نامه‌نگاري‌هاي فتاح ادامه دارد... درخواست از رييس‌جمهوري براي ساخت سد "بختياري" توسط قرارگاه خاتم الانبيا(ص)

وزير سابق نيرو در نامه‌اي به به رئيس‌جمهوري پيشنهاد ساخت سد بختياري توسط ايراني‌ها و منتفي شدن حضور چيني‌ها در اين پروژه مهم عمراني را مطرح كرد.

پرويز فتاح در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با تاييد ارسال اين نامه گفت: در نامه‌اي که تقديم رئيس‌جمهور کرديم درخواست ساخت سد بختياري که بزرگ‌ترين سد دوقوسي جهان است را داديم و قصد داريم از همه ظرفيت‌هاي قرارگاه خاتم‌الانبيا (ص) براي به سرانجام رساندن اين پروژه استفاده کنيم.

وي افزود: رئيس‌جمهور با اين درخواست موافقت کرده است و اميدواريم اين موافقت، عملي شود و زودتر از پيش‌بيني‌ها کار را آغاز کنيم.

مديرعامل بنياد تعاون سپاه پاسداران با اشاره به مذاکره ايران با پيمانکاران چيني براي ساخت سد بختياري گفت: نمي‌دانيم اين مذاکرات تا چه اندازه پيش رفته است، اما اميدواريم هر تصميمي که قرار است گرفته شود، زودتر اعلام شود تا ساخت اين پروژه عظيم آغاز شود.

به گزارش ايسنا، وزير سابق نيرو همچنين پيشتر، از ارسال نامه‌اي به رئيس‌جمهوري در تشريح مشكلات فني سد گتوند و درخواست كمك براي حل مشكل اين سد خبر داده و گفته بود: پس از اشاره به مشكل فني سد گتوند در نامه‌ اخيرم به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نامه‌اي را به رئيس‌جمهور ارسال كردم كه در آن مشكلات سد گتوند را تشريح و براي حل آن از شخص رئيس‌جمهور درخواست كمك كرده‌ام.

او با بيان اينكه اشكال فني موجود در سد گتوند نياز به حمايت مالي دارد، گفت:‌ اگر اين مشكل حل نشود، مي‌تواند مشكلات متعددي براي دشت خوزستان و شهرهاي اطراف ايجاد كند. فتاح با بيان اينكه مخزن درياچه سد گتوند 50 تا 60 كيلومتر مربع وسعت دارد، گفت:‌ گتوند بزرگ‌ترين سد خاكي كشور است، اما با مشكل فني ايجاد شده مي‌تواند به يك فاجعه ملي تبديل شود.

وزير سابق نيرو و مديرعامل بنياد تعاون سپاه هفته گذشته با ارسال نامه حمايت از وزير فعلي نيرو به مجلس شوراي اسلامي خبرساز شده بود.

وي از نماينده‌هاي مجلس درخواست کرده بود به جاي استيضاح وزير نيرو از اين وزارتخانه حمايت شود.

ماجراي مبهم سد بختياري، هشت ماه پس از قرارداد

درحالي كه در روزهاي آخر سال گذشته ايران ماموريت ساخت سد بختياري به‌عنوان «بلندترين سد دنيا» را با امضاي قراردادي به چيني‌ها سپرد، با گذشت 8 ماه از امضاي اين قرارداد، احتمال دارد سرنوشت ديگري براي اين پروژه رقم بخورد.

وزير نيرو پيش‌تر درباره آخرين وضعيت سد بختياري و تصميم دولت براي تعيين تكليف اين سد، با اذعان به پيشنهاد قيمت بالاي چيني‌ها براي اجراي اين پروژه، اظهار كرده بود كه به هرحال يكي از فاكتورهاي اصلي تصميم‌گيري براي ما قيمت است و هرچند راغب هستيم كه چيني‌ها در اين پروژه حضور داشته‌باشند و تامين اعتبار طرح را نيز بر عهده گيرند، ولي اگر قيمت پيشنهادي‌شان معقول نباشد، بايد در اين زمينه تصميم ديگري بگيريم.

