رييس سازمان حج و زيارت خبر داد: كاهش تأخير پروازها تا 20 دقيقه ورود حدود 60 درصد زائران ايران به عربستان

رييس سازمان حج و زيارت از ورود نزديک به 60 درصد زائران ايران به عربستان خبر داد و گفت: متوسط تأخير پروازها از ايران به عربستان به 20 دقيقه کاهش يافته است.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مدينه‌ي منوره، علي ليالي بعدازظهر امروز (شنبه، 30 مهرماه) در جمع خبرنگاران، بيان کرد: تا کنون 60 درصد زائران ايراني به عربستان وارد شده‌ا‌ند و آخرين پرواز مستقيم به مدينه‌ي منوره دوشنبه انجام مي‌شود.

او با اشاره به اين‌که اکنون زائران ايراني از دو مسير جده و مدينه به مکه‌ي مکرمه اعزام مي‌شوند، گفت: خوشبختانه وضعيت پروازها تا اين لحظه عالي بوده و مدت تأخير در پروازها از ايران به عربستان به‌طور متوسط به 20 دقيقه کاهش يافته است. اين در حالي است که سال گذشته اين ميزان نزديک به يک ساعت بود.

رييس سازمان حج و زيارت همچنين آمار زائران اعزامي از مدينه به مکه را 40هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: تا کنون مشکل خاصي در روند عمليات حج وجود نداشته است. در ديداري که با نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت داشتيم، ايشان معتقد بودند، در بازديدي که از هتل‌ها به عمل آوردند، بيش از 90 درصد زائران از خدمات ارائه‌شده رضايت داشتند.

ليالي تأکيد کرد: تا اين لحظه، همه‌ي امور براساس آنچه برنامه‌ريزي شده بود، پيش رفته و محقق شده است، حتا در زمينه‌ي فرودگاه و مرکز استقبال مدينه نيز با هماهنگي به عمل آمده، ميزان توقف زائران نسبت به سال گذشته کاهش يافته و مدت ايستايي زائران در فرودگاه به يک‌ونيم ساعت تقليل پيدا کرده و اين سرعت، قابل قبول است.

وي اظهار كرد: در روند انتقال زائران از مسجد شجره به مکه‌ي مکرمه نيز کارها با سرعت پيش مي‌رود، به‌طوري که معمولا ورود زائر به مسجد شجره و انجام کارهاي احرام و اعمال مربوط به نيت و اقامه‌ي نماز مغرب بين 40 دقيقه تا يک ساعت طول مي‌کشد. همچنين غذايي که براي بين راه زائران در نظر گرفته شده، رضايت‌مندي آن‌ها را به‌دنبال داشته است.

رييس سازمان حج و زيارت با تأکيد بر روان بودن عمليات حج تا امروز، تصريح کرد: زائران از خدمات ارائه‌شده رضايت‌مندي خوبي داشتند، البته اين آغاز کار است، اميدواريم با هماهنگي مديران کاروان‌ها و زائران با ستادها و بعثه، امسال شاهد برگزاري حجي آرام و روان باشيم.

ليالي همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا اين موضوع امکان دارد که از زائري هزينه‌ي هتل درجه‌ي يک دريافت شده باشد، اما در عمل، هتلي با امکانات کمتر در اختيارش قرار داده شود؟ گفت: حتا يک درصد هم مصداق اين موضوع وجود ندارد، زيرا کار تهيه‌ي مسکن پس از تمام شدن حج سال گذشته شروع شد و پس از قرعه‌کشي در اختيار کاروان‌ها قرار گرفت. بنابراين متناسب با هزينه‌ي هتلي که در زمان ثبت نام از زائر گرفته شده است، همان هتل در اختيار او قرار مي‌گيرد.

وي يادآوري كرد: براساس استانداردهايي که براي هتل‌هاي درجه‌ي يک در کشورهاي مختلف مي‌بينيم، استانداردها در عربستان متفاوت است؛ اما امکان ندارد، از زائري پولي گرفته شود و خدماتي که ارائه مي‌شود، در آن حد و اندازه نباشد. البته اين تفاوت فقط در اسکان است، اما در تغذيه، هواپيما، اتوبوس و ديگر امکانات، خدمات براي همه‌ي زائران يکسان است.

او با بيان اين‌که ما 100هزار تخت در مکه و مدينه با توجه به موقعيت و شرايط نزديکي به حرم و ديگر مؤلفه‌ها اجاره مي‌کنيم و در زمان ثبت نام، اين تفاوت‌ها به زائران گفته مي‌شود و براساس آن، هزينه‌ي ثبت نام تغيير مي‌کند، گفت: بر اين اساس، تفاوت قيمت اجتناب‌ناپذير است؛ اما مديران کاروان‌ها بايد شرايط را به‌درستي تشريح کنند، هرچند کمتر زائري است که متوجه اين تفاوت نباشد.

ليالي همچنين اظهار كرد: بازگشت نخستين کاروان زائران ايراني از عربستان صبح روز 15 ذي‌الحجه انجام خواهد شد.

او در پاسخ به پرسشي درباره‌ي بحث ادغام سازمان حج و زيارت با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز گفت: اين تفکر زماني مطرح شد، که با توجه با تذکر و نظر مقام معظم رهبري پرونده‌اش براي هميشه بسته شد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۳۰ مهر ۱۳۹۰ / ۱۹:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9007-21952
  • خبرنگار :