مديرعامل بانك توسعه صادرات در گفت‌وگو با ايسنا: بحث‌هاي اخير درباره ال.سي ريالي بي‌انصافي در حق بانك‌هاست

مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران گفت: به نظر من بحث‌هايي كه اخيرا درباره ال.سي ريالي در كشور مطرح شده، كمي بي‌انصافي در حق بانك‌هاست.

بهمن وكيلي در گفت‌وگو با خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين كه تخلف اخير بانكي مربوط به افتتاح ال.سي ريالي بود، اما اين‌كه چرا ال.سي ريالي باز شد خود داستاني دارد، افزود: از زماني كه تحريم‌ها عليه ايران رخ داد و دنيا براي ما فاينانس و ريفاينانس نكرد، بانك‌هاي داخلي اين‌بار را بر دوش كشيدند و ال.سي ريالي باز كردند تا بتوانند فعاليت‌هاي توليدي را حمايت كنند.

او با اشاره به اين كه بانك‌ها در افتتاح ال.سي ارزي بر اساس استاندارد‌هاي دنيا حركت مي‌كنند و بنابراين مشكلي به وجود نمي‌آيد، گفت: در اين روند همه راه‌هاي كنترلي اعمال مي‌شود و دستگاه‌هايي مانند گمرك يا سازمان استاندارد تاييديه‌هاي لازم را ارائه مي‌كنند، ولي در ال.سي ريالي شايد ما همه اين جوانب را نداريم.

وكيلي با بيان اين كه سيستم بانكي كشور چند صد هزار ميليارد ال.سي ريالي و ارزي داده است، گفت: حالا بخشي از آن هم به مشكل برخورد كرده است. اگرچه نبايد اين اتفاق مي‌افتاد، ولي ما مي‌گوييم اگر مي‌خواهيم مستند صحبت كنيم، بگوييم اين حجم زياد از ال.سي در كشور افتتاح شده و هيچ اتفاقي هم نيفتاده و توليد كشور را هم سامان داده، ولي بخشي از آن هم دچار مشكل شده و تخلفي در آن صورت گرفته است.

او ادامه داد: اگر بخواهيم با يك تخلف كل موضوع را زيرسوال ببريم، قطعا اقتصاد كشور آسيب خواهد ديد. به نظر من بايد طوري اطلاع‌رساني شود كه بي‌اعتمادي به بانك‌ها از بين برود وگرنه اگر فضاي موجود ادامه پيدا كند، بانك‌ها قفل‌هاي بيشتري بر در‌هاي خود خواهند زد و مشكلات متعددي كه توسط آنها حل مي‌شود، به چالش خواهد افتاد.

مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران تاكيد كرد: ما مي‌دانيم سيستم بانكي‌مان يك سيستم كامل نيست و نياز به اصلاح دارد، به همين دليل هم در طرح تحول بانكي دولت اين موضوع را پيگيري مي‌كند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۶ آبان ۱۳۹۰ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9008-09474
  • خبرنگار :