در همايش برند در گردشگري پيشنهاد شد: تشكيل شواري ملي و كميتهي تخصصي برند گردشگري
دومين همايش «ساخت و مديريت برند در گردشگري» صبح امروز با حضور جمعي از فعالان حوزهي گردشگري و اساتيد دانشگاههاي داخلي و خارجي و بدون آنكه مسؤولي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در آن حضور داشته باشد، افتتاح شد. به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين همايش براي دو روز در مركز همايشهاي وزارت كشور برپا شده است كه در روز نخست (چهارشنبه، دوم آذرماه) چالشها و چارههاي برندسازي در گردشگري بررسي خواهد شد. در مراسم افتتاح اين همايش، كيومرث كرمانشاهي ـ معاون سازمان توسعهي تجارت و دبير كميتهي ملي برند در كشور ـ تشكيل شوراي ملي گردشگري زير نظر اتاق بازرگاني را پيشنهاد كرد. وي با اشاره به جايگاه صنعت گردشگري ايران در جهان و ارائهي آمارهايي از تعداد گردشگران و درآمد حاصل از اين بخش در سالهاي 2010 و 2008 ميلادي، اظهار كرد: در سال 2008 ميلادي صنعت گردشگري 856ميليارد دلار درآمد ايجاد كرد كه درصدي از توليد ناخالص ملي كشورها را به خود اختصاص داده، ولي سهم ايران از اين بخش كمتر از يك درصد است. او در ادامه به موضوع برند در ايران پرداخت و گفت: پس از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامي به هيچوجه در حوزهي تجارت كار مهمي براي برندسازي انجام نشده است. براساس آمار مربوط به سال 2011 ميلادي، ارزش برند حدود 100 شركت معروف برند در دنيا، بالغ بر دوهزار ميليارد دلار است. ما نهتنها در ميان آن 100 شركت قرار نداريم كه متأسفانه در ميان 100 شركت برند برتر جهان اسلام نيز حضور نداريم. البته شايد دو سه شركتي باشند كه برندهاي خود را در ميان آنها جا دادهاند؛ ولي ارزش مالي آنها چندان قابل توجه نيست كه يكي از آنها برند «سمند» ايرانخودرو به ارزش 500ميليون دلار است. كرمانشاهي تأكيد كرد: منظور ما از چنين گردهماييهايي ثبت برند در بازارهاي مرجع پس از اعتمادسازي است. او ادامه داد: كل صادرات غيرنفتي ما در سال گذشته حدود 40ميليارد دلار بوده است كه اگر فقط دو برند معروف در دنيا خلق كنيم، درآمد آن معادل كل صادرات غيرنفتي ما ميشود. وي گفت: با توجه به اهميت اين موضوع از طريق كارگروه تنظيم بازار، مصوبهاي را گرفتهايم كه برند ملي را خلق كنيم. معاون سازمان توسعهي تجارت در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به فعاليتهاي سازمان توسعهي تجارت، اظهار كرد: ما اقداماتي را براي توسعهي گردشگري انجام دادهايم كه ميتوان به انتخاب صادركنندهي نمونه، امضاي تفاهمنامهي سهجانبه با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و جامعهي تورگردانان، برگزاري ميزهاي تخصصي توسعهي صادرات گردشگري، تشكيل و راهاندازي بانك اطلاعات جامع گردشگري، حمايت از دفاتر خدمات مسافرتي و تبليغات در خارج از كشور و پرداختن به جايزهي صادراتي اشاره كرد. او همچنين نبود اطلاعات و آگاهي از جاذبههاي وسيع كشور، نبود منبع جامعهي اطلاعاتي براي آگاه كردن گردشگران، كمبود توجه دولت و اختصاص نيافتن بودجههاي كافي و نبود هماهنگي و تعامل بخش دولتي، وضعيت پولي و بانكي و كمبود هتلها، رستورانها و مراكز اقامتي را از جمله ضعفها و كمبودهاي بخش گردشگري ارزيابي كرد. كرمانشاهي نداشتن شورايي ملي براي گردشگري را يكي ديگر از كمبودهاي اين بخش دانست و افزود: ما تا كنون چند شوراي ملي را زير نظر اتاق بازرگاني راهاندازي كردهايم و اكنون آمادگي داريم، شوراي ملي را براي گردشگري زير نظر اين اتاق تشكيل دهيم. در ادامهي اين همايش، احمد روستا ـ عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي و كارشناس بازاريابي ـ دربارهي «برند فراگير» سخن گفت و يادآوري كرد: برند در واژهي ساده به معني نيكنامي است و در بازاريابي معمولا انواع عوامل به كار گرفته ميشوند تا نام نيك ايجاد شود. اگر برند نباشد، مطرح نميشويم. ما بايد به برند تبديل شويم و براي آن سرمايهگذاري كنيم تا ديگران ما را بشناسند. او با بيان اينكه مديريت برند فراگير به سه عامل ايجاد، تقويت و گسترش و حفظ برند بستگي دارد، اظهار كرد: اين درست نيست كه ما فقط براي يك مقصد برند درست كنيم، در حالي كه سازمانهاي فعال برند نداشته باشند. بايد نگاه همهجانبه به اين موضوع داشته باشيم تا جهش در جامعه شكل گيرد. وي بيان كرد: ما نميخواهيم حباب درست كنيم، بلكه نيازمند مديريت يكپارچه در برندسازي هستيم. روستا با بيان اينكه برند سبب ميشود بازاريابي ما مؤثرتر باشد و تصوير كشور نيز بهتر شود، به طرح اين پرسش پرداخت كه چرا ما در جهان چهرهي خوبي نداريم؟ و تأكيد كرد: قطعا وظيفهي تكتك اعضاي صنعت گردشگري است كه اين تصوير را درست كنند و برند به اين موضوع كمك ميكند. وي افزود: هرقدر ما مطرحتر باشيم، جذابتر ميشويم. در اين صورت مردم هم طالب استفاده از جاذبههاي ما خواهند بود. اين استاد دانشگاه اظهار كرد: مهمترين عامل اثرگذار در برندسازي عوامل انساني و رفتاري است. در حالي كه متأسفانه ما بيش از اندازه روي عوامل ابزاري كار ميكنيم. اساس برندسازي در رفتار، برخورد انسانها و نوع نگرش ما به گردشگري و همچنين اهميت متوليان به اين صنعت است. او از شركتها و فعالان اين صنعت درخواست كرد كه ساده از كنار انتخاب لوگو، پرچم و رنگ نگذرند. روستا در ادامه راهكارهايي را دربارهي ساخت برند، ضرورت آن، عناصر و ابزارهاي برندسازي ارائه كرد. وي ادامه داد: ما اين همه از گردشگري ايران سخن ميگوييم، ولي هنوز يك شعار براي كشور نداريم. هر كسي با هر چيزي امكانات خود را به دنيا معرفي ميكند كه اين، ضعف است. ما بايد برندي درست كنيم تا ارتباطات پايدار و سازنده داشته باشيم. اين كارشناس بازاريابي گفت: اين روزها برندسازي مد شده و اقتصاد كشور نيز مقداري گرفتار اين حركتهاي غيرحرفهيي شده است. هر روز عدهاي راه ميافتند و برند ميسازند، مگر اين كار الكي است. روستا همچنين از سازمان متولي گردشگري درخواست كرد كه كميتهي تخصصي برند را تشكيل دهد، شايد اين كار هزينه و زمان زيادي ببرد، ولي حتما نتيجه ميدهد. پروفسور جان ماكوم كوپر ـ يكي از اساتيد خارجي ـ نيز در ادامهي اين همايش به موضوع «برندسازي خدمات در گردشگري» پرداخت و گفت: دولتها معمولا چيزهايي را درست ميكنند كه ما خيلي دوست نداريم، مانند قوانين و مقررات، براي همين، فعالان اين صنعت و دانشگاهيان به چگونگي نظارت و كمك به ترويج صنعت گردشگري از سوي دولت اهميت ميدهند. او نيز با يادآوري اينكه مهمترين مسأله براي هر كشوري تصوير است، اظهار كرد: برند ميتواند وجهه و تصوير شما را دربرگيرد و كمك كند انتظارهاي مشتري را برآورده كنيد. وي معتقد است: هيچ برندي موفق نميشود، مگر اينكه مقصد به آن ايمان داشته باشد، برند به گردشگر و مهمان كمك ميكند تا تصوير و وجههي اجتماعي ايجاد كند. حتا در دفاع از جامعهي محلي هم ميتواند نقش ايفا كند. كوپر در ادامه به برندهاي معروف دنيا اشاره كرد و افزود: معروفيت برندهايي مانند «مك دونالد» بهخاطر محصولاتش نيست، بلكه مجموعهاي از تجارب، اين معروفيت را شكل داده است. وي تأكيد كرد: براي ساخت برند لازم است گاهي روشها را ارزيابي و استراتژي تعيين كنيم و تلاش داشته باشيم به بازاري سازنده وارد شويم و رقبا را نيز شناسايي كنيم. او گفت: بايد محصولات جديدي را مانند ژئوپاركها معرفي و تورهاي تحقيقاتي را براي دانشجويان و دانشآموزان كه يكي از راههاي مؤثر براي مقابله با تبليغات سوء است، برپا كنيم. اين ظرفيت در ايران وجود دارد. وي همچنين يادآوري كرد: برندسازي موفق به شناخت بازار نياز دارد، بايد درك افراد را تغيير دهيم و به تجربهي آنها تكيه كنيم. اين كار به حذف برداشتهاي سوء كمك ميكند. به گزارش ايسنا، در بخش نخست همايش امروز موضوعهايي مانند برندسازي در دفاتر مسافرتي، چالشهاي برندسازي در مناطق آزاد، ساخت برند ملي گردشگري، تكنيكهاي برندسازي براي مقاصد گردشگري، ساخت برند دومين ايرلاين تركيه و نقش رسانه در ساخت برند گردشگري بررسي خواهد شد. اين همايش در روز دوم (پنجشنبه، سوم آذرماه) نيز به موضوعهايي مانند برندسازي مراكز اقامتي، چالشهاي ساخت برند در گردشگري، نقش سرمايههاي فكري در برندسازي گردشگري، آموزش گردشگري و گردشگري آموزش در برندسازي ميپردازد و نمايندگاني از هتلها و شركتهاي سرمايهگذاري به بيان تجربههاي خود در زمينهي ساخت برند خواهند پرداخت. همچنين از شركتها و سازمانهاي مطرح در زمينهي ساخت برند گردشگري با اهداي تنديس تجليل خواهد شد. در حاشيهي دومين همايش ساخت و مديريت برند در گردشگري، جشنوارهاي با هدف معرفي برندهاي مطرح در اين صنعت در مركز همايشهاي وزارت كشور برپا شده است. انتهاي پيام