رييس كل بانك مركزي: دستور داديم بهاي سكه 80 هزار تومان كاهش يابد

رييس كل بانك مركزي با اذعان به حبابي بودن افزايش قيمت طلا و ارز اعلام كرد كه دستور داده طي يكي دو روز آينده قيمت سكه طلا 70 ، 80 هزار تومان و قيمت نرخ ارز 20 تومان كاهش يابد.

وي همچنين با بيان اين‌كه نمي‌شود نرخ ارز را تثبيت كرد متذكر شد: در شرايط فعلي مي‌طلبد كه ابتدا نرخ ارز را واقعي كنيم و سپس به سمت تك نرخي شدن آن رويم.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود بهمني در نشست خبري كه پس از برگزاري پانزدهمين شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي برگزار شد در مورد وضعيت بازار ارز و طلا با طرح اين سوال كه آيا قيمت دلار يك روزه بالا رفته است؟ اظهار كرد:‌ افزايش قيمت يك روزه دلار در ايران نشان مي‌دهد كه اين موضوع ناشي از يك اثر رواني و تقاضايي است كه لزومي ندارد به وجود بيايد در مورد قيمت سكه طلا نيز وضعيت همين گونه است قيمت جهاني آن يك روزه 70، 80 هزار تومان افزايش نيافته بود اما چطور مي‌شود كه در ايران اين افزايش قيمت بوجود مي‌آيد.

وي اضافه كرد: هم اكنون حداقل قيمت سكه 70، 80 هزار تومان حبابي است كه دستور دادم اين حباب را از بين ببرند.

بهمني تصريح كرد:‌ يكي دو روز آينده قيمت سكه طلا 70، 80 هزار تومان كاهش مي‌يابد و نرخ ارز نيز 20 تومان كم مي‌شود.

رييس كل بانك مركزي همچنين گفت:‌ واسطه‌ها شرايطي را بوجود آورده‌اند كه موجب زيان افراد ناآشناي بازار مي‌شوند. هم اكنون ما ذخاير 15 سال طلا را در كشور داريم اما درست نيست كه در بازار قيمت‌ها را تعيين كنيم. وقتي آن كه 70، 80 هزار تومان قيمت سكه از نظر عرضه پايين بيايد ديگر فكر نكنم كسي حاضر باشد قيمت 140 هزار تومان گران‌تر سكه طلا را از بازار بخرد.

وي در ادامه عنوان كرد:‌ در روزهاي آينده نيز اعلام مي‌كنيم كه هر كس چقدر ارز بخواهد به حساب آن مي‌ريزيم منتها آن را براي واردات به كار بگيريد و مي‌گوييم هر كه براي واردات ارز بخواهد به او مي‌دهيم چرا بايد نگراني بيهوده در مورد ارز وجود داشته باشد اما بحث ما با كساني است كه به ارز و طلا نياز واقعي ندارند. همين ديروز من مي‌گويم شمش طلا آزاد كنند و به بازار بريزند و با قيمت 80 هزار تا صد هزار تومان زير قيمت بازار عرضه مي‌كنيم اما اگر كسي در اين شرايط بخواهد گران‌تر بخرد آن ديگر به ما ربطي ندارد.

بهمني در مورد تك نرخي شدن ارز متذكر شد: نرخ ارز ما تابع عرضه و تقاضاي واقعي و به صورت شناور مديريت شده بايد باشد اما هم اكنون نمي‌شود نرخ ارز را تثبيت كرد. اكنون قيمت ارز حبابي است و مي‌طلبد كه ابتدا نرخ ارز را واقعي كنيم و سپس به سمت تك نرخي شدن برويم.

*واكنش به تحريم بانك مركزي

رييس كل بانك مركزي همچنين در واكنش تحريم اخير بانك مركزي توسط كشور انگليس اظهار كرد: ما مدت‌هاست با كشور انگليس رابطه نداريم و رابطه ما با كشور انگليس بد است. بنابراين تحريمي كه كشورهايي كه با ما پيش از اين رابطه نداشته‌اند نمي تواند بر ما تاثير بگذارد.

وي ادامه داد: اكنون تحريم بانك مركزي را تحريم غير اصولي و غير قانوني مي‌بينيم چرا كه بانك‌هاي مركزي در تمام دنيا مستقل هستند و آن ها كه داعيه كمك به ملت‌ها را دارند و خصومت با دولت‌ها را در پيش گرفته‌اند نمي‌توانند با ملت‌ها اين گونه برخورد كنند.

بهمني خاطرنشان كرد: ‌اكنون در ايران وضعيت به گونه‌اي نيست كه بتوان يك كشور را تحريم كرد مطمئن باشند با تحريم يك كشور يا چند كشور اين گونه نمي شود كه روابط ما كاملا قطع شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۷ آذر ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9009-04455
  • خبرنگار :