با تاكيد بر رفع نابرابري‌ها در توليد و كاربرد دانش مديركل يونسكو: تحقق جامعه سبز جهاني در گرو دسترسي همه به دستاوردهاي علمي است

مديركل يونسكو در پيامي به مناسبت روز جهاني «علم براي صلح و توسعه» (10 نوامبر) تاكيد كرد: «سال 2012 بايد گامي موثر در ايجاد و حرکت به سوي جوامع سبز باشد و اين کار بايد با توجه به فراگير بودن علم و توليد منصافانه علم به نفع همه ملت‌هاي جهان انجام شود.»

به گزارش سرويس علمي ايسنا، «ايرينا بوکووا» در اين پيام با طرح اين سوال كه جوامع براي دستيابي به آينده‌اي پايدار بايد چه ويژگي‌اي داشته باشند و به چه‌ جامعه‌اي نياز خواهيم داشت، آورده است: « بلاياي طبيعي، آسيب‌پذيري جوامع‌مان را به يادمان مي‌آورند. تغيير اقليم جوامع‌مان را تحت تأثير قرار داده است. تنوع زيستي با سرعتي بي‌سابقه در تاريخ زمين‌شناسي رو به تخريب است و اصلي‌ترين دليل اين تخريب، فعاليت‌هاي انساني است. فشارهاي ناشي از بحران اقتصادي جهاني رو به افزايش است و اين همان سؤالي است که بايد در کنفرانس توسعه پايدار سازمان ملل (Rio+20) در سال آينده در ريو مطرح شود.

پاسخ اين سؤال را بايد در علم جست‌وجو کرد. پاسخ به اين سؤال پايه و اساس نقشه راهي خواهد بود که يونسکو براي بهره‌برداري بهينه از نيروي دگرگون‌کننده آموزش، علوم، فرهنگ و رسانه‌ها به اجلاس Rio خواهد آورد.

جايگاه و ديدگاه ما روشن است - براي دستيابي به آينده‌اي پايدار بايد نسبت به ايجاد «جوامع سبز» فراگير و انصاف محور اقدام کنيم. در ضمن بايد زمينه را براي ايجاد «اقتصادي سبز» نيز فراهم کنيم.

«جامعه سبز» بايد در کنار «اقتصاد سبز» و همراه با آن باشد. اين است پيام ما در اين روز جهاني صلح و توسعه در سال 2011. موضوع اين روز جهاني عبارت است از «به سوي جوامع سبز: انصاف، فراگيري (اجتماعي)، مشارکت».

جوامع سبز بايد جوامع دانش محور/ معرفتي باشد که براي شناسايي چالش‌هاي در حال ظهور، علم را به خدمت مي‌گيرد و به دنبال پاسخ‌ها و راه‌حل‌هاي نوآورانه مي باشد. به همين دليل است که همه شاخه‌هاي علم بايد در اختيار گرفته شود و به همين علت است که علم بايد جامع و فراگير باشد.

يونسکو در همه فعاليت‌هايش اين اهداف را در نظر دارد. ما براي ظرفيت‌سازي در علم، فن‌آوري و مهندسي و ايجاد شبکه‌هاي بين‌المللي با کشورها همکاري مي‌کنيم. ما به کمک برنامه‌ها و کمک‌هاي ويژه کميسيون بين‌الدول اقيانوس‌شناسي و برنامه بين‌المللي آب شناسي يونسکو، جامعه بين‌الملل را در علوم دريايي و علوم مربوط به آب شيرين هدايت مي‌کنيم.

جوامع سبز بايد جوامعي فراگير باشد. براي دستيابي به اين هدف، بايد از همه منابع موجود کمک بگيريم و از همه ايده‌ها استقبال کنيم و در اين ميان دانش بومي و محلي اهميتي ويژه دارد. از جمله اهداف يونسکو، توانمندسازي زنان و دختران در توليد دانش علمي است.

يونسکو، سازمان رهبري‌کننده دهه آموزش براي توسعه پايدار سازمان ملل (2014-2005) است و اين کار را در حمايت از ديدگاه‌ها و رفتارهاي لازم براي استقرار فرهنگي جديد در حوزه پايداري انجام مي‌دهد.

کشورهاي کوچک جزيره‌اي در حال توسعه مورد توجه ويژه يونسکو مي باشند. ما به ايجاد دانش از طريق شبکه جهاني ذخير‌گاه هاي زيست سپهري و مکان‌هاي ميراث جهاني متعهد هستيم. ما بايد روابط و پيوندهاي ميان تنوع فرهنگي و تنوع زيستي را شناسايي، تقويت و از آن استفاده بهينه کنيم.

در سطح جهاني نيز بايد جامعه‌اي سبزتر ايجاد کنيم. لازمه اين کار، فراهم كردن امکان دسترسي همه به دستاوردهاي علمي و دانش جديد است. اين کار به معناي از ميان بردن و رويارويي با تفاوت‌هاي موجود ميان کشورها در امر توليد، توسعه و استفاده از دانش علمي است.

يونسکو همه اين مسائل را در اجلاس Rio+20 به بحث خواهد گذاشت. سال 2012 بايد گامي موثر در ايجاد و حرکت به سوي جوامع سبز باشد و اين کار بايد با توجه به فراگيربودن علم و توليد منصافانه علم به نفع همه ملت‌هاي جهان انجام شود.»

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۱ آبان ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9008-13766
  • خبرنگار :