/بازخواني‌ ديدگاه‌هاي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درباره محرم/ ارزش شهداي کربلا به دفاع از حريم حق در سخت‏ترين شرايط است

رهبر معظم انقلاب اسلامي پنجم مردادماه 1384 در ديدار مداحان و شاعران اهل بيت(ع) خاطرنشان كردند كه «ارزش شهداي کربلا به اين است که از حريم حق در سخت‏ترين شرايطي که ممکن است، انسان تصورش را بکند دفاع کردند». به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در بخشي از متن بيانات حضرت آيت‌الله خامنه‌اي آمده است: «... معارف شيعه در اوج اعتلاست، معارف شيعي ما معارفي است که يک فيلسوفِ در غرب پرورش يافته‏ با مفاهيم غربي و بزرگ شده آشناي با معارف فلسفيِ غرب مثل هانري‏کُربن را مي‏آورد دو زانو جلوي علامه طباطبايي مي‏نشاند او را خاضع مي‏کند و مي‏شود مروج شيعه و معارف آن در اروپا. مي‏شود معارف شيعه را در همه‏ سطوح عرضه کرد؛ از سطوح ذهن متوسط و عامي بگيريد تا سطوح بالاترين فيلسوف‏ها. ما با اين معارف نبايد شوخي کنيم ارزش اباالفضل العباس(ع) به جهاد و فداکاري و اخلاص و معرفت او به امام زمانش است به صبر و استقامت اوست به آب نخوردن اوست در عين تشنگي و بر لب آب بدون اين‏که شرعاً و عرفاً هيچ مانعي وجود داشته باشد. ارزش شهداي کربلا به اين است که از حريم حق در سخت‏ترين شرايطي که ممکن است، انسان تصورش را بکند دفاع کردند، انسان حاضر است در يک جنگ بزرگ و مغلوبه برود و احياناً در حرارت جنگ کُشته هم بشود که البته مقام خيلي والايي است همه هم حاضر نيستند شهدا و مجاهدان في‏سبيل‏اللَّه معدودند در زمان ما هم بحمداللَّه شهداي برجسته‏يي داشته‏ايم اما شهيد شدنِ اين‏طوري در آن ميدان جنگ با شهيد شدن در صحنه‏ کربلا با آن غربت با آن فشار با آن تشنگي با آن تهديد به اذيت و آزار کسان انسان خيلي تفاوت دارد. انسان خيلي اوقات مي‏گويد من حاضرم در اين ميدان جانم را بدهم اما چه‏کار کنم بچه‏ام دارد از گرسنگي يا از بي‏دارويي مي‏ميرد اين مي‏شود يک بهانه براي انسان انسان گاهي ملاحظه ناموس خودش را بيشتر از جانش مي‏کند ملاحظه‏ بچه‏ي شيرخوارش را بيشتر از جانش مي‏کند انسان در اين ميدان برود بچه شيرخوارش هم باشد زنش هم باشد مادرش هم باشد ناموس‏اش هم باشد همه‏ اين‌ها هم در معرض خطر قرار بگيرند و پايش نلرزد. ارزش اباالفضل ارزش حبيب‏بن‏مظاهر ارزش جُون در اين‌هاست نه در قد رشيدش يا بازوي پيچيده‏اش قد رشيد که خيلي در دنيا هست ورزشکارهاي زيبايي اندام که خيلي هستند، اين‌ها که در معيار معنوي ارزش نيست گاهي روي اين تعبيرها تکيه هم مي‏شود حالا يک وقت شاعري در يک قصيده‏ سي چهل بيتي اشاره‏يي هم به جمال حضرت اباالفضل مي‏کند آن يک حرفي است ما نبايد خيلي خشکي به خرج دهيم و سختگيري کنيم اما اين‏که ما همه‏اش بياييم روي ابروي کماني و بيني قلمي و چشم خمار اين بزرگواران تکيه کنيم اين‏که مدح نشد در مواردي ضرر هم دارد در فضاهايي اين کار خوب نيست نبايد بگذاريد منبرِ ده دقيقه‏يي يا بيست دقيقه‏يي شما از معارف خالي بماند. امسال ديدم بعضي از برادران مداح در ماه محرم و در دهه فاطميه بحمداللَّه اين نکته را رعايت کرده بودند در منبر مداحي حتماً در اول فصلي اختصاص بدهيد به نصيحت يا بيان معارف به زبان زيباي شعر اصلاً رسم مداحي از قديم اين‏طوري بوده است الان يک مقدار آن رسم‏ها کم شده مداح در اول منبر يک قصيده يک ده بيت شعر کمتر بيشتر فقط در نصيحت و اخلاق با الفاظ زيبا خطاب به مردم بيان مي‏کرد مردم هم مي‌فهميدند و اثر هم مي‏گذارد. من يک وقت گفتم که گاهي شعر يک مداح از يک منبر يک ساعتيِ ما اثرش بيشتر است، البته هميشگي نيست گاهي استاگر خوب انتخاب و اجرا شود، اين‏طوري خواهد بود. يک‏وقت يکي از برادران مداح مي‏گفت ما اگر از شعرهاي خوب و شعراي بزرگ شعري انتخاب کنيم مردم نمي‏فهمند؛ بنابراين مجبوريم از اين شعرها استفاده کنيم اين‏طوري نيست من اين را قبول ندارم وقتي با زبان شعر با مردم حرف بزنيد هرچه شعر پيچيده هم باشد وقتي مداح با هنر مداحي خود توانست اين را کلمه کلمه به مردم القاء و مخاطبه کند در دل مردم اثر مي‏گذارد. ما غزليات زيادي داريم شما به ديوان صائب نگاه کنيد من يک وقت چند بيت از اين اشعار را تصادفي انتخاب کردم و به بعضي از برادرهاي مداح گفتم روي اين‌ها کار کنيد ديوان صائب غزل‌هاي بسيار خوب و مفيدي دارد که در دل‌ها اثر مي‏گذارد ديگران هم از اين‏گونه اشعار دارند بعضي از شعرا که امروز هم بحمداللَّه در شعرها آمده بود درباره‏ عبادت و خضوع و جهاد و تضرع و انفاق و جهاد ائمه (ع) بيانات خيلي خوب و زيبايي داشتند شعر را از لحاظ هنري سطح خوب انتخاب کنيد چون اثرگذار است شعر خوب و شعر هنري همان خاصيت عمومي هنر را دارد خاصيت عمومي هنر اين است که بدون اين‏که خود گوينده حتّي در خيلي از موارد توجه داشته باشد و غالباً بدون اين‏که مستمع توجه داشته باشد اثر مي‏گذارد تأثير شعر نقاشي بقيه‏ انواع هنر صداي خوش و آهنگ‏هاي خوب که اين‌ها همه هنر است روي ذهن مخاطب من حيث لايشعر به‏وجود مي‏آيد يعني بدون اين‏که مخاطب متوجه باشد آن اثر را در او مي‏بخشد اين بهترين نوع اثرگذاري است. شما ببينيد خداي متعال براي بيان عالي‏ترين معارف فصيح‏ترين بيان را انتخاب کرد يعني قرآن مي‏شد خداي متعال مثل حرف‌هاي معمولي قرآن و معارف اسلامي را با بيان معمولي بگويد اما نه خدا اين را در قالب فصيح‏ترين و زيباترين بيان هنري ريخته که خود قرآن هم مي‏گويد نمي‏توانيد مثل لفظ و ساخت هنريِ آن را بياوريد معنايش که معلوم است به خطبه‏هاي نهج‏البلاغه نگاه کنيد آيت زيبايي است اميرالمؤمنين مي‏شد معمولي حرف بزند اما نه از بيان هنري استفاده مي‏کند «و بعد فنحن امراء الکلام» خود اين بزرگوارها گفته‏اند که ما اميران سخن‏ايم واقعاً هم امير سخن بوده‏اند امير سخن يعني بيان را به بهترين و شيواترين وجه انتخاب کنيد شعر خوب شاعر خوب که الحمدللَّه کم هم نداريم مفاهيم خوب. نکته آخر هم آهنگ است من شنيده‏ام در مواردي از آهنگ‏هاي نامناسب استفاده مي‏شود مثلاً فلان خواننده طاغوتي يا غيرطاغوتي شعر عشقيِ چرندي را با آهنگي خوانده حالا ما بياييم در مجلس امام حسين و براي عشاق امام حسين آيات والاي معرفت را در اين آهنگ بريزيم و بنا کنيم آن را خواندن اين خيلي بد است خودتان آهنگ بسازيد اين همه ذوق و اين همه هنر وجود دارد يقيناً در جمع علاقه‏مندان به اين جريان کساني هستند که مي‌توانند آهنگ‏هاي خوبِ مخصوص مداحي بسازند آهنگ عزا آهنگ شادي اين را هم عرض بکنم که آهنگ شادي از آهنگ عزا جداست الان معمول شده که براي روزهاي عيد جلساتي تشکيل مي‏دهند بنده مخالف اين کار نيستم بد هم نيست که دست مي‏زنند البته اگر از راديو بشنويم که بنده خودم گاهي از راديو شنيده‏ام و شعر را درست گوش نکنيم خيال مي‏کنيم دارند سينه مي‏زنند هم لحن سينه‏زني است هم آن دستي که مي‏زنند مثل زدن روي سينه است اين چه شادي‏يي شد.» انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۴ آذر ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 9009-04067
  • خبرنگار :