وزير آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنيادين آموزش و پرورش گفت: فعاليت پژوهشي، ديگر امري انتخابي نيست و به عنوان فعاليت اجباري دانشآموزان محسوب خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حاجيبابايي كه روز چهارشنبه در مراسم نواختن زنگ پژوهش در هنرستان «آزادگان» منطقه يك تهران سخن ميگفت با تبريك هفته پژوهش اظهار كرد: سند تحول بنيادين آموزش و پرورش كه روز گذشته رونمايي شد، حاصل تلاش پژوهشي 500 محقق دانشگاهي و حوزوي و يكي از قويترين اسناد علمي تدوين شده در كشور است.
وي افزود: اساس اين سند بر آموزش مبتني بر تفكر بر پژوهش است تا دانشآموزان به تفكر و تعقل روي بياورند.
حاجيبابايي اظهار كرد: انباشت علوم بدون آثار خارجي، نفعي براي مردم ندارد؛ يكي از ويژگيهاي خوب هنرستانها هم اين است كه آموزههاي هنرجويان جنبه عملي دارد و انباشت علم نيست.
وي تاكيد كرد : در سند تحول آموزش و پرورش دنبال معلم و دانش آموز پژوهنده هستيم و به فراواني ساعات درسي و حجم كتابها نميانديشيم؛ بلكه محور، فهم دانشآموز است؛ زيرا دانشآموزان بايد به عنوان چشمههاي توليد علم و فكر در جامعه حضور يابند.
وزير آموزش و پرورش در ادامه گفت: در دو سال گذشته، شش درصد بر تعداد دانش آموزان هنرستانها خصوصا در شهر تهران افزوده شده است؛ در حال حاضر حدود 41 درصد دانشآموزان دبيرستاني را هنرستانيها تشكيل ميدهند كه بنا را بر افزايش آنها به حداقل پنجاه درصد گذاشتهايم . علاوه بر اين در دبيرستانها هم هر دانش آموز بايد يك مهارت و فناوري را بياموزد.
حاجيبابايي تصريح كرد: اين مساله در سطح مدارس راهنمايي و ابتدايي هم مورد توجه قرار گرفته، به طوري كه براي اولين بار در مقطع ششم ابتدايي دو درس مهارت و زندگي و كار و فناوري را پيشبيني كردهايم.
وي يادآور شد: سال گذشته طرح جابر بن حيان در سطح مدارس ابتدايي برگزار شد كه طرحي مشابه جشنوارهي خوارزمي است.
وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: اگر دانش آموزان از همان مقطع ابتدايي اهل پژوهش و فناوري باشند در دورههاي ديگر و دانشگاه، كار راحت خواهد شد.
وي افزود: علاوه بر اقداماتي كه براي گسترش پژوهش در سطح مدارس انجام شده، در پژوهشگاه معلم و سازمان پژوهش و برنامهريزي درسي، بحث پژوهش به صورت تخصصي و كاملا كاربردي دنبال ميشود.
حاجيبابايي تاكيد كرد: امر پژوهش را از مقطع ابتدايي تا دكتري و فوق تخصصي، يكپارچه و در يك راستا ميبينيم و اميدواريم با هماهنگي كه بين وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد، شاهد تحولي عظيم در عرصهي آموزش و پژوهش باشيم.
انتهاي پيام