/بازخواني ديدگاههاي حضرت آيتالله خامنهاي درباره محرم/ ارزش شهداي کربلا به دفاع از حريم حق در سختترين شرايط است
رهبر معظم انقلاب اسلامي پنجم مردادماه 1384 در ديدار مداحان و شاعران اهل بيت(ع) خاطرنشان كردند كه «ارزش شهداي کربلا به اين است که از حريم حق در سختترين شرايطي که ممکن است، انسان تصورش را بکند دفاع کردند». به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در بخشي از متن بيانات حضرت آيتالله خامنهاي آمده است: «... معارف شيعه در اوج اعتلاست، معارف شيعي ما معارفي است که يک فيلسوفِ در غرب پرورش يافته با مفاهيم غربي و بزرگ شده آشناي با معارف فلسفيِ غرب مثل هانريکُربن را ميآورد دو زانو جلوي علامه طباطبايي مينشاند او را خاضع ميکند و ميشود مروج شيعه و معارف آن در اروپا. ميشود معارف شيعه را در همه سطوح عرضه کرد؛ از سطوح ذهن متوسط و عامي بگيريد تا سطوح بالاترين فيلسوفها. ما با اين معارف نبايد شوخي کنيم ارزش اباالفضل العباس(ع) به جهاد و فداکاري و اخلاص و معرفت او به امام زمانش است به صبر و استقامت اوست به آب نخوردن اوست در عين تشنگي و بر لب آب بدون اينکه شرعاً و عرفاً هيچ مانعي وجود داشته باشد. ارزش شهداي کربلا به اين است که از حريم حق در سختترين شرايطي که ممکن است، انسان تصورش را بکند دفاع کردند، انسان حاضر است در يک جنگ بزرگ و مغلوبه برود و احياناً در حرارت جنگ کُشته هم بشود که البته مقام خيلي والايي است همه هم حاضر نيستند شهدا و مجاهدان فيسبيلاللَّه معدودند در زمان ما هم بحمداللَّه شهداي برجستهيي داشتهايم اما شهيد شدنِ اينطوري در آن ميدان جنگ با شهيد شدن در صحنه کربلا با آن غربت با آن فشار با آن تشنگي با آن تهديد به اذيت و آزار کسان انسان خيلي تفاوت دارد. انسان خيلي اوقات ميگويد من حاضرم در اين ميدان جانم را بدهم اما چهکار کنم بچهام دارد از گرسنگي يا از بيدارويي ميميرد اين ميشود يک بهانه براي انسان انسان گاهي ملاحظه ناموس خودش را بيشتر از جانش ميکند ملاحظه بچهي شيرخوارش را بيشتر از جانش ميکند انسان در اين ميدان برود بچه شيرخوارش هم باشد زنش هم باشد مادرش هم باشد ناموساش هم باشد همه اينها هم در معرض خطر قرار بگيرند و پايش نلرزد. ارزش اباالفضل ارزش حبيببنمظاهر ارزش جُون در اينهاست نه در قد رشيدش يا بازوي پيچيدهاش قد رشيد که خيلي در دنيا هست ورزشکارهاي زيبايي اندام که خيلي هستند، اينها که در معيار معنوي ارزش نيست گاهي روي اين تعبيرها تکيه هم ميشود حالا يک وقت شاعري در يک قصيده سي چهل بيتي اشارهيي هم به جمال حضرت اباالفضل ميکند آن يک حرفي است ما نبايد خيلي خشکي به خرج دهيم و سختگيري کنيم اما اينکه ما همهاش بياييم روي ابروي کماني و بيني قلمي و چشم خمار اين بزرگواران تکيه کنيم اينکه مدح نشد در مواردي ضرر هم دارد در فضاهايي اين کار خوب نيست نبايد بگذاريد منبرِ ده دقيقهيي يا بيست دقيقهيي شما از معارف خالي بماند. امسال ديدم بعضي از برادران مداح در ماه محرم و در دهه فاطميه بحمداللَّه اين نکته را رعايت کرده بودند در منبر مداحي حتماً در اول فصلي اختصاص بدهيد به نصيحت يا بيان معارف به زبان زيباي شعر اصلاً رسم مداحي از قديم اينطوري بوده است الان يک مقدار آن رسمها کم شده مداح در اول منبر يک قصيده يک ده بيت شعر کمتر بيشتر فقط در نصيحت و اخلاق با الفاظ زيبا خطاب به مردم بيان