پس از پنج ماه بي‌خبري بانك مركزي نرخ تورم آبان را 19.8 درصد اعلام كرد

بانك مركزي كه پنج ماه از اعلام آمار رسمي نرخ تورم ماهانه خودداري كرده بود بالاخره طبق روال قبل تورم آبان‌ماه را 19.8 درصد اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) پيش از اين به نظر مي‌رسيد بانك مركزي اعلام نكردن نرخ تورم و انجام اين وظيفه از سوي مركز آمار را پذيرفته و به همين دليل از اعلام ميانگين نرخ تورم از خردادماه خودداري كرد.

آخرين تصميمات درباره اعلام نرخ تورم بر اين قرار گرفته كه مركز ملي آمار وظيفه اعلام اين نرخ را انجام بدهد و به همين دليل بانك مركزي از خود سلب مسووليت كرده است.

در اين مدت مركز آمار رويه‌اي براي اعلام مداوم نرخ تورم هر ماهه اعلام نكرد و نرخ تورم معمولا در مصاحبه‌هاي شفاهي با رييس‌كل بانك مركزي رسانه‌اي مي‌شد.

اختلاف آماري بين اعداد تورم اعلام‌شده مركز آمار و بانك مركزي باعث شده تا اعلام نرخ تورم به يكي از اين نهادها واگذار شود و گويا در اين رقابت ديرينه مركز آمار پيروز شده بود.

در حالي كه تاكنون تنها بانك مركزي به عنوان متولي اصلي نرخ تورم اين عدد را به صورت ماهانه اعلام مي‌كرد، مركز آمار ايران نيز به گفته‌ رييس آن نرخ تورم را ماهانه محاسبه مي‌كرد اما آن را فقط به نهادهاي مسوول ارائه مي‌داد با اين وجود براي نخستين بار مستندات مربوط به نرخ تورم 50 و چند ماهه گذشته را منتشر كرده است.

بر اين اساس از فروردين سال 89 تا آبان ماه همان سال نرخ تورم محاسبه شده توسط مركز آمار ايران نسبت به عدد اعلامي از سوي بانك مركزي كمتر است.

از آذر 89 نرخ تورم محاسبه شده توسط مركز آمار ايران بيش از عدد اعلامي توسط بانك مركزي بوده است و براساس آخرين برآورد اگرچه نرخ تورم اعلام شده توسط بانك مركزي براي آبان‌ماه سال جاري 19.8 درصد برآورد شده اما عدد اعلام شده از سوي مركز‌ آمار حدود پنج درصد بيشتر است.

هنوز مشخص نيست كدام يك از اين آمارها بايد مستند تحقيقات پژوهشگران قرار بگيرد.

بر اساس اطلاعيه رسمي بانك مركزي خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران بر اساس سال پايه 100=1383 در آبان ماه1390 به اين شرح است:

شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در آبان ماه 1390 به عدد 280.6 رسيد که نسبت به ماه قبل 1.6 درصد افزايش يافت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور 22.1 درصد رشد داشته است.

بر پايه اين گزارش نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به آبان ماه1390 نسبت به دوازده ماه منتهي به آبان ماه 1389 معادل 19.8 درصد است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۰ آذر ۱۳۹۰ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9009-12060
  • خبرنگار :