وزير نفت به ايسنا خبر داد: استقبال از مشاركت بخش خصوصي براي سوآپ نفت

رستم قاسمي از استقبال وزارت نفت از سرمايه‌گذاري و مشاركت بخش خصوصي در زمينه سوآپ نفت خبر داد.

وزير نفت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با تاكيد بر لزوم افزايش سوآپ نفت خام، از علاقمندي وزارت نفت براي به كارگيري ظرفيت و توان بخش خصوصي داخلي ياد کرد و گفت: تا كنون چندين شرکت داخلي براي فعاليت در بخش سوآپ اعلام آمادگي کرده اند.

وي در عين حال عنوان كرد: پيش از اين هم شرکت ملي نفت ايران آمادگي ما براي مشاركت شرکت هاي خصوصي در زمينه سوآپ نفت خام را به اطلاع فعالان اين عرصه در بخش خصوصي رسانده بود.

قاسمي در ادامه اين گفت و گو بار ديگر از آمادگي وزارت نفت براي مشارکت بخش خصوصي در زمينه سوآپ نفت ياد کرد و افزود: براي تمام علاقمنداني كه آمادگي و توان همكاري در اين زمينه را دارند ميدان باز است.

وزير نفت در پايان از استقبال چند شركت خصوصي خبر داد و اظهار كرد: تا كنون چند شرکت خصوصي در اين بخش اظهار تمايل کرده اند و اکنون در حال انجام مذاکره با آنها هستيم

به گزارش ايسنا، از خرداد سال گذشته مسعود مير كاظمي - وزير سابق نفت، به دليل اين كه سوآپ نفت خام را نوعي واردات نفت خام به كشور مي‌دانست، تصميم به توقف آن گرفت.

اين موضوع در حالي بود كه پس از بركناري ميركاظمي از وزارت نفت، انتقادات نسبت به توقف سوآپ علني شد. با وجود اين وي در پاسخ به انتقاداتي كه درباره‌ توقف سوآپ نفت در دوره‌ وزارت او مطرح مي‌شد، به ايسنا گفت كه من در همان دوران به شركت ملي نفت ابلاغ كرده بودم كه 500 هزار بشكه سوآپ كنند، اما آنچه من ابلاغ كرده بودم، سوآپ به معناي خريد نفت نبود.

وي تاكيد كرده بود كه وقتي ما سهميه‌ي اوپك را داريم نبايد به اسم سوآپ، نفت خام بخريم و به همين دليل من جلو آنچه را كه به اسم سوآپ در رابطه با خريد نفت انجام مي‌شد گرفتم.

ميركاظمي، طرح سوآپ نفت را صراحتا خيانت به كشور برشمرده و با اين توجيه اين طرح را متوقف كرده بود، اما رستم قاسمي پس از روي كار آمدن، سوآپ را داراي مزيت‌هايي براي كشور دانسته و خاطرنشان كرد كه نفت شمال كشور به لحاظ مرغوبيت مزايايي به دنبال خواهد داشت و بدين ترتيب مدتي است مجددا سواپ نفت از سر گرفته شده است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۸ آذر ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9009-10235
  • خبرنگار : 71060