عسگرپور از دستاوردهاي سفر به «فياپف» گفت «با حضورمان مي‌توانيم سهم فرهنگ‌مان را در جهان حفظ كنيم»

محمد مهدي عسگرپور كه اخيرا براي شركت در جلسه هيات رييسه و كميته اجرايي فياپف (فدراسيون بين‌المللي انجمن تهيه‌کنندگان فيلم) به پاريس سفر كرد از دستاوردهاي اين سفر سخن گفت.

نايب رئيس فدراسيون توليد و تهيه‌کنندگان فيلم و سينما در ابتداي گفت‌وگو با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روند برگزاري جلسات هيات رييسه و كميته اجرايي فياپف را تشريح كرد و گفت: دو مدل جلسه در فياپف برگزار مي‌شود كه يكي از آنها جلسه مجمع عمومي فياپف است كه معمولا سالانه دو بار در محل جشنواره برلين و جشنواره كن برگزار مي‌شود. همچنين جلسات هيات رييسه فياپف نيز سالانه چندين مرتبه برگزار مي‌شود كه تعداد اين جلسات به مقتضيات بستگي دارد.

وي درباره جلسات هيات رييسه و كميته اجرايي فياپف ادامه داد: طبق اساسنامه اين جلسات به طور مداوم يك روز قبل از مجمع عمومي برگزار مي‌شود اما ممكن است سه يا چهار جلسه ديگر نيز به فراخور شرايط درطول سال نيز برگزار شود.

عسگرپور سپس به موضوعات مطرح در جلسه آخر هيات رئيسه فياپف اشاره و اظهار كرد: مانند هر سازمان ديگر، موضوعاتي كه در هيات رئيسه مطرح مي‌شود، جنبه اجرايي و الزامي‌تري نسبت به مجمع عمومي دارد و حتي ممكن است بخشي از مباحث براي سازمان، محرمانه باشد‌؛ البته ماحصل تصميمات اين جلسات براي تصويب به مجمع عمومي برده مي‌شود.

نايب رئيس فياپف ادامه داد: در جلسه اخير هيات رييسه از قبل مباحثي كه بايد مطرح مي‌شد،‌ مشخص بود. در بخش اول، گزارش عملكرد مالي و فعاليت‌ها از دوره قبل تا اين روزها ارائه شد. بخش عمده اين گزارش به حضور دبير كل فياپف به عنوان سخنران در مجامع جهاني مربوط بود. در چند موردي كه گزارش آن داده شد، دبير‌كل فياپف به حضور در مجامع بين‌المللي كه مهمترين آن بازار فيلم آمريكا است و عمدتا مربوط به سرقت‌هاي هنري بود، توضيحاتي داد.

وي از موضوع تصميم‌گيري درباره همكاري با برخي نهاد‌هاي بين‌المللي به عنوان يكي ديگر از مباحث مطرح در اين جلسه ياد كرد و گفت: در اين بخش، تمديد همكاري با IEF (فدراسيون بين‌المللي فعالان عرصه ويديو) و انعقاد قرارداد همكاري ميان فياپف و AMPPT (اتحاديه تهيه‌كنندگان سينما و تلويزيون آمريكا) روي ميز ما قرار داشت كه در مورد اول تمديد همكاري تصويب شد و در مورد دوم بخشي از زواياي اين همكاري براي تعدادي از اعضا روشن نبود كه قرار شد كار كارشناسي بيشتري در اين زمينه انجام شود.

عسگرپور همچنين از رد درخواست عضويت جشنواره باليناله اندونزي خبر داد و عنوان كرد: در كنار انجمن‌هاي بين المللي، از سوي جشنواره‌هاي نيز درخواست‌هايي براي عضويت داشتيم كه از آن جمله مي‌توان به جشنواره

«باليناله» در اندونزي اشاره كرد، البته هيات رييسه درخواست اين جشنواره براي عضويت را رد كرد چون عرض و طول كوچكي نسبت به ساير جشنواره‌هاي عضو فياپف داشت.

نايب رييس فياپف در بيان ساير مباحث مطرح در جلسه هيات رييسه فياپف، از دغدغه اين نهاد بين‌المللي در بخش سرقت و تكثير غيرمجاز آثار سمعي و بصري سخن گفت و اشاره كرد: در جلسات گذشته كه من در آن حضور نداشتم بحث‌هايي درباره ارتباط با AGIEOA (انجمن بين‌المللي مديريت جمع‌آوري آثار سمعي و بصري) مطرح شده بود كه در اين جلسه نيز پي گرفته شد.

عسگرپور توضيح داد: فياپف با اين انجمن همكاري جدي و گسترده‌اي دارد؛ چرا كه بحث مهم و كليدي AGIEOA پيگيري موضوعاتي مانند سرقت و تكثير غير مجاز آثار سمعي و بصري است.

وي افزود: در يكي از موضوعات ديگر مورد بحث نيز به نوعي به مبارزه با سرقت و تكثير آثار غير مجاز اشاره شد. در آن قسمت، پيرامون جشنواره «شب‌هاي تاريك» در استوني كه بخشي را به كنفرانسي درباره سرقت‌هاي ادبي اختصاص داده است صحبت و قرار شد جمع‌بندي موضوعات آن كنفرانس به فياپف ارسال شود تا ما نيز پس از مطالعه ماحصل آن را به اتحاديه اروپا بفرستيم، چون ظاهرا ارتباط ميان فياپف و اتحاديه اروپا در بخش‌هايي بسيار خوب است.

مديرعامل خانه سينما در ميان سخنانش به اهميت آشنايي با سازمان‌هايي مانند AGIEOA براي سينماي ايران اشاره و بيان كرد: نكته قابل توجه اينجاست كه با حضور در چنين جلساتي با برخي سازمان‌ها كه وظايف مهم و جدي بين‌المللي دارند، آشنا مي‌شويم. در روزهايي كه وضعيت بهتري در سينماي‌مان داشته باشيم تا بتوان اين موضوعات بين‌المللي را براي آن پيگيري كرد، مي‌توانيم از چنين ارتباطاتي استفاده‌هاي بسيار زياد و دقيقي داشته باشيم.

اين سينماگر با اشاره به كاربرد ارتباطات موثر با سازمان‌هاي بين‌المللي سينمايي خاطرنشان كرد: متاسفانه برخي از اين ارتباطات درباره سينماي كشورمان اكنون كاربردي ندارد و شايد حتي به گونه‌اي دچار سوء‌ تعبير شود؛ چرا كه بعضا تفكري اشتباه وجود دارد كه مي‌گويد ما در سينما به اين سازمان‌هاي بين‌المللي هيچ احتياجي نداريم.

وي در عين حال يادآور شد: واقعيت اين است كه وقتي فردي مانند من با اين سازمان‌ها و ارتباطات آشنا مي‌شوم، مي‌بينم كه مي‌توان چه ره‌آورد بزرگي از طريق ارتباط موثر با آنان براي سينماي ملي‌مان داشت. حتي در بحث كپي يا پخش‌ ماهواره‌اي غير مجاز آثار سينمايي به راحتي مي‌توان از طريق برخي از اين سازمان‌ها پيگيري خوبي انجام داد‌؛ منتها اين كار مستلزم مقدماتي در داخل كشور است.

نايب رييس فياپف سپس دوباره به تشريح ساير موضوعات مطرح در آخرين جلسه هيات رييسه اين فدراسيون پرداخت و اظهار كرد: در طول چند سال گذشته چند جشنواره و سازمان مهم به دلايل اقتصادي ارتباطشان را با فياپف قطع كرده بودند،‌ مانند جشنواره فيلم لندن و انجمن سينماگران ايتاليا كه به دليل تغيير رياست قرار شد‌ با رئيس جديد آن مذاكره شود.

عسگرپور از تصميم‌گيري درباره اتخاذ رويه‌اي واحد براي بخش ديجيتال در جشنواره‌هاي فيلم كشور‌هاي عضو فياپف به عنوان يكي ديگر از موضوعات مطرح در جلسه‌ اخير اين نهاد نام برد و گفت: اين بحث از زمان جشنواره «كن» امسال در ميان اعضا مطرح شده بود. اين مطلب كه «آثار ديجيتال چگونه مي‌توانند در ساختار جشنواره‌ها جاي بگيرند؟» مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

وي توضيح داد: در حال حاضر تعدادي از جشنواره‌هاي عضو فياپف مي‌خواهند به حوزه ديجيتال وارد نشوند و تعدادي ديگر اساسا مخالف ورود به اين حوزه هستند. اعضا هيات رييسه پس از بحث و تبادل نظر به اين نتيجه رسيدند كه ابعاد مختلف اين موضوع معادله‌اي چند مجهولي است كه بايد توأمان به همه مجهولات آن پاسخ داده شود. در اين بخش گفت‌وگوي خوبي شكل گرفت اما جمع‌بندي مطالب مطرح پيرامون اين موضوع به جلسه مجمع عمومي فياپف موكول شد.

نايب رييس فياپف در ادامه گفت‌وگويش با ايسنا، از تنظيم طرح حذف ماليات برارزش افزوده در كشور‌هاي عضو فياپف سخن گفت و اشاره كرد: يكي ديگر از دستور جلسه‌هاي هيئت رييسه فياپف بحث حذف ماليات برارزش افزوده بر محصولات فرهنگي هنري اروپا و از جمله سينما بود كه درباره آن صحبت شد. اين گفت‌وگو‌ها تقريبا به نتيجه رسيد و قرار شد متن و راهكار براي ارائه به اتحاديه اروپا آماده شده تا در روزهاي آينده براي تصويب در مجلس اتحاديه اروپا ارسال و براي اجرا به همه کشور هاي عضو اتحاديه ابلاغ شود.

عسگرپور در بخش ديگري از گفت‌وگو در پاسخ به اين پرسش كه «در حال حاضر نحوه حضور نماينده ايران در فدراسيون فياپف چگونه است؟» گفت: خانه سينما يكي از اعضاي فياپف است. من به عنوان مديرعامل خانه سينما در اين سازمان حضور پيدا مي‌كردم، اما اكنون كه به عضويت هيات رييسه اين جامعه سينمايي بين‌المللي راه پيدا كرده‌ام دو نقش ايفا مي کنم. يکي به نمايندگي خانه سينما عضو مجمع عمومي هستم و ديگري به عنوان شخصيت حقيقي طي انتخاباتي به عضويت هيات رئيسه درآمده‌ام.در واقع من هم نقش مديرعامل خانه سينما را در مجمع عمومي ايفا مي‌کنم و هم به عنوان يك شخصيت حقيقي در هيات رئيسه فياپف مسئوليت اجرايي دارم.

مديرعامل خانه سينما در ادامه در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه آيا در جلسه آخر هيات رئيسه فياپف از سينماي ايران نيز صحبتي به ميان آمد؟، تصريح كرد: من در اين جلسه بحثي را مبني بر استنباط برخي از سينماگرانمان كه تعدادي از جشنواره‌هاي بين‌المللي قصد دارند سينماي ايران را به تدريج بايكوت كنند را مطرح كردم.

نايب رييس فياپف تاكيد كرد: فارغ از اينكه اين اظهارنظر از سوي همكاران‌مان درست است يا خير؛ من با طرح اين موضوع سعي كردم اقدامي پيش‌گيرانه انجام دهم تا مبادا روزي چنين مشكلي ايجاد شود. در روز‌هاي گذشته ديدم كه آقاي طالب‌زاده و چند نفر ديگر ابراز نگراني‌هايي كرده بودند كه البته بيشتر ناظر بر تحريم‌هايي بود كه نسبت به سازمان‌هاي رسمي وضع مي‌شود. در واقع من با طرح اين مساله سعي كردم كه اگر جشنواره‌اي قصد چنين كاري داشت، فياپف از امكانات و نفوذ خود در جهت مقابله با آن استفاده ‌كند.

عسگرپور با بيان اينكه هيات رييسه فياپف متفق القول معتقدند با چنين پديده‌اي برخورد خواهند كرد گفت: البته ظاهرا يكي دو جشنواره در حال برنامه ريزي در جهت چنين كاري بوده‌اند. آنها گويا اساسا مي‌خواستند با فيلم‌هاي ايراني به بهانه استفاده از تسهيلات دولتي برخورد كنند؛ به هر حال در اين بحث هيات رئيسه فياپف همگي متفق القول بودند كه تاكنون چنين چيزي را حس نكرده‌اند.

وي تاكيد كرد: قرار شد چنانچه كوچكترين احساس مشكلي در تهديدِ فيلم‌هاي ايراني از سوي جشنواره‌هاي عضو و يا درکشور هاي عضو مجموعه فياپف پيش بيايد حتما با آن برخورد شود. در واقع ما در اين جلسه يكديگر را مطمئن كرديم كه اين اتفاق ناخوشايند هرگز درباره فيلم‌هاي سينمايي ايراني رخ نخواهد داد..

عسگرپور ضمن بيان آنكه حضور و تجربه ارتباط با سازمان‌هاي بزرگ بين‌المللي مي‌تواند براي سينماي ايران بسيار مفيد باشد، يادآور شد: اساسا حضور ايران در مجامع اين چنيني بسيار مهم است.چرا که با حضورمان مي‌توانيم سهم فرهنگ‌مان را در جهان حفظ کنيم و صداي‌مان را به همه جا برسانيم.

نايب رييس فياپف در ادامه گفت‌وگو تاكيد كرد: اين سازمان مرجع بسيار مهمي است و مي‌تواند ارتباطات ما را با سازمان‌هاي ديگر بين‌المللي گسترش داده و حتي بخشي از خلأهاي حقوقي ارتباطي سينماي ما را پوشش دهد. فكر مي‌كنم حضور در مجمع عمومي و هيات رييسه فياپف از اين جنبه حائز اهميت است.

عسگرپور افزود: اگر ما در مناسبات توليد و عرضه‌ي عرصه فرهنگمان حالتي طبيعي داشتيم، هرگاه فردي از سينماي ايران در هيات رئيسه سازماني معتبر و بين‌المللي مانند فياپف عضو مي‌شد، جاي داشت تا اين حضور موثر حتي به عنوان يک جشن ملي سينمايي نيز معرفي شود.

×××

به گزارش ايسنا، «فياپف» در سال 1933 تشکيل و مجمع عمومي بالاترين نهاد آن است. «فياپف» فدراسيوني متشکل از 22 کشور از 5 قاره جهان است. اين اتحاديه تنها سازمان سينمايي و تلويزيوني است که شبکه‌هاي جهاني را نمايندگي مي‌کند. اين سازمان مسئوليت رعايت حقوق تجاري و معنوي آثار سينمايي و تلويزيوني را نيز عهده دار است.

جامعه اصناف سينمايي ايران (خانه سينما) به عنوان يكي از اعضاي فياپف در مجمع عمومي آن حاضر است كه مجمع عمومي طي انتخاباتي در آخرين جلسه خود كه در حاشيه شصت و چهارمين جشنواره فيلم «كن» برگزار مي‌شد، لوئيز آلبرتو اسکا‌ له‌لا را مجددا براي مدت 2 سال به عنوان رييس و محمد مهدي عسگرپور مدير عامل جامعه اصناف سينمايي را نيز به همين مدت، به عنوان عضو هيئت رئيسه (نايب رييس با تمرکز بر قاره آسيا) انتخاب كرد.

فدراسيون توليد و تهيه‌کنندگان فيلم و سينما (فياپف) چهار نايب رييس دارد كه همگي از سوي مجمع عمومي انتخاب مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۸ آذر ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9009-03867
  • خبرنگار : 71408