كار جديدي روي آن انجام نشده است. در آن زمان، فقط محوطهي پايين گودخانهي اين بناي تاريخي مرمت شده بود و تا كنون در تالار آيينه يا شاهنشين بنا هيچ مرمتي انجام نشده است. او با اشاره به وجود يك ديوار بلند در ورودي اين خانهي تاريخي، اظهار كرد: ممكن است آن ديوار، ورودي خانهي امام جمعه يا حتا يك المان معماري باشد؛ ولي متأسفانه پس از گذشت اين مدت هنوز مشخص نشده است ديوار قرارگرفته در اين مكان چيست. وي همچنين با بيان اينكه يك تخت چوبي در اين خانه در هواي آزاد قرار دارد، گفت: اين تخت كه روي آن كندهكاريها و منبتهاي زيبايي وجود دارد، به گفتهي برخي كارشناسان، به دورهي ناصرالدينشاه تعلق دارد و از جمله تختهايي است كه روي آبانبار يا چاه خانهها قرار ميگرفته است، اما اكنون در معرض هواي آزاد و آسيب قرار دارد. اين دوستدار ميراث فرهنگي با اشاره به قرار گرفتن تعدادي از المانهاي تاريخي خانهي امام جمعه مانند كاشيها و سنگچينهاي مربوط به سردر خانه در حوضخانه، افزود: آنها روي طاقچههاي حوضخانه رها شدهاند. برخي از اين كاشيها به شاهنامه يا اشعاري از ناصرخسرو قبادياني مربوط هستند كه متأسفانه سالهاست در گوشهي ديوار خاك ميخورند. او ادامه داد: سنگچينهاي سردر خانه و حتا پلاك خانه نيز سالهاست در يك كمد قرار دارند؛ ولي مشخص نيست چرا آنها هنوز مرمت نشدهاند و ورودي بنا به حالت اوليه بازنگشته است. وي بيان كرد: درهاي چوبي خانهي امام جمعه روي يكديگر دپو و به حال خود رها شدهاند. قطعا هر جايي كه در چوبي قرار دارد، رطوبت نيز هست، ولي مشخص نيست چرا توجهي به اين درها نميشود. او با اشاره به وضعيت نامناسب شاهنشين يا تالار آيينهي خانهي امام جمعه، گفت: درهاي چوبي اين بخش از خانه چندان مرمت نشدهاند و تا كنون بيشتر به كاشيها و گچبريها در اين بخش پرداخته شده است. وي همچنين با اشاره به اينكه گويا قرار است، خانهي امام جمعه مركز اسناد و كتابخانهي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران باشد، اظهار كرد: با قرار گرفتن يكسري اسناد و مدارك در خانهي امام جمعه، اين بنا محل دپوي اسناد و مدارك اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران شده است؛ ولي با توجه به اينكه هنوز به برخي مرمتهاي انجامشده در اين خانهي تاريخي ايراد گرفته ميشود، دپو كردن اسناد و مدارك به خانهي امام جمعه فشار وارد ميكند. عسگري همچنين با اشاره به داربستهايي كه سالهاست روي بخشي از بناي ديوار زده شدهاند، بيان كرد: اين داربستها زنگ زده و خاك گرفتهاند، حتا هنوز مشخص نيست ادارهي ميراث فرهنگي قصد دارد با اين داربستها چه كار كند. مدير روابط عمومي كانون حافظان ميراث فرهنگي تهران قديم تأكيد كرد: اگر اين خانه تا چند سال آينده در همين وضعيت باقي بماند، ديگر ظرفيت تبديل شدن به يك انبار كتاب را ندارد، هرچند گودخانهي آن در گذشته كتابخانه بود، ولي قرار است به مركز اسناد تبديل شود. به همين دليل در حال حاضر كتابهاي گودخانه به طبقهي بالا منتقل شدهاند كه اين كار نيز به بنا فشار وارد ميكند. وي با تأكيد بر اينكه در سالهاي گذشته، مرمتي اساسي در اين بناي تاريخي انجام نشده است، گفت: هنوز مرمت بخشهايي از درهاي خانه، ناقص است؛ آيا در اين مدت امكان مرمت آنها وجود نداشت؟ اين در حالي است كه ادارهي ميراث فرهنگي از چند سال پيش اين خانه را در اختيار گرفت، ولي بخشهاي تاريخي آن در معرض باد و باران قرار گرفتهاند. او با اشاره به اينكه خانهي امام جمعه نخست به وزيرمختار فرانسه متعلق بود و بخشهايي از تزيينات آن كار هنرمندان اروپايي است، ادامه داد: در اين خانه، تصاويري از هنرمندان اروپايي از جمله چهار نقاشي از زنان وجود داشت كه مدتي است در جاي خود قرار ندارند و مشخص نيست براي آنها چه اتفاقي افتاده است. عسگري با اشاره به بيتوجهي ادارهي ميراث فرهنگي به اين بناي تاريخي، اضافه كرد: ورود برخي حيوانات و پرندگان مانند كبوتر سبب انباشت فضولات آنها شده است. انتهاي پيام