*نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها* نشست رسانه و اسلام‌هراسي برگزار شد

نشست رسانه و اسلام‌هراسي با سخنراني رييس دانشكده علوم سياسي دانشگاه امام صادق (ع) در محل نشست‌هاي جانبي نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رسانه ايسنا، درخشه در اين نشست درباره‌ي نقش رسانه و اسلام‌هراسي اظهار كرد: بحث اسلام‌هراسي به‌عنوان واقعيت سازماندهي‌ شده در جهان امروز مورد توجه است. مفهوم اسلام‌هراسي كه معادل آن در زبان انگليسي اسلام و فوبيا است، به معناي ترس و نگراني بوده كه از نوعي ترس از اسلام حكايت دارد.

او گفت: فوبيا يا ترس از اسلام دو كاربرد دارد كه يكي از آن‌ها در روانشناسي نوعي بيماري تلقي مي‌شود و ديگري ضديت، اقوام و ملت‌هاست كه كاربرد سياسي دارد.

رييس دانشكده علوم سياسي امام صادق (ع) گفت: در نگاهي كه امروزه به اسلام مي‌شود، مسلمانان را نيز به عنواني افرادي مقابل ارزش‌هاي روز تلقي مي‌كنند و اين نگاه جايگاه پايين‌تري براي فرهنگ اسلامي قائل است و مي‌گويد اسلام پيش از آنكه دين باشد يك ايدئولوژي سياسي است.

او افزود: واژه‌ي «اسلام‌هراسي» ريشه‌ي طولاني در تاريخ تحولات سياسي دارد، چرا كه در دهه‌ي 90 به ادبيات سياسي غرب وارد شد و پوشش گسترده‌اي به تصميم‌سازي غرب در سطح جهان به مخاطبان القاء شد.

درخشه بيان كرد: غرب در ذات نگاه اسلام‌هراسانه،‌ نوعي نگاه بدبينانه به اسلام داشته است. حتي فراتر از رسانه‌يي ‌شدن مساله‌ي مهم در صحنه‌ي روابط بين‌المللي شده و با خروج از فرهنگ رسانه‌يي به عنوان راهبرد فرهنگي درآمده است.

او در بخش ديگري از صحبتهايش دو نكته‌ي تهديد‌ جلوه ‌دادن اسلام و ايجاد حس تنفر نسبت به اسلام و مسلمانان را از مهم‌ترين مشكلات دانست و گفت‌: بايد اين نگرش براي محدود‌كردن اسلام در عرصه‌ي بين‌المللي كمرنگ شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۹ آبان ۱۳۹۰ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-06322
  • خبرنگار :