ميکرد مردم هم ميفهميدند و اثر هم ميگذارد. من يک وقت گفتم که گاهي شعر يک مداح از يک منبر يک ساعتيِ ما اثرش بيشتر است، البته هميشگي نيست گاهي استاگر خوب انتخاب و اجرا شود، اينطوري خواهد بود. يکوقت يکي از برادران مداح ميگفت ما اگر از شعرهاي خوب و شعراي بزرگ شعري انتخاب کنيم مردم نميفهمند؛ بنابراين مجبوريم از اين شعرها استفاده کنيم اينطوري نيست من اين را قبول ندارم وقتي با زبان شعر با مردم حرف بزنيد هرچه شعر پيچيده هم باشد وقتي مداح با هنر مداحي خود توانست اين را کلمه کلمه به مردم القاء و مخاطبه کند در دل مردم اثر ميگذارد. ما غزليات زيادي داريم شما به ديوان صائب نگاه کنيد من يک وقت چند بيت از اين اشعار را تصادفي انتخاب کردم و به بعضي از برادرهاي مداح گفتم روي اينها کار کنيد ديوان صائب غزلهاي بسيار خوب و مفيدي دارد که در دلها اثر ميگذارد ديگران هم از اينگونه اشعار دارند بعضي از شعرا که امروز هم بحمداللَّه در شعرها آمده بود درباره عبادت و خضوع و جهاد و تضرع و انفاق و جهاد ائمه (ع) بيانات خيلي خوب و زيبايي داشتند شعر را از لحاظ هنري سطح خوب انتخاب کنيد چون اثرگذار است شعر خوب و شعر هنري همان خاصيت عمومي هنر را دارد خاصيت عمومي هنر اين است که بدون اينکه خود گوينده حتّي در خيلي از موارد توجه داشته باشد و غالباً بدون اينکه مستمع توجه داشته باشد اثر ميگذارد تأثير شعر نقاشي بقيه انواع هنر صداي خوش و آهنگهاي خوب که اينها همه هنر است روي ذهن مخاطب من حيث لايشعر بهوجود ميآيد يعني بدون اينکه مخاطب متوجه باشد آن اثر را در او ميبخشد اين بهترين نوع اثرگذاري است. شما ببينيد خداي متعال براي بيان عاليترين معارف فصيحترين بيان را انتخاب کرد يعني قرآن ميشد خداي متعال مثل حرفهاي معمولي قرآن و معارف اسلامي را با بيان معمولي بگويد اما نه خدا اين را در قالب فصيحترين و زيباترين بيان هنري ريخته که خود قرآن هم ميگويد نميتوانيد مثل لفظ و ساخت هنريِ آن را بياوريد معنايش که معلوم است به خطبههاي نهجالبلاغه نگاه کنيد آيت زيبايي است اميرالمؤمنين ميشد معمولي حرف بزند اما نه از بيان هنري استفاده ميکند «و بعد فنحن امراء الکلام» خود اين بزرگوارها گفتهاند که ما اميران سخنايم واقعاً هم امير سخن بودهاند امير سخن يعني بيان را به بهترين و شيواترين وجه انتخاب کنيد شعر خوب شاعر خوب که الحمدللَّه کم هم نداريم مفاهيم خوب. نکته آخر هم آهنگ است من شنيدهام در مواردي از آهنگهاي نامناسب استفاده ميشود مثلاً فلان خواننده طاغوتي يا غيرطاغوتي شعر عشقيِ چرندي را با آهنگي خوانده حالا ما بياييم در مجلس امام حسين و براي عشاق امام حسين آيات والاي معرفت را در اين آهنگ بريزيم و بنا کنيم آن را خواندن اين خيلي بد است خودتان آهنگ بسازيد اين همه ذوق و اين همه هنر وجود دارد يقيناً در جمع علاقهمندان به اين جريان کساني هستند که ميتوانند آهنگهاي خوبِ مخصوص مداحي بسازند آهنگ عزا آهنگ شادي اين را هم عرض بکنم که آهنگ شادي از آهنگ عزا جداست الان معمول شده که براي روزهاي عيد جلساتي تشکيل ميدهند بنده مخالف اين کار نيستم بد هم نيست که دست ميزنند البته اگر از راديو بشنويم که بنده خودم گاهي از راديو شنيدهام و شعر را درست گوش نکنيم خيال ميکنيم دارند سينه ميزنند هم لحن سينهزني است هم آن دستي که ميزنند مثل زدن روي سينه است اين چه شادييي شد.» انتهاي پيام