*نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها* با حضور شكيبا، صحت و مدرس؛ نشست طنز در رسانه‌ي مكتوب و رسانه‌هاي تصويري برگزار شد

نشست تخصصي طنز در رسانه‌ي مكتوب و رسانه تصويري در هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نشست طنز در رسانه مكتوب و رسانه‌هاي تصويري با حضور سروش صحت، اميرحسين مدرس و با ميزباني شهرام شكيبا در سراي روزنامه‌نگاران برگزار شد.

در اين نشست سروش صحت اظهار كرد: در طنز نوشتاري مي‌توان از تمام آرايه‌هاي ادبي براي تاثيرگذاري برروي مخاطب استفاده كنيم. درصورتي كه در طنز تصويري اين‌گونه نيست و به جاي آن مي‌توان از تمام ري‌اكشن‌ها و يا حتي اندازه پلان‌ها نهايت استفاده را كرد.

صحت با اشاره به اين‌كه سينما بي‌رحم است افزود: در رسانه تصويري فقط يك بار فرصت به نويسنده داده مي‌شود و او را مي‌سنجد ولي در رسانه‌هاي نوشتاري بارها مي‌توان به نويسنده فرصت داد و بعد او را مي‌سنجند و درباره او قضاوت مي‌كنند.

اين كارگردان گفت: هرچقدر تعداد مخاطب يك رسانه بيش‌تر مي‌شود، به همان مقدار محدوديت‌هاي آن رسانه نيز افزايش مي‌يابد و خود به خود مميزي‌ها بيش‌تر مي‌شود؛ هم‌چنان‌كه اين امر را مي‌توان در مقايسه ميان تئاتر و سينما و سينما در مقابل تلويزيون مشاهده كرد.

صحت در بخش ديگري از صحبت‌هايش تاكيد كرد كه روح طنزنويسي قابل آموزش نيست و يا كسي درون‌مايه طنزنويسي را دارد و يا ندارد.

در بخش ديگر اين نشست اميرحسين مدرس با اشاره به برنامه‌هاي راديويي بيان كرد: اقشار خاصي مخاطبان راديو هستند و دست آنان در حوزه طنز بازتر است.

مدرس با اشاره به برنامه راديو جمعه ايراني افزود: نگاه در راديو و مطبوعات نگاه از پايين به بالاست و دست افراد در حوزه نقد مديران بازتر است.

وي با بيان اين‌كه تلويزيون نتوانسته است خوراك مناسبي به نفع نوجوان ارايه بدهد گفت: امروز اقتضاي كودك و نوجوان معطوف به تلويزيون است اما متاسفانه كارنامه اين سال‌هاي تلويزيون و خروجي آن هيچ كمكي به اين نسل نكرده است.

اين مجري يكي از ويژگي‌هاي افرادي كه در رسانه‌هاي نوشتاري فعاليت مي‌كنند را اين‌گونه بيان كرد: افرادي كه در مطبوعات قلم مي‌زنند، موفق‌تر عمل مي‌كنند چراكه مي‌توان از نويسندگاني كه در سرويس‌هاي مختلف مي‌نويسند، مطالب به‌روزتري را دريافت كنند.

وي با اشاره به اين‌كه نوشتن طنز به دو گروه مختلف تنظيم مي‌شود گفت: براي طنزنويسي در تلويزيون بايد واژه‌ها را به تصوير تبديل كنيم و اين موضوع هنوز جايگاه حقيقي خود را به دست نياورده است.

هم‌چنين شهرام شكيبا كه ميزباني اين نشست را برعهده داشت اعلام كرد: طنز نويسي در تلويزيون نگاه از بالا به پايين بوده است و از نظر يك منتقد به رفتار مردم نگاه مي‌كند.

اين طنزنويس با اشاره به اين‌كه نوشتن در عرصه طنز را مي‌توان آموزش داد، افزود: تكنيك‌هاي طنزنويسي را مي‌توان به افراد آموخت.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۴ آبان ۱۳۹۰ / ۱۹:۰۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-03397
  • خبرنگار : 71245