نشست خبري جشنواره‌ي «هنر در رسانه» برگزار شد؛ دبير جشنواره خبر داد: احتمال تمديد مهلت ارسال آثار بالغ بر 550 اثر از 21 كشور در جشنواره شركت كرده‌اند

دومين نشست خبري جشنواره بين‌المللي «هنر در رسانه» در سراي روزنامه‌نگاران ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ساسان والي‌زاده - دبير جشنواره هنر در رسانه در اين نشست اظهار كرد: جشنواره‌ي بين‌المللي «هنر در رسانه» به عنوان نخستين جشنواره‌اي است كه به‌طور تخصصي به مقوله‌ي هنر و به‌طور مشخص عكس، كاريكاتور، گرافيك و صفحه‌آرايي در رسانه مي‌پردازد.

او افزود: اين حركت متفاوت و خلاقانه‌ بود و به نظر مي‌رسيد كه ما از آن غفلت كرده‌ايم، نه اين‌كه تاكنون چنين جشنواره‌هايي برگزار نشده باشد، بلكه از اين جهت كه اين جشنواره تفاوت‌هايي با جشنواره‌هاي پيشين دارد.

وي ادامه داد: در جشنواره‌ي مطبوعات و خبرگزاري‌ها در سال‌هاي گذشته بخش عكس و كاريكاتور وجود داشت، اما درواقع بخش فرعي جشنواره بود.

والي‌زاده با بيان اينكه ما معتقديم اگر مي‌خواهيم پيامي اثر‌گذار باشد و با ضريب نفوذ خبري مناسب داراي زبان بين‌المللي باشد، بايد به هنر توجه ويژه‌اي شود خاطر نشان كرد: بنابراين جاي اين دو مقوله در فرع جشنواره‌ي مطبوعات و خبرگزاري‌ها نيست و اينجاست كه به اصل اين موضوع به عنوان نكته‌ي محوري و اساسي توجه مي‌شود، ضمن اين‌كه جشنواره ابعاد بين‌المللي دارد و در ابعاد بين‌المللي تاكنون جشنواره‌اي با اين وسعت نداشتيم.

دبير جشنواره با تاكيد بر اينكه «هنر در رسانه» نگاه زيبايي‌شناسانه به مقوله‌ي پيام است، افزود: وقتي مي‌خواهيم پيام ما منتشر شود؛ رسانه تنها يك رسانه نيست، بلكه محل رصد، تحليل و محل تهييج افكار عمومي است و مي‌خواهد به سرعت و بي‌واسطه پيام را به مخاطب برساند. اينجاست كه جايگاه هنر، ممتاز و برجستگي‌ خاص خود را پيدا مي‌كند و عكس و كاريكاتور از مواردي است كه به ترجمه نياز ندارند و بايد به سرعت پيام را به مخاطب برساند.

والي‌زاده تصريح كرد: هنر معنابخش ارتباطات رسانه‌يي است و اگر بخواهيم پيام را زيباتر و سريع‌تر به مخاطب برسانيم، به‌طور اجتناب‌ناپذير بايد به مقوله‌ي عكس و كاريكاتور نيز نظر ويژه‌اي داشته باشيم.

او افزود: به عبارتي ديگر هنر در شفافيت رساندن پيام‌ بسيار مهم است و باعث مي‌شود كه پيام شفاف‌تر به مخاطب انتقال يابد و گيرايي پيام و اثر‌گذاري آن بيش‌تر شود و سرعت انتقال آن هم افزايش يابد.

وي با اشاره به ابعاد بين‌المللي جشنواره هنر در رسانه گفت: تا اين لحظه كه نزديك به يك هفته تا پايان مهلت ارسال آثار مانده است، بالغ بر 550 اثر از 21 كشور در جشنواره شركت كرده‌اند.

دبير جشنواره هنر در رسانه با ذكر نام چند كشور از جمله آرژانتين، برزيل، آمريكا، فرانسه، تركيه و چين گفت: تاكنون 145 شركت‌كننده با 550 اثر در اين جشنواره حضور يافتند و اين به اين خاطر است كه هر شركت‌كننده مي‌تواند چند اثر از خود ارائه دهد.

او با بيان اين‌كه جشنواره هنر در رسانه نخستين گام رسانه‌يي نيست، تصريح كرد: استقبال خوبي از جشنواره شده است و با توجه به اينكه تعدادي قابل توجهي در اين جشنواره شركت كرده‌اند، جايگاه خود را باز كرده است.

والي‌زاده گفت: برخي دوستان ايراد‌هايي گرفتند و گفته‌اند كه فراخوان دير منتشر شده و فرصت براي حضور در جشنواره كم بوده است؛ اما با وجود كوتاهي زمان شركت در اين جشنواره، استقبال بي‌نظير بوده است و اتفاقا دليلي بر اين بوده است كه چقدر جاي چنين جشنواره‌اي خالي بوده و مويد اين است كه ما از اين مقوله تا حدي غافل شده‌ايم.

وي با اشاره به درخواست‌هاي بسياري براي تمديد مهلت ارسال آثار به جشنواره تاكيد كرد: همان‌طوري كه اعلام شده بود مهلت ارسال آثار تا پايان مهرماه است، اما اين احتمال وجود دارد كه اين مهلت چند روزي تمديد شود و در اين راستا شوراي سياست‌گذاري درصدد است در صورت امكان اين فرصت را تمديد كند.

والي‌زاده خاطرنشان كرد: يك سوال هم كه در ذهن برخي از رسانه‌يي‌هاست ذكر مي‌كنم آن هم رابطه‌ي جشنواره هنر در رسانه با جشنواره‌ي صلح و عدالت است؛ اساسا هر دو جشنواره مستقل از هم برگزار مي‌شود.

او با بيان اينكه هر كدام از اين دو جشنواره دبيرخانه و شوراي سياست‌گذاري مستقل‌ از هم دارند و ارتباط مستقيمي ميان اين دو جشنواره نيست يادآور شد: جشنواره‌ صلح و عدالت در سه ماهه‌ي آخر سال برگزار مي‌شود.

دبير جشنواره هنر در رسانه ادامه داد: جشنواره هنر در رسانه و صلح و عدالت تنها در يك نقطه با يكديگر ارتباط پيدا مي‌كنند.

والي‌زاده با اشاره به جايزه بزرگ كه در جشنواره هنر در رسانه براي اثري كه با مفهوم «صلح و عدالت» باشد در نظر گرفته شده است، گفت: درواقع در جشنواره هنر در رسانه موضوع آزاد است و مضمون صلح و عدالت را در بخش ويژه برگزيده خود را خواهد داشت، بنابراين بهتر است ميان اين دو تفكيك قائل شويم.

او خاطر نشان كرد: شوراي سياست‌گذاري مبالغ جوايز برگزيدگان را اعلام كرده است كه بر اساس آن براي برگزيدگان هر سه رشته عكس، كاريكاتور و گرافيك به نفر اول هر سه حوزه سه هزار يورو، به نفرات دوم دو هزار يورو و نفرات سوم هزار يورو تعلق مي‌گيرد. هم‌چنين جايزه‌ي بزرگ با موضوع «صلح و عدالت» به ميزان پنج هزار يورو خواهد بود.

وي در پايان گفت: آثار ارسالي بايد حتما از رسانه‌اي منتشر شده باشد؛ ممكن است عكاس يا كاريكاتوريست اثر خود را مستقل از رسانه در جايي ديگر خلق و منتشر كرده باشد، اما اين اثر زماني در جشنواره راه مي‌يابد كه در يكي از رسانه‌ها منتشر شده باشد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۴ مهر ۱۳۹۰ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9007-17190
  • خبرنگار :