*نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها* برگزاري نشست چالش‌هاي روزنامه‌نگاري سايبر

نشست چالش‌هاي روزنامه‌نگاري سايبر در فضاي روزنامه‌نگاري با سخنراني حميد ضيايي‌پرور در سالن نشست‌هاي دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضيايي‌پرور در اين سخنراني به اشكال روزنامه‌نگاري سايبر هم‌چون نسخه‌ي اينترنتي روزنامه‌ها، روزنت‌ها (وب‌سايت‌هاي تحليلي _ سياسي)، روزنامه‌هاي اينترنتي، خبرگزاري‌هاي اينترنتي، وب‌سايت‌هاي خبري، وبلاگ‌ها، وبلاگ‌نيوز‌ها و خبرخوان‌هاي اينترنتي مانند نيوز، آنلاين‌ژورناليست اشاره كرد.

او هم‌چنين به مشخصات و ويژگي‌هاي سايبر ژورناليسم پرداخت و گفت: اين ويژگي‌ها به شرح زير است 1- استفاده از مولتي‌مديا، 2- سرعت به‌روزرساني، 3- توزيع افقي اطلاعات تمركززدايي، 4- قابليت دسترسي، 5- فقدان محدوديت انتشار، 6- نزديك‌ بودن و بي‌واسطه‌گي، 7- آزادي از زمان و مكان و زبان، 8- فقدان سلسله مراتب.

وي هم‌چنين گفت: در فضاي وب ديگر چيزي به نام خبر سوخت‌شده نداريم و بيش‌تر از 70 درصد مخاطبان از طريق جست‌وجوهايشان در اينترنت به موضوعاتي كه مي‌خواهند دسترسي پيدا مي‌كنند.

ضيايي‌پرور هم‌چنين به تغيير سبك‌هاي خبري در روزنامه‌نگاري سايبر اشاره كرد و گفت: سه روش هرم وارونه، نرم خبر و الماس خبري از سبك‌هاي روزنامه‌نگاري سايبر هستند كه الماس خبري شامل چهار نقطه‌ي سرعت، عمق، كنترل و باز هم عمق است.

او هم‌چنين با بيان مثالي درباره‌ي هنگامي كه خبري رخ مي‌دهد گفت: در ابتدا خبرگزاري‌ها هشدار مي‌دهند، سپس نسخه‌ي اوليه مطلب، تحليل و بازتاب خبر، در ادامه بافت سياسي - اقتصادي و ... حالت تعاملي ميان مخاطبان و در آخر شخصي‌سازي رخ مي‌دهد كه اين موارد در گذشته در روزنامه‌نگاري سنتي به شكل ديگري ديده مي‌شد.

به گفته او در گذشته در فاصله‌ي ميان يك حادثه تا انتشار آن براي فردا در روزنامه، هزاران اتفاق ديگر نيز مي‌افتاد، اما امروزه خبرگزاري‌هاي سايبر تمام اين كاستي‌ها‌ را پر كرده‌اند و گاهي ديده مي‌شود، مردم صاحب خبر هستند.

ضيايي‌مهر هم‌چنين به 13 چالش اساسي روزنامه‌نگاري سايبر اشاره و آن‌ها را اين‌گونه بيان كرد: چالش اعتبار منابع خبري، چالش مهارت‌هاي روزنامه‌نگاري سايبر ، چالش تبليغات و آگهي‌هاي بازرگاني، چالش دروازه‌باني اخبار و محتوا، چالش سرعت در اطلاع‌رساني، چالش فرايند انتشار خبر و سبك‌هاي خبري، پشت‌ميزنشيني روزنامه‌نگاران كه امروزه يكي از چالش‌ها و آفت‌هاي بسيار جدي در نظر گرفته مي‌شود كه روزنامه‌نگار دنيا را از مانيتور روبه‌رويش مي‌نگرد.

او چالش رقابت با رسانه‌هاي جايگزين را از ديگر ويژگي‌ها دانست و گفت: چالش ضريب نفوذ اينترنت هم موردي ديگر است، سرعت اينترنت در ايران كه طبق آمار ضريب نفوذ اينترنت در دنيا 28.7 درصد كه معادل دو ميليارد نفر است و طبق آمار رسمي در ايران 43.2 درصد معادل 33 ميليون نفر برآورد شده است.

وي در ادامه با ذكر چالش‌هاي ديگر روزنامه‌نگاري سايبر گفت: در اينجا تفاوت ميان شبكه‌هاي اجتماعي كه محصول وب 2 هستند و رسانه‌هاي اجتماعي كه افراد مي‌توانند بدون عضو شدن در آن اخبار و فيلم‌ها را ببينند و در آن‌ها مشترك شوند و هم‌چنين سايت‌هاي اجتماعي كه سكوهاي اينترنتي براي امكان ارتباط ميان مخاطب و رسانه هستند، بايد در نظر گرفته شود.

او هم‌چنين در پايان سخنراني خود گفت: روزنامه‌نگاري سايبر فرصت تازه و هوايي متنوع براي مردمي ايجاد كرده است. فضاي روزنامه‌نگاري سايبر به صورت ادغام و يكپارچگي رسانه‌هاي مكتوب، سايبري، راديو، تلويزيون و ماهواره پيش مي‌رود و بايد در نظر داشته باشيم كه فن‌آوري‌هاي رسانه‌يي در حال يكپارچه ‌شدن هستند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۷ آبان ۱۳۹۰ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-04541
  • خبرنگار :