غفلت متوليان بهداشت در ماجراي تخلف توليدكنندگان مواد غذايي

سازمان ملي استاندارد ايران در حالي طي دو هفته اخير از كشف موارد تازه‌اي از تخلفات توليد‌كنندگان محصولات غذايي خبر داد كه به نظر مي‌رسد در اين بين وزارت بهداشت چندان به وظايف خود عمل نكرده و حتي غفلتهاي زيادي هم داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سازمان ملي استاندارد ايران طي دو هفته اخير اعلام كرد كه موارد تازه‌اي از تخلف توليد‌كنندگان فرآورده‌هاي گوشتي و لبني را كشف كرده است.

اين در حالي است كه وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو را با هدف نظارت هرچه بيشتر بر كيفيت محصولات غذايي و دارويي تاسيس كرده است. با اين وجود به نظر مي‌رسد اين سازمان تازه تاسيس تاكنون نتوانسته‌ عملكرد قابل قبولي در زمينه نظارت بر كيفيت محصولات غذايي توليد داخل و وارداتي داشته باشد و بيشتر بار مسئوليت در اين حوزه بر دوش سازمان ملي استاندارد بوده است.

پيشتر نيز در ماجراي آلودگي برنجهاي وارداتي، اين سازمان استاندارد بود كه پيشقدم شد و موضوع را علني كرد. در همين حال پيش‌بيني مي‌شود با تعيين ساختار جديد سازمان ملي استاندارد ايران، سازمان غذا و دارو نيز زيرنظر اين سازمان قرار گيرد.

طبق قانون، نظارت بر كيفيت و استاندارد مواد غذايي بر عهده سازمان استاندارد بوده، اما وزارت بهداشت برخلاف قانون سازمان غذا و دارو را تشكيل داده است. از سوي ديگر پيش‌بيني مي‌شود با توجه به استقلال بيشتري كه سازمان ملي استاندارد به دست‌ آورده، طي ماه آينده موارد ديگري از تخلفات توليد‌كنندگان مواد غذايي نيز از سوي اين سازمان نظارتي اعلام خواهد شد.

در مورد توليد‌كنندگان فرآورده‌هاي گوشتي اعلام شده كه برخي از آنها از مواد اوليه غيراستاندارد مانند خمير مرغ، آشغال گوشت و مرغهاي ناسالم در توليد سوسيس و كالباس استفاده كرده‌اند. در مورد توليد‌كنندگان فرآورده‌هاي لبني نيز عنوان شده كه برخي از آنها از روغن گياهي به جاي روغن حيواني در توليد برخي محصولات به ويژه ماست استفاده كرده‌اند.

البته تخلف توليد‌كنندگان مواد غذايي در كشور موضوع چندان تازه‌اي نيست و چند سال پيش نيز رسوايي تخلف تعدادي از برند‌هاي مطرح توليد فرآورده‌هاي گوشتي سر و صداي زيادي در كشور به پا كرده بود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۷ آبان ۱۳۹۰ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9008-17675
  • خبرنگار :