*ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي* نماينده غرفه استان كرمانشاه: نقد منصافه انتقال موضوع بدون پيش‌داوري و قضاوت است

در نقد منصفانه بايد بدون پيش‌داوري و قضاوت، اصل مطلب به درستي عنوان و صداقت و شفافيت در آن رعايت شود.

محمدحسين شيريان - پژوهشگر تاريخ مطبوعات استان كرمانشاه و يكي از نمايندگان غرفه اين استان - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها با بيان اين‌كه نقد منصفانه موضوعي است كه متاسفانه برخي نشريات به آن توجه نمي‌كنند اظهار كرد: نقد منصفانه نقدي است كه بايد به درستي و براساس اطلاعات آمار درست ارائه شود.

وي با بيان اين‌كه در نقد منصفانه و درست بايد راهكار مناسبي نيز از ديدگاه نويسنده آن نقد عنوان شود گفت: نقد به تنهايي فايده چنداني ندارد بلكه بايد تا حد امكان راهكار نيز براي آن ارائه شود.

پژوهشگر تاريخ مطبوعات استان كرمانشاه با بيان اين‌كه براساس رسالتي كه روزنامه‌نگارها دارند بايد در قضاوت منصف باشند گفت: روزنامه‌ها حتي اگر منافعشان زير سوال برود بايد قضاوتي درست و صحيح داشته باشند و از طرفي در اين رابطه به اخلاق رسانه‌يي و فعاليت حرفه‌يي خود توجه كنند.

او با بيان اين‌كه به روز بودن مطلب و دوري از بغض، كينه و حسد براي ارائه نقدي درست از جمله ضروريات و اولويت‌هاست گفت: همه اين‌ها به عنوان اخلاق حرفه‌يي يك رسانه نيز محسوب مي‌شود و بايد به آن توجه شود.

اين كارشناس تاكيد كرد: اگر نقدي به دور از انصاف و به دروغ و به‌گونه‌اي پنهان عنوان شود، نقدي درست اشتباه خواهد بود.

شيريان با تاكيد بر اين كه رسانه‌ها بايد بتوانند در نقد به صراحت نظرات خود را بيان كنند و البته نبايد هنجارشكني داشته باشند، تاكيد كرد: رسانه بايد خصوصيات اخلاقي حرفه‌يي و اسلامي را نيز رعايت كند كه متاسفانه برخي نشريات اين‌گونه موارد را رعايت نكرده و اين خود موجب دوري آن‌ها از فعاليت حرفه‌يي و يا ارائه نقدهاي نادرست شده است.

پژوهشگر تاريخ مطبوعات استان كرمانشاه و يكي از نمايندگان غرفه اين استان گفت: تمامي نشريات استان ما حدود 25 نشريه است و به علاوه سعي كرديم تاريخ 105 ساله مطبوعات استان كرمانشاه از مشروطه به بعد را در اين غرفه به نمايش بگذاريم.

وي با انتقاد از جانمايي امسال نشريات استاني گفت:‌ از مسوولان برگزاري نمايشگاه تشكر و قدرداني مي‌كنيم زيرا به اعتقاد ما برگزاري اين‌گونه نمايشگاه‌ها مي‌تواند محلي براي تبادل آزاد اطلاعات و انديشه‌هاي مختلف باشد و بهترين جا براي آشنايي رسانه‌ها با يكديگر و برقراري تعامل و تبادل افكار است.

او جدايي نمايشگاه از جشنواره را بسيار خوب ارزيابي و تصريح كرد: با جدايي اين دو از يكديگر قابليت‌هاي هر كدام به درستي مشخص مي‌شود و محصولات و دستاوردهايي كه دارند به خوبي و كامل به نمايش درمي‌آيد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۷ آبان ۱۳۹۰ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-02965
  • خبرنگار :