پيشنهاد سيد عظيم موسوي: هنرستان تعزيه تاسيس شود

مسئول برنامه «شب‌هاي واقعه» گفت: بعد از ثبت جهاني تعزيه، هنوز محل ثابتي براي اين هنر اصيل نداريم و معتقدم براي زنده ماندن آن، بايد هنرستان تعزيه تاسيس شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،سيدعظيم موسوي ـ مسوول برنامه‌هاي شب‌هاي واقعه ـ در گفت‌وگويي درباره برنامه‌هاي اين خيمه گفت: اين برنامه‌ها هر شب در ايام محرم از ساعت 18شروع و تا ساعت 22 ادامه دارد. اين برنامه‌هاي عزاداري با سنج و دمام بوشهر شروع مي‌شود و در دل آن هر شب «گهواره خواني»، «به اسيري رفتن اهل خيمه» و نمايش‌هاي کوتاه به شکل جداگانه اجرا مي‌شود. پرده‌خواني، مقتل‌خواني، نقالي نيز از ديگر برنامه‌هاي شب‌هاي واقع است که يکي از برنامه‌هاي ويژه آفتاب سرخ است.

موسوي اين برنامه‌ها را داراي ويژگي خاصي دانست و توضيح داد: در هر شب دو شهر ويژ‌ه‌ برنامه‌هاي محرم را برگزار و به فرهنگ‌هاي عاشورايي استان‌ها پرداخته مي‌شود.آذربايجان، خرم آباد ، ايل بختياري، خوزستان، بندرعباس، ايل قشقايي و غيره از جمله شهرهايي هستند که آئين‌هاي عاشورايي خود را با موسيقي و لباس و مويه‌ها وسوگينه‌هاي خود اجرا مي‌کنند.

وي به برگزاري مجالس تعزيه نيز اشاره کرد و گفت: تعزيه« شاه چراغ»، « خروج از مدينه»، «شهادت مسلم ابن عقيل»، «حربن يزيد»، «غلام ترک»، «شهادت حضرت قاسم»، « شهادت علي اکبر»، «شهادت حضرت ابولفضل (ع)»، «شهادت امام حسين» و«خرابه هاي شام» از جمله تعزيه‌هايي است که اجرا مي‌شود.

سيد عظيم موسوي به ثبت جهاني تعزيه اشاره کرد و اظهار داشت: مشکل ما اين است که بعد از ثبت جهاني تعزيه، هنوز جايگاه ويژه‌اي براي اجراي آن نداريم. در دوره قاجار92 تکيه شناخته شده وجود داشت که در حال حاضر ما يک مکان مناسب و ثابت براي تعزيه نداريم. تنها ثبت جهاني مهم نيست بلکه بايد حمايت نيز وجود داشته باشد.

وي تاکيد کرد: تعزيه به اعتقادات مردم بستگي دارد، بايد حمايت شود. تلاش ما اين است که هنر تعزيه را در ميان مردم نگاه داريم. مکان‌هايي زيادي براي ايجاد يک محل مناسب وجود دارد.

اين کارگردان پيشنهاد كرد: تا يک هنرستان تعزيه تاسيس شود تا علاقمندان بتوانند با تحصيل در آن اين هنر نمايشي را زنده نگه دارند و براي هر يک مدرک ارائه شود.در تعزيه هنرجو علاوه بر دانستن تئاتر بايد از موسيقي نيز اطلاع يابد، بودجه اين امر ديده شده و حتي سازمان يونسکو نيز در اين زمينه کمک‌هاي زيادي خواهد کرد اما هنوز اقدام جدي در اين زمينه صورت نگرفته است.

بر اساس اين خبر، به مناسبت ايام ماه محرم اجراي مجالس تعزيه در غالب برنامه «شب هاي واقعه» هرشب در محوطه باز تئاتر شهر برپا مي‌شود و اين برنامه از جمله برنامه‌هاي ويژه آفتاب سرخ است که توسط معاونت هنري تا ماه صفر برگزار خواهد شد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۹ آذر ۱۳۹۰ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9009-11005
  • خبرنگار :