*پاسخ منفي به درخواست بازگشت روس‌ها* ايران نشان داد كه در توسعه ميادين مشترك جدي است

درحالي كه وزير نفت "توسعه ميدان‌هاي مشترك" را به عنوان يكي از اولويت‌هاي اصلي خود تعيين كرده است، تصميم اخير مسئولان نفتي براي ميدان مشترك آذر، نشان مي‌دهد كه وزارت نفت در اجراي اين استراتژي كاملا جدي است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ميدان مشترك آذر را مي‌توان به نوعي بزرگترين ميدان مشترك باقي مانده در نواحي غربي كشور دانست كه تاكنون عمليات توسعه آن آغاز نشده است.

در اين شرايط، پس از اتمام مهلت 20 روزه وزارت نفت کشورمان به روس‌ها براي تعيين تكليف مشارکت در طرح توسعه ميدان نفتي آذر به عنوان بزرگ ترين ميدان نفتي مشترک با عراق و واگذاري آن به يک شرکت ايراني، وزير انرژي روسيه درحالي ابراز اميدواري کرد به زودي با مقام هاي ايراني وضعيت ميدان نفتي آذر را بررسي کند که احمد قلعه باني - مدير عامل شرکت ملي نفت ايران، اين بار صراحتا اعلام کرد که فرصت روسيه براي مشارکت در طرح توسعه اين ميدان نفتي به پايان رسيده است.

اين تصميم علاوه بر ارسال پيامي روشن به پيمانكاران خارجي كه "معطل نگه داشتن پروژه" معادل "از دست دادن پروژه" خواهد بود، رويكرد جدي وزارت نفت براي جلوگيري از اتلاف وقت در ميادين مشترك را نشان داد.

تولد يك ميدان؛ از نروژ تا روسيه

به گزارش ايسنا، در زماني كه شركت‌هاي استات اويل‌ و هيدرو نروژ درحال گسترش فعاليت‌هاي خود در ميادين نفتي ايران بودند، ميدان نفتي آذر در سال 1384 با مشارکت شرکتهاي استات اويل هيدروي نروژ و لوک اويل روسيه در در استان ايلام کشف شد و از ذخاير قابل برداشت 400 تا 650 ميليون بشکه‌اي نفت‌خام برخوردار بود.

درحالي كه قرارداد استات اويل‌هيدرو و لوک اويل در بلوک نفتي آذر از نوع "اکتشاف – توسعه" امضا شده بود و اين کنسرسيوم مي‌توانست بدون مشكلي توسعه ميدان را در اختيار گيرد، كنسرسيوم پس از نزديك به دوسال اتلاف وقت از طرح توسعه ميدان مشترک نفتي آذر انصراف داد و البته مثل هميشه دليل مشخصي براي اين‌كار ارائه نكرد تا اين‌كه مذاكرات با ديگر پيمانكاران خارجي و داخلي براي توسعه سريع ميدان آذر آغاز شد.

سه سال وقت کشي روس‌ها

درحالي كه جست‌وجوها براي انتخاب پيمانكار واجد شرايط براي توسعه ميدان آذر ادامه داشت، اعلام آمادگي گازپروم روسيه به عنوان يكي از معتبرترين شركت‌هاي انرژي دنيا براي حضور در اين ميدان مي‌توانست خوشحال كننده باشد، ولي باوجودي‌كه در سه سال گذشته مذاکرات متعددي با غول انرژي جهان براي توسعه ميدان مشترک نفتي آذر انجام شد، تعلل بيش از حد روسيه براي تصميم‌گيري مسئولان وزارت نفت را به آن واداشت تا گازپروم را هم توسعه از پروژه ميدان آذر كنار بگذارند.

اين درحالي است كه در مدت سه سال گذشته گازپروم روسيه هيچ‌گاه به طور شفاف مواضع و سياست خود را در قبال توسعه ميدان نفتي آذر اعلام نکرده بود و به نظر مي‌رسيد كه با تصور اين‌كه ايران درقبال تعلل‌هاي اين پيمانكاران منفعل عمل مي‌كند، سعي داشت با اتلاف وقت به دنبال ايجاد فضاي بين‌المللي مساعدتري براي فعاليت در ايران بگردد تا مبادا شركاي بين‌المللي‌اش از حضور گازپروم در ايران ابراز ناراحتي كنند.

جالب اين‌جاست كه گفته مي‌شود گازپروم از دوسال گذشته در قالب کنسرسيومي متشکل از شرکت دولتي نفت ترکيه و کوگاز کره جنوبي قرارداد نيمه مشترک آذر (ميدان بدرا) را با وزارت نفت عراق نيز امضا کرده بود.

آذر چگونه به ايراني‌ها رسيد؟

اما سرانجام پس ازچندين سال تعليق و بلاتكليفي، بالاخره توسعه ميدان مشترك آذر به پيمانكاران داخلي سپرده شد و قرارداد توسعه ميدان مشترك آذر چند روز پيش با حضور وزير نفت ميان شركت ملي نفت و شركت مهندسي وتوسعه نفت به امضا رسيد.

رستم قاسمي - وزير نفت، كه با اين تصميم به نوعي جديتش درخصوص ميادين مشترك را به رخ كشيده بود، در مراسم امضاي قرارداد عنوان كرد: در دوره جديد مبناي كار خود را در توليد گذاشته و تمام تلاش ما براي اين است كه بتوانيم در اين زمينه اقدامات تاثيرگذاري انجام دهيم.

وزير نفت با بيان اين‌كه به زودي برنامه‌هاي وزارت نفت براي افزايش توليد اعلام خواهد شد، گفت: با وجود گذشت چندين سال عملا تمايل جدي از سوي اين شركت‌ها براي توسعه اين ميدان مشاهده نشد و به همين دليل حدود 20 روز پيش ما با شركتي كه مي‌خواست در اين پروژه سرمايه گذاري كند، جلسه‌اي گذاشته و 20 روز به آن‌ها فرصت داديم.

قاسمي ادامه داد: امروز اين مدت به سر رسيده و ما توسعه‌ي اين ميدان را با پيمانكاران داخلي دنبال خواهيم كرد و اميدواريم كه با توجه به قول‌هايي كه پيمانكار اين پروژه داده، پس از 36 ماه 30 هزار بشكه و پس از 55 ماه توليد اين ميدان نهايي شده و 65 هزار بشكه از آن برداشت كنيم.

دست رد ايران به تقاضاي بازگشت روس‌ها

پس از آن‌كه روس‌ها احساس كردند اين‌بار تهديدهاي ايران براي كنارگذاشتن پيمانكاراني كه وقت تلف مي‌كنند جدي ‌است و واقعا بايد "آذر" را از دست رفته بدانند، ‌تلاش‌هايشان را براي بازگشت به اين ميدان نفتي مشترك آغاز كردند، ولي اين بار با دست رد از سوي ايران مواجه شدند.

وزير انرژي روسيه با اشاره به ادامه مذاکرات با ايران براي مشارکت در طرح توسعه ميدان نفتي آذر، اعلام کرد: هنوز از طرح توسعه اين ميدان مشترک نفتي اخراج نشده‌ايم.

سرگئي اشماتکو خواستار ادامه مذاکرات نفتي ايران و روسيه براي توسعه ميدان مشترک نفتي آذر شد و گفت: در آينده نزديک اميدواريم که وضعيت را بررسي کرده تا ببينيم چه گزينه هايي براي همکاري هاي مشترک وجود دارد.

اما اين اظهارات با واكنش جالب مديرعامل شركت ملي نفت مواجه شد كه به آن‌ها اعلام كرد فرصتي براي حضور در آذر نخواهند داشت، ولي درصورت تمايل امكان حضور در ميادين ديگري همچون "چنگوله" برايشان وجود دارد.

معاون وزير نفت به دنبال درخواست وزير انرژي روسيه پيشنهاد جديدي را براي مشارکت و سرمايه گذاري گازپروم در صنعت نفت ايران مطرح کرد و گفت: امکان مذاکره و مشارکت اين شرکت روسي در طرح توسعه ميدان نفتي چنگوله وجود دارد.

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با اعلام اينکه گازپروم براي مشارکت در طرح توسعه ميدان آذر بايد با پيمانکاران ايراني اين پروژه مذاکره کند، تصريح کرد: از نظر شرکت ملي نفت ايران فرصت گازپروم براي حضور در توسعه ميدان آذر به پايان رسيده است.

معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه براي اجراي طرحهاي نفتي به هيچ وجه منتظر شرکتهاي خارجي نمي مانيم، اظهار داشت: گازپروم روسيه در صورت تمايل مي تواند در طرح توسعه ساير پروژه هاي شرکت ملي نفت ايران مشارکت داشته باشد.

تاريخچه يك ميدان پرماجرا

به گزارش ايسنا، گزارش اقتصادي بودن اكتشاف ميدان آذر در تاريخ دسامبر 2005 به شركت ملي نفت ايران ارائه و در اول آگوست 2006 به تصويب اين شركت رسيد. پس از آن قرار بر اين بودكه شركت هيدروزاگرس نروژ با نظارت شركت نفت عمليات توسعه اين ميدان را آغاز كند، اما با توجه به عدم حضور اين شركت نروژي، شركت ملي نفت ايران بر آن شد كه از محل منابع داخلي توسعه اين ميدان را از آغاز كند.

نفت درجاي ميدان آذر به ميزان 2.5 ميليارد بشكه و با درجه API حدود 32 برآورد شده و اين ميدان با ميدان بدرا در كشور عراق مشترك است. اين ميدان در اناران در دماغه كوه‌هاي زاگرس قرار دارد و پس از انصراف شركت هيدروزاگرس شركت مهندسي وتوسعه نفت به عنوان پيمانكار اصلي آن وارد عمل شده است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۴ مهر ۱۳۹۰ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9007-17036
  • خبرنگار : 71188