رييس كل بانك مركزي: * تورم مهر 19.1 درصد است * نظام بانكي بيش از توانش تسهيلات داده است

رييس كل بانك مركزي با بيان اين‌كه مانده تسهيلات بانكي تا پايان شهريور به 3473 هزار ميليارد ريال رسيده است گفت:‌ اين رقم نشان مي‌دهد كه در شش ماه گذشته مانده تسهيلات 296 هزار ميليارد ريال افزايش داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود بهمني امروز در همايش تبيين طرح تحول بانكي با بيان اين‌كه نسبت مصارف به منابع در پايان شهريور به 111.9 رسيده است، گفت: اين رقم در پايان اسفند ماه سال گذشته 112.6 بوده است. بنابراين بي انصافي است كه بگوييم نظام بانكي عملكرد خوبي نداشته چرا كه بيش از توانش به متقاضيان تسهيلات داده است.

وي آخرين رقم مطالبات غير جاري نظام بانكي را 449 هزار ميليارد ريال در بخش ريالي و 51 هزار ميليارد ريال در بخش ارزي اعلام و خاطرنشان كرد: هم اكنون نسبت تسهيلات معوق به 14.4 درصد رسيده و اميدواريم اين عدد تا پايان سال به كمتر از 10 درصد كاهش يابد.

رييس كل بانك مركزي با بيان اين كه تا پايان شهريور 206 هزار ميليارد ريال پس انداز قرض الحسنه جذب شده است گفت: 185 هزار ميليارد ريال از اين رقم قابل مصرف است كه تاكنون 138 هزار ميليارد ريال آن پرداخت شده است.

او آخرين ميزان نقدينگي كشور را سه هزار و 200 هزار ميليارد ريال اعلام و خاطرنشان كرد: تورم در مهر ماه امسال به 19.1 درصد رسيده كه نسبت به پايان شهريور ماه كه عدد آن 18.3 درصد بوده است رشد 0.8 درصدي نشان مي‌دهد و اين روند حاكي از كاهش رشد تورم است.

بهمني همچنين با اشاره به اين كه عدد ضريب جيني در پايان سال 84 كه معادل 0.4023 بوده است، گفت: اين عدد در پايان سال 89 به 0.3813 رسيد كه نشان‌دهنده كاهش فاصله طبقاتي است.

وي در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اين‌كه بانك‌ها براي براي پرداخت تسهيلات زير 10 ميليون تومان سخت‌گيري نكنند و يك ضامن كه حتي كارمند نباشد را هم بپذيرند، گفت: مكانيزه كردن پرداخت تسهيلات و كاهش زمان رسيدگي به پرونده مشتريان از اقداماتي است كه در دستور كار نظام بانكي است.

رييس كل بانك مركزي با اشاره به اين كه سيستم بانكي هم اكنون نزديك به 190 هزار پرسنل دارد و زير ذره‌بين است گفت: اگر يك نفر از اين عده اشتباهي كند روزنامه‌ها آن را درشت مي‌نويسند بنابراين هم بايد در نظام بانكي مراقب باشند كه اشتباه رخ ندهد البته يك اشتباه نبايد به حساب سيستم بانكي نوشته شود.

بهمني همچنين با اظهار اين عقيده كه هم اكنون فرار مالياتي در كشور ما به يك افتخار تبديل شده است گفت:‌ اين در حالي است كه فرار مالياتي در كشورهاي ديگر منفورترين اقدام است بنابراين نظام بانكي بايد مواظب باشد كه كساني كه بدهي مالياتي دارند نتوانند از تسهيلات بانكي استفاده كنند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ آبان ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9008-11477
  • خبرنگار :