غارت "سلمان ايراني" از سوي اماراتي‌ها

مسئله ميدان نفت و گاز سلمان نه تحريم است و نه مشكل تامين منابع مالي. 11 سال است كه سلمان از بي مديريتي در رنج است و شيره جانش از سوي كوچكترين همسايه‌اش‌ به غارت مي‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ در حالي توليد گاز از ميدان سلمان با تاخير روبه رو است كه سه چهارم از مخزن ميدان سلمان متعلق به ايران و يک چهارم آن در اختيار امارات است، اما با وجود سهم اندك امارات، اين كشور حسابي با ابوالبوخوش(نام ميدان سلمان در امارات) خوش مي‌گذراند.

چرا كه به گفته مسوولان ايراني، هم اكنون امارات روزانه 640 ميليون فوت مكعب گاز از اين ميدان مشترك برداشت مي‌كند و سهم ايران بعد از سال‌ها تلاشي كه مي‌گويند انجام شده برابر با صفر است.

توسعه ميدان سلمان در سال 1379 به شركت پتروايران واگذار شد و قرار بود كه تا سال 84 اين طرح تكميل شود و در نتيجه آن، توليد كشور در نفت خام 50 هزار بشكه و در گاز حدود 540 ميليون فوت مكعب افزايش يابد.

هزينه پيش بيني شده براي طرح توسعه ميدان سلمان 1.5 ميليارد دلار اعلام شده بود اما شركت پتروايران بعد از چند سال تنها توانست هزينه طرح را محقق كند! يعني با وجود خرج 1.3 ميليارد دلار، پروژه هنوز اندر خم يك كوچه بود.

شركت ملي نفت با توجه به نوع فعاليت پتروايران اجراي طرح توسعه ميدان نفت و گازي سلمان را از اين شركت گرفت اما اين كار نيز موجب نشد كه سلمان بارور شود؛ چرا كه بعد از آن برنامه‌اي براي توسعه مشخص نشد كه اگر هم شده باشد تاكنون به نتيجه نرسيده است.

** پوسيدگي تاسيسات و خطوط لوله سلمان

در ابتدا قرار بود گاز سلمان به امارات صادر شود و به همين منظور با شركت كرسنت (يكي از سهامداران اصلي شركت دانا گاز امارات) قرار دادي امضا شد كه طبق آن صادرات گاز بايد از شهريورماه سال 1384 انجام مي‌شد. البته بعد از مدتي اين قرار داد به دليل تعيين قيمت پايين گاز متوقف و صادرات منوط به تغيير قيمت گاز شد.

به اين منظور دستور ساخت خط لوله 290 كيلومتري سيري ـ عسلويه تابستان سال 87 توسط غلام‌حسين نوذري ـ وزير وقت نفت ـ به‌صورت يك طرح استراتژيك به شركت تاسيسات دريايي ايران صادر شد.

ساخت اين خط لوله، يک طرح دومنظوره است که در صورت توافق با امارات براي صادرات گاز، علاوه بر تحويل گاز ميدان سلمان مي‌توان درصورت نياز به گاز بيشتر در تابستان، از گاز توليدي عسلويه استفاده كرده و به‌وسيله اين خط لوله آن را به سمت امارات منتقل كرد.

از سوي ديگر در صورتي که ايران و امارات در اين زمينه به نتيجه نرسند، گاز پروژه سلمان به عسلويه منتقل مي‌شود و براي جبران بخشي از کمبود گاز ايران در فصل زمستان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، اما خبرها حاكي است كه تاسيسات و خطوط لوله ميدان سلمان به دليل عدم نگهداري بدون جاري شدن حداقل نفت يا گازي در حال پوسيده شدن است و تا كنون تصميم مشخصي در اين زمينه گرفته نشده است.

همچنين طرح تعويض و تعمير خط لوله سكوي سيري به طول 150 كيلومتر كه به صورت EPCF در اسفند 89 واگذار شده بود و بايد بايد هفت ماه تكميل و در شهريور 90 تحويل داده مي‌شد به دليل خارج شدن اين موضوع از دستور هيات مديره شركت نفت هم اكنون متوقف شده است.

رستم قاسمي ـ وزير نفت ـ بارها اعلام كرده است كه ميادين مشترك نفت و گاز نسبت به ميادين مستقل در اولويت قرار دارند، اكنون تنها بايد ديد آيا "سلمان ايراني" اين بار و بعد از 11 سال مورد حمايت قرار مي‌گيرد يا نه؟

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۰ آبان ۱۳۹۰ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9008-13077
  • خبرنگار :