وي درباره راهكار وزارت نيرو براي كلنگ‌زني اين پروژه عظيم تا پايان سال باوجود مشكلات اخير، گفته بود كه تلاش مي‌كنيم كنسرسيوم‌هايي از تيم‌هاي ايراني را فراهم كنيم كه خودشان كار را شروع كنند و براي انجام كار از چيني‌ها نيز كمك بگيرند، البته بايد اين حجم سنگين سرمايه‌گذاري را كسي بپذيرد، چرا كه پروژه بسيار عظيم است.

او در واكنش به اين سوال كه با گذشت هشت ماه از امضاي قرارداد اوليه اين پروژه و شروع نشدن كار، آيا ادامه اين روند اجراي پروژه را بيش از پيش به تاخير نمي‌اندازد؟ تصريح كرده بود كه قبول دارم كه اين پروژه تاحدودي از برنامه عقب افتاده، اما تا زماني كه تدبير مناسبي براي پروژه صورت نگيرد و پرونده كار را نبنديم، نمي‌توانيم فعاليت‌هاي اجرايي را آغاز كنيم.

اظهارات اخير وزير نيرو درباره سرنوشت بلندترين سد بتوني دوقوسي جهان درحالي مطرح مي‌شود كه پيش‌تر نيز معاون وزير نيرو در گفت‌وگو با ايسنا درباره آخرين وضعيت سد بختياري كه قرارداد ساخت آن سال گذشته با طرف چيني امضا شده بود، از احتمال كنار گذاشتن چين و كلنگ‌زدن اين سد تا پايان سال با توان داخلي خبر داده بود.

وي با اشاره به اينكه چيني‌ها قيمت پيشنهادي و شرايط تامين منابع مالي خودشان را مشخص كرده‌اند و اين پيشنهاد اكنون در دست وزارت نيرو و معاونت راهبردي رياست‌جمهوري است كه درباره اين پيشنهاد تصميم‌گيري شود، گفته بود باتوجه به اينكه سد بختياري از افتخارات ملي محسوب مي‌شود، ما توانمندي‌هاي داخلي را هم آماده ‌كرده‌ايم و اگر با چيني‌ها توافق نهايي حاصل نشود، توانمندي ايراني به كار گرفته مي‌شود و ان‌شاءالله امسال كلنگ اين سد را به زمين خواهيم زد.

معاون وزير نيرو قيمت پيشنهادي چيني‌ها براي اجراي اين پروژه را «بالا» ارزيابي كرده و با بيان اينكه بايد براي اين موضوع چاره‌انديشي شود، گفته بود: ممكن است معاون راهبردي با اين پيشنهاد مشكل داشته باشد كه اگر موضوع حل و فصل شود با چيني‌ها ادامه مي‌دهيم و در غير اين صورت اين پروژه توسط ايراني‌ها كليد خواهد خورد.

قرارداد ساخت طرح سد و نيروگاه بختياري به عنوان بلندترين سد بتوني دو قوسي جهان اسفندماه سال گذشته با حضور مجيد نامجو وزير نيرو و يو هونگ يانگ، سفير چين در جمهوري اسلامي ايران امضا شد. اين قرارداد با اعتباري نزديک به 2 ميليارد دلار به امضاي سيدمحمدرضا رضازاده مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران و مهران لطفي مديرعامل شرکت فرآب و همچنين سون هونگ شويي معاون مديرعامل گروه شرکت‌هاي ساينو هيدرو رسيد.

شرکت ساينو هيدروي چين اکنون در بين 225 شرکت سدساز جهان در رتبه 31 قرار داشته و در حال ساخت بزرگ‌ترين سد جهان در کشور چين است و طبق اين قرارداد قرار بود کار احداث و ساخت سد بختياري تا 10 سال آينده به پايان برسد. سد بختياري با 315 متر ارتفاع در استان لرستان و در مرز استان خوزستان ساخته مي‌شود و بلندترين سد بتوني دوقوسي جهان خواهد بود که قادر است نزديک به يک هزار و 500 مگاوات انرژي در سال توليد کند. همچنين حجم ذخيره مخزن اين سد 4.8 ميليارد مترمکعب خواهد بود که پس از مخزن سد کرخه بيشترين حجم مخزن را در کشور به خود اختصاص خواهد داد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ آبان ۱۳۹۰ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9008-07158
  • خبرنگار : 